אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל BASF: "יש לנו הרבה סוסים מנצחים באורוות" צילום: בלומברג

מנכ"ל BASF: "יש לנו הרבה סוסים מנצחים באורוות"

מנכ"ל תאגיד הכימיקלים הגדול בעולם, ד"ר יורגן המברכט, מספר בראיון בלעדי לכלכליסט איך זה לנהל חברה בשווי של 60 מיליארד דולר, ומגלה שהוא בודק כמה פעמים ביום את שערי המניה והמטבע כי "כל עלייה של סנט בשער היורו מול הדולר מורידה המכירות ב־250 מיליון יורו"

06.08.2008, 07:55 | ענת ציפקין
ללא כל ספק, קשה לתפוס את ממדיה של ענקית הכימיקלים הגרמנית BASF במשקפיים מקומיים. מי שנוסדה ב־1865 כמפעל קטן לייצור תמציות מצמחים לצביעת חומרים, הפכה עם השנים לחברת הכימיקלים הגדולה בעולם עם שווי שוק של 58.8 מיליארד דולר. קשה עוד יותר לתפוס כי החברה פועלת בכ־80 מדינות, מעסיקה 95 אלף עובדים, מחזיקה תחתיה כ־500 חברות־בנות ומייצרת הכנסות שנתיות של 58 מיליארד יורו ורווח נקי של 4 מיליארד יורו (ב־2007).

מבחינת משקיעיה, בין 1998 ל־2008 השיגה מניית החברה, הנסחרת בבורסות פרנקפורט ולונדון, תשואה של 151% לעומת מדד הדאקס הגרמני שרשם עלייה של 49% ומדד יורו סטוקס 50, שהניב תשואה של 26% בלבד.

ביום חמישי האחרון פרסמה BASF את דו"חותיה לרבעון השני של 2008. מהדו"חות עולה כי הושג שיפור משמעותי בכל הפרמטרים, עניין שבשגרה עבור הענקית הגרמנית (ראו מסגרת). אבל, כמו תמיד, יש מי שעומד מאחורי המספרים האדירים שמייצרת החברה.

בראיון מיוחד ל"כלכליסט" מספר ד"ר יורגן המברכט שהחל את דרכו בחברה לפני 22 שנה ככימאי מתחיל ומכהן כמנכ"ל BASF בארבע שנים האחרונות, על הדילמות הקשות העומדות בפני מנכ"ל ארגון בסדר גודל שכזה שמנסה לנווט את החברה שלו בתוך המים הסוערים של הכלכלה הגלובלית.

המברכט סבור כי "ההאטה המשמעותית בארה"ב והסימנים המקדימים להאטה בפעילות העסקית באירופה ויפן ישפיעו על כל החברות האירופיות הפועלות בצפון אמריקה ומושפעות לרעה מהיחלשותו של הדולר". המברכט מספר כי אף שהחלק הארי מהכנסות החברה (כ־50%) מגיע מאירופה, ורק 20% מגיעים מארה"ב, הוא נוהג לבדוק מספר פעמים ביום את שער הדולר, את מחיר הנפט וכמובן את מחיר מניית החברה.

"כל עלייה של סנט בשער היורו מול הדולר מורידה המכירות ב-250 מיליון יורו" "כל עלייה של סנט בשער היורו מול הדולר מורידה המכירות ב-250 מיליון יורו" "כל עלייה של סנט בשער היורו מול הדולר מורידה המכירות ב-250 מיליון יורו"

 

איך משפיעה העלייה במחירי הסחורות והנפט על הרווחים, והאם תגלגלו את העלויות על הלקוחות?

"כשמנתחים את השפעת עליית מחיר הנפט על עסקי החברה, צריך להבדיל בין שתי השפעות מנוגדות - ההשפעה על פעילות תחום הכימיקלים, ומנגד השפעת עליית המחירים על הפעילות בתחומי הנפט והגז".

עליית מחיר הנפט 

המברכט מסביר כי הנפט הוא חומר גלם המשמש למרבית מוצרי הכימיקלים כדוגמת מוצרי פלסטיקה ומוצרים חקלאיים. "בשל כך עלייה במחיר הנפט משמעותה ששולי הרווח בתחום הכימיקלים יירדו. מצד שני, בתחומי הנפט והגז עליית מחיר הנפט דווקא מייצרת לנו רווח: כל עלייה של 10 דולרים במחיר הנפט מתורגמת לעלייה של 900 מיליון יורו במכירות של BASF ועלייה של 70 מיליון יורו ברווח הנקי של החברה. הנחת העבודה שלנו היא מחיר של 120 דולר לחבית נפט (brent oil).

"ל־BASF יש פורטפוליו מגוון של מוצרים - או במילים אחרות, יש לנו הרבה סוסים מנצחים באורוות. בשנה שעברה המכירות צמחו ב־10% עקב הגידול בסקטור הכימיקלים. ברבעון הראשון של 2008 המכירות בתחומי הנפט והגז צמחו ב־26%, וכך גם המכירות בתחום המוצרים החקלאיים.

"עם זאת, לצערנו, העלייה הגבוהה במחירי חומרי הגלם של מוצרינו חייבת בחלקה להיות מגולגלת הלאה. אך אנחנו לא מעלים מחירים סתם. קודם כל אנחנו נוהגים לדבר עם הלקוחות, הנוטים לקבל בצורה קלה יותר עליות מחירים אם במקביל מוצעות להם הטבות נוספות, בצורה של מוצרים או פתרונות חדשניים יותר".

התחזקות היורו 

איך להערכתך ישפיעו התחזקות היורו ומנגד היחלשותו של הדולר על תוצאות 2008-2009?

"שוק הכימיקלים האמריקאי כמעט ולא צומח בתקופה הנוכחית בגלל האטה בשני סקטורים שהם לקוחות עיקריים שלנו: סקטור הבנייה וסקטור הרכב. מבחינת מדינות אירופה, בתחילת השנה אמנם היינו עדים לתחילתה של ירידה מסוימת בייצור התעשייתי, אך לפחות כרגע, הייצור צומח בקצב משביע רצון - בעיקר בגרמניה.

"מבחינת הנחות העבודה שלנו - שער החליפין יורו־דולר יעמוד על שיעור ממוצע של 1.55 דולרים ליורו. בעקבות שינויים מהותיים בפורטפוליו הנכסים שלנו בשנים האחרונות הפכה BASF ליותר חסינה לתנודות בכלכלה העולמית. ביצועי הרבעון הראשון של 2008, ובעיקר העלייה בהכנסות שהגיעה מאסיה, מהודו ומסין, הראו התחלה טובה לשנה הנוכחית. בהנחה שלא יהיו שינויים, אנו מצפים לראות בסוף שנת 2008 עלייה במכירות ועלייה מתונ בהכנסות מפעולות מתמשכות".

גם בנוגע לעליית ערכו של המטבע האירופי, כמו עליית מחירי הנפט, להמברכט יש חוק אצבע.

"לפי החישובים של החברה, כל התחזקות של היורו בסנט אחד מול הדולר מקטינה את המכירות של BASF ב־250 מיליון יורו, ואת הרווחים לפני ריבית ומס ב־40 מיליון יורו, במונחים שנתיים" הוא אומר.

כיצד מתמקמת BASF בביצועיה לעומת מתחרותיה, ואיך לדעתך ייראה העתיד בסקטור הכימיקלים?

"תעשיית הכימיקלים העולמית היא תעשייה מאוד מפולחת. לצורך העניין, עשר החברות הגדולות בסקטור מחזיקות בנתח שוק של 20% בלבד, והחברה שלנו, המובילה בסקטור, תופסת נתח שוק של 2% בלבד.

"אני סבור כי גם בעוד חמש שנים BASF תמשיך להיות המובילה בעולם בתחום הכימיקלים. העתיד צופן בחובו תהליכי מיזוגים ורכישות, שבהם ל־BASF יהיה תפקיד מרכזי".

המברכט. "גם בעוד חמש שנים BASF תמשיך להיות המובילה בעולם בתחום הכימיקלים", צילום: בלומברג המברכט. "גם בעוד חמש שנים BASF תמשיך להיות המובילה בעולם בתחום הכימיקלים" | צילום: בלומברג המברכט. "גם בעוד חמש שנים BASF תמשיך להיות המובילה בעולם בתחום הכימיקלים", צילום: בלומברג

השקעתם כ־8 מיליארד דולר בשנתיים האחרונות לפעילויות מיזוג ורכישות. מהי האסטרטגיה המנחה אתכם, ומהם הסקטורים המעניינים אתכם במיוחד?

"ניהול פעיל של פורטפוליו הנכסים הרחב והמגוון של תאגיד הוא משימה אסטרטגית לטווח ארוך. אנו תמיד שומרים עין אחת פקוחה, המביטה בהתנהלות חברות רווחיות, שמראות צמיחה עקבית בכל התחומים והאזורים הגיאוגרפיים שבהם אנו פועלים. אם אנו רואים חברות שמתאימות לפורטפוליו הנכסים שלנו, והמחיר נראה לנו נכון, לא נשלול רכישה. בשורה התחתונה, אסטרטגיות הרכישה שלנו מתמקדות בעיקר בקריטריון אחד: כאשר אנו רוכשים חברה, זאת תמיד חברה שמציעה הזדמנויות צמיחה מעל הממוצע בענף, והרכישה תספק ערך מוסף ל־BASF במובן שהחזר ההשקעה יעלה על העלות שלה".

האם אתם משתתפים בפרויקטים בתחומים הירוקים?

"אנחנו מאוד פעילים בתחום הסביבתי. לאחרונה התחלנו לשתף פעולה עם חברת מונסנטו בנושא מחקר ופיתוח של ביו־טכנולוגיה בתחום הצמחים, וביחד נשקיע 1.5 מיליארד דולר בפיתוח גידולים שייתנו תנובה גדולה יותר, ויהיו עמידים הרבה יותר בפני פגעי מזג אוויר.

"המחקר עתיד לעסוק בכל הנוגע לתצרוכת המזון של האנושות: סויה, חיטה, דגן, כותנה וקנולה. גם אנחנו וגם מונסנטו תורמים לצורך הפרויקט הזה הון אנושי ופטנטים הקשורים לפיתוח מוצרי דגן, המסוגלים לעמוד טוב יותר בבצורות, במיוחד עבור המדינות האפריקאיות.

"מכיוון שהעולם היום מודע הרבה יותר לנושא הסביבתי, והעולם מבין שאחת הבעיות הבוערות היום היא השינויים החריפים של מזג האוויר, אנו מנסים למצוא פתרונות טובים וחדשניים יותר. למשל, פיתחנו שיטה המאפשרת לשלוט על פליטת פחמן בתעשיית הכימיקלים שלנו.

"כמו כן, בתודעה הסביבתית, אנחנו מפתחים מוצרים לבידוד בתים, כדי שחימום או קירור הבתים יגיע למינימום צריכת אנרגיה. לפי כל ההערכות שלנו, טכנלוגיות אלו צפויות להיכנס לשימוש בשוק רק בעוד חמש עד שבע שנים".

אחרי 22 שנה בחברה, וארבע שנים על כיסא המנכ"ל, איך ההרגשה לנהל תאגיד ענק כזה?

"אני חייב להודות שכל יום עבודה אצלי שונה מקודמו, וזו בדיוק הסיבה שאני כל כך נהנה ממה שאני עושה.

"יום העבודה שלי ארוך מאוד. הוא מתחיל מוקדם מאוד בבוקר ומסתיים מאוחר בלילה. חלק גדול מהזמן שלי מוקדש לנסיעות עסקים, פגישות עם לקוחות, משקיעים ועובדים בארצות השונות שבהן אנו פועלים".

בטון חלש אומר המברכט כי אף על פי שיומו נמשך כל כך הרבה שעות הוא אינו מכחיש שלעתים הוא מרגיש שחסרה לו ההזדמנות לחלוק בתדירות גבוהה יותר את דעותיו האישיות עם עוד לקוחות, עובדים, משקיעים ובעלי מניות.

"מכיוון שפורטפוליו המוצרים שלנו מגוון וכולל מוצרי חקלאות, כימיקלים, פלסטיקה, גז טבעי ונפט גולמי, חברה בסדר גודל כזה יכולה להתנהל רק כאשר קיימת רוח צוות חזקה. לכן, בניית צוות מגובש מעסיקה אותי מאוד, כי בסופו של דבר היא תנאי סף להצלחה שלנו", הוא אומר.

מי הדמות המהווה לך מודל לחיקוי?

"ברטולד לייבינגר, יזם ומהנדס גרמני שעמד בשנים 1978–2005 בראש חברת Trumpf, והפך אותה לחברה הגדולה בעולם לכלים תעשייתיים".

תגיות