אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות התעופה: להעלות את מס הנמל לנוסע פי 3 צילום: בלומברג

חברות התעופה: להעלות את מס הנמל לנוסע פי 3

זאת בעקבות כוונת משרד התחבורה לייקר את אגרות הטיסה. בכיר בענף מסמן את המפסידים העיקריים כתוצאה מהמאבק בין חברות התעופה למשרד התחבורה: "הנוסע ישלם את המחיר בכל מקרה, בין אם יעלו את מס הנוסע ובין אם יעלו את אגרות התעופה"

06.08.2008, 07:09 | יסמין גיל

האם מס הנמל לנוסע בנתב"ג, העומד כיום על 13 דולר, ישלש את עצמו? כפי הנראה, זו היתה אחת מההצעות של ראשי חברות התעופה הישראליות והזרות, שנפגשו ביום שני בערב עם מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן.

חברות התעופה מוטרדות מתוכניתו של משרד התחבורה להעלות ב־51% את מחיר האגרות שהן משלמות ישירות לרשות שדות התעופה - בהן אגרת נחיתה לכלי טיס הנכנס לישראל, אגרת סבלות, אגרת פיקוח אווירי, אגרת בקרת טיסה במעבר במרחב האווירי של ישראל ואגרת שירותי ניקיון. בשל כך הקימו החברות פורום מאבק משותף ונפגשו כאמור לשיחות בנושא עם סיטרמן. בפגישה זו העלו הצעה שלפיה יעמוד מס הנמל לנוסע על כ־38 דולר, לפי הממוצע האירופי, ולא על 21.7 דולר, כפי שמציע משרד התחבורה. בין השאר טענו נציגי חברות התעופה כי האגרות המושתות עליהן זהות לממוצע בנמלי תעופה בעולם, בעוד מס הנוסע נמוך מהממוצע העולמי.

"חברות התעופה אינן יכולות לספוג העלאה של שקל", אמר בכיר בענף. "המשמעות של העלאת האגרות לחברות היא צמצום פעילותן, פיטורי עובדים והקטנת קיבולת. במצב כזה רש"ת גם ככה לא תראה את הכסף, כי הפעילות תקטן. עמדת חברות התעופה מאוד ברורה: מדינת ישראל היא שאחראית להזנחה, ולכן היא שצריכה לשאת בהוצאות. הפתרונות יכולים להיות הוספת תקציב של המדינה או העלאת מסי הנוסע. על הנוסע זה ייפול בכל מקרה, בין אם יעלו את מס הנמל ישירות ובין אם יעלו לחברות התעופה את האגרות, והן תיאלצנה להשית אותן על הנוסעים".

אבי פרידמן, מנכ"ל קונטיננטל בישראל ויו"ר פאנל חברות התעופה הזרות, אמר בתגובה: "חברות התעופה, במצבן הנוכחי עקב מחירי הדלק, אינן מסוגלות לעמוד בהעלאה של מחיר האגרות ב־51%. אנחנו מבינים שחייבים לשפר את מצב הבטיחות, ולכן חושבים שההוצאות חייבות להיות משולמות על ידי הנוסע, שכן מס הנמל בנתב"ג הוא ממילא בין הנמוכים בעולם".

תגיות