אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המניה השבועית: מנכ"ל או.אר.טי מודה שההנפקה בלונדון הייתה טעות צילום: בועז אופנהיים

המניה השבועית: מנכ"ל או.אר.טי מודה שההנפקה בלונדון הייתה טעות

אלכס מילנר מבטיח הנפקה של החברה, המייצרת ומשווקת מערכות תדלוק וניהול תחנות דלק, בנאסד"ק, לא מוטרד מהתחרות בשוק ומתכנן לחברה-בת טרקטק מכירות של 100 מיליון דולר בתוך חמש שנים

05.08.2008, 10:55 | נעמה סיקולר

אין הרבה חברות שעליית מחיר הנפט משפיעה באופן חיובי על התוצאות שלהן. חריגה בנוף היא חברת או.אר.טי, המפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות מתוחכמות לתדלוק ולניהול של תחנות דלק. אלא שקצב התקנת מערכות תדלוק ב-400-300 אלף כלי רכב בשנה ופיזור גיאוגרפי רחב לא מרשימים כנראה את משקיעי החברה, שמתחילת השנה שלחו את המניה לאבד יותר ממחצית מערכה.

שם החברה אולי לא מוכר לרבים, אבל המותג שבאמצעותו היא פועלת - דלקן - מוכר גם מוכר בשוק הישראלי. למעשה, הדלקן היה הפיתוח הראשון של החברה, ועד היום היא משלמת את מחיר חבלי הלידה של ההסכמים סביב הקמתו. או.אר.טי התחייבה בזמנו בחוזה בלעדיות מול סונול ודלק, וכאשר ביקשה מהן שיאפשרו לה לשתף פעולה גם עם פז, נענתה בשלילה.

או.אר.טי, אשר נסחרת בבורסה של תל אביב מאז שנת 2001, היא בעיקר חברת אחזקות. אחזקתה העיקרית היא בחברת אורפק (60%) - יצרנית מוצרי הליבה של החברה, פתרונות תדלוק - הנסחרת בבורסה המשנית של לונדון משלהי 2005. גם אורפק סובלת ממומנטום שלילי דומה לזה של או.אר.טי: החברה איבדה מתחילת השנה מחצית משווייה, אף שאת הרבעון הראשון של השנה סיימה עם צמיחה של 27% בהכנסות והציגה רבעון 19 ברציפות של עלייה בהכנסותיה.

שחיקה ברווח הנקי

 

עם זאת, את הביצועים החלשים של המניה ניתן אולי לתלות בשחיקה המשמעותית ברווח הנקי של החברה (יותר מ-50%), שהסתכם ב-700 אלף דולר בלבד ברבעון הראשון. מנכ"ל או.אר.טי, אלכס מילנר, מסרב להתחייב על תוצאות הרבעון הקרוב, אך מבטיח "שיפור לעומת הרבעון הראשון, אף על פי שבסך הכל לא הפסקנו לצמוח".

החדשות האחרונות מכיוונה של או.אר.טי הגיעו בחודש שעבר, כאשר היא הודיעה על הקמת חברה-בת חדשה בתחום של ניהול ציי רכב, טרקטק, שהצטרפה לחברה־בת פרטית נוספת, הפועלת בתחום של מערכות כרטוס וניהול של תחבורה ציבורית.

מילנר. היום כמעט כל אחד יודע לפתח ובטח שגם לייצר, צילום: בועז אופנהיים מילנר. היום כמעט כל אחד יודע לפתח ובטח שגם לייצר | צילום: בועז אופנהיים מילנר. היום כמעט כל אחד יודע לפתח ובטח שגם לייצר, צילום: בועז אופנהיים

"פעם היתרון היחסי בחברות תעשייה היה למי שידע לייצר", אומר מילנר. "אחר כך היתרון המשמעותי היה למי שיודע לפתח. היתרון היחידי שנותר לך להשיג אם אתה רוצה להצטיין הוא בתחום השיווקי במובן הרחב - להגדיר את המוצר נכון ולמצוא את צינורות המכירה הנכונים. איתור המגמה הזו הוא שהביא אותנו להקים את חברת טרקטק לאבטחת ציי רכב (בדומה לפעילות של פוינטר ואיתוראן - נ"ס), שלה סינרגיה שיווקית לפעילות הנוספת שלנו".

לא מדובר בשוק רווי?

"נכון שמדובר בשוק תחרותי מאוד, אבל היתרון שלנו הוא המעמד שיש לנו וזה שחלק מחברות הדלק וציי המכוניות הם לקוחות ותיקים שלנו. אורפק כבר התקינה מערכות ביותר מ-2 מיליון כלי רכב בעולם, אנחנו מתקינים מערכות בקצב של 300–400 כלי רכב בשנה, ואם עשירית מזה נתקין בטרקטק - החברה תרוויח יפה".

אתם מתכננים הנפקה של החברה?

"מוקדם לדבר על הנפקה. החברה צריכה להגיע להיקפים יותר משמעותיים. תוכניות העבודה שלנו מדברות על מכירות של 100 מיליון דולר בתוך חמש שנים, אבל אלו תוכניות על הנייר. בפועל אנחנו מקווים לגדול. זה היעד הכי חשוב מבחינתנו". אחת הסיבות שמביאות את מילנר לדחות כרגע דיבורים על הנפקות היא כנראה הנפקת אורפק בלונדון - בורסה שלדבריו היתה "בחירה לא כל כך מוצלחת".

יקר יותר להנפיק בנאסד"ק

 

"השיקול היה מוטעה", הוא מודה. "היינו צריכים להנפיק את אורפק בנאסד"ק ויום אחד גם נעשה את זה. ב-2005 הבנו שלהחזיק חברה בנאסד"ק עולה מיליון דולר יותר מבלונדון, מדי שנה. ישראל לא היתה אופציה כי ידענו שבחוץ אנחנו יכולים לקבל יותר".

איך תיראה החברה בעוד חמש שנים?

"אנחנו שואפים לצמיחה מתמדת ומאמינים בשוק שלנו. אורפק היתה רווחית מהיום הראשון שלה ותמשיך כך. המוצרים שלנו חוסכים 20%–30% מהדלק, מחירי הדלק הגבוהים יוצרים רגישות לחיסכון, והדרישה למוצרים שלנו רק עולה. יש היום חצי מיליון תחנות דלק בעולם. 300 אלף מהן אוטומטיות ועוד 200 אלף תחנות שלאו.אר.טי פוטנציאל להפוך אותן לאוטומטיות. מכאן האמונה שלנו היא שהחברה רק תצמח".

תגיות