אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עוקץ: אם אין אוטובוסים, תלכו ברגל

עוקץ: אם אין אוטובוסים, תלכו ברגל

הטלת אגרות גודש בתל אביב היא מהלך מבורך, אך היכן התחבורה הציבורית שתתמוך בו? ללא תכנון ראוי של שידרוג ההסעה הציבורית במקביל להקמת חניונים בכניסות לערים, ההחלטה מיותרת

31.07.2008, 07:04 | שאול אמסטרדמסקי

לאנשים הטובים במשרד התחבורה יש רעיונות מוצלחים. אחד מהם, שנידון אתמול (ד') בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, הוא הטלת אגרת גודש במרכזי הערים הגדולות החל ב-2009. הרעיון הוא פשוט: נהגים שמעוניינים להיכנס עם רכבם למרכז תל אביב, ייאלצו להיפרד מ-50-20 שקל ליום.

 

ההיגיון הכלכלי של ההצעה, שמיושמת בערים גדולות בעולם, הוא לגרום לנהגים להפנים את עלויות הצפיפות והזיהום במרכזי הערים. נהג שמעוניין לתפוס מקום יקר יצטרך להביא בחשבון את הקנס. אלא שבמשרד התחבורה שכחו דבר אחד. מרכז תל אביב אמנם מתפקע ממכוניות, ומצוקת החניה שברה את שיאי הסוריאליזם, אך אין פתרונות תעבורתיים לנהגים שיבחרו להשאיר את רכבם מחוץ למרכז העיר.

 

ראשית, היכן יחנו כל אותם הנהגים? האם במשרד התחבורה מתכוונים להעביר את מצוקת החניה לשכונות השוליים של העיר? שנית, כיצד אמורים הנהגים להגיע משולי העיר אל מרכזה? ברכבת התחתית שלא תיבנה לעולם? ברכבת הקלה שלא תקום לפני 2020? ואולי במערך האוטובוסים המיושן והלא יעיל של העיר?

 

הטלת אגרת גודש היא צעד ראוי ומתבקש. אלא שלא ניתן לקדם צעד שכזה בלי לנקוט פעולות משלימות. אחרת, האגרה היא לא יותר מפרפרזה על דבריה של מארי אנטואנט: אם אין אוטובוסים, תלכו ברגל.

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
הרעיון בעייתי ושטותי מדרגה ראשנה
הרעיון של אגרות גודש בתל אביב הוא שטות מדרגה ראשונה, תוצאותיו הצפויות תהיינה רק גרועות. ראשית, למערכת שכזו יהיו הוצאות גביה גבוהות, במיוחד משום שאל מרכז העיר יש הרבה מאוד כניסות ויהיה צורך לנטר את כולן. שנית, רוב המגיעים לעיר, עושים זאת כהכרח צורך עבודתם. אחוז ניכר מאלה יעביר את עלות האגרה בחזרה למדינה, כהוצאה חיונית לעבודתו (בחלק מהמקרים זה גם יהיה נכון). שלישית, תוספת תשלום גבוהה שכזו תגרום לקריסתו של מרכז העיר מסחרי, גם כך נוצרו מרכזי קניות גדולים מחוץ לעיר, באיזורים שהיו ירוקים. תוספת תשלום שכזו תגרום לאנשים להגיע אליהם במקום אל מרכז העיר. כך יקרסו עסקים רבים במרכז העיר. רביעית, לא ברורה זכותה של המדינה לקבוע מס כזה כשהיא מאלצת אנשים להגיע אל מרכז העיר על מנת לקבל שירותים ממנה או להגיע למילואים בקריה למשל. בסוף, השכירים הקטנים ישארו היחידים שישלמו את המס הזה, והם ישלמו אותו בחוסר ברירה. כך שהמס הזה רק יגדיל עוד יותר את הפער בין בעלי ההון ומי שאין להם. הזו המטרה?
חושב , מדינת חלם  |  31.07.08