אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המלכה הבאה של רמת החי"ל

המלכה הבאה של רמת החי"ל

קיה סיד, אחותה של יונדאי I30 הגיעה לישראל בשבוע שעבר. פורד פוקוס מצטרפת לנסיעת מבחן כדי לקבוע מי תהיה להיט הליסינג הבא

11.08.2008, 07:59 | תומר הדר

ברוך הבא למעמד הביניים. בחניון ממתינות שלוש מכוניות שמייצגות את ההיצע בקבוצת שווי השימוש השנייה. הבא בחשבון שמן הסתם יש בכבישים עוד אלפים כמוהן ויהיו עוד אלפים, באדיבות חברות הליסינג. אל תצפה לביצועים מסעירים או לאבזור עשיר, כי מדובר במכוניות שהן פרי מלאכת הלוואה וחיסכון בכריות אוויר ובבקרות יציבות, הכל כדי שמחירן יאפשר להן להיכלל בקבוצת שווי השימוש השנייה.

החבר'ה מהקומה השלישית, שגולשים בפורומים של מכוניות, בטח סיפרו לך שיש גם סיטרואן C4 שבקרוב תצויד במנוע מחוזק, ויש גם סקודה רומסטר - אך הן יקרות יותר בתלוש. קיה סיד, שהוצגה בישראל בשבוע שעבר, מתיימרת להציע קצת מהכל: התנהגות ובטיחות אירופית ואבזור קוריאני. מול סיד מתייצבות שתי לוחמות ותיקות: יונדאי I30 ופורד פוקוס, כדי לקבוע מי תהיה המלכה הבאה של רמת החי"ל.

קיה סיד LX קיה סיד LX קיה סיד LX

סיד, שמיוצרת בסלובקיה, הוצגה כבר לפני שנתיים, אבל בוששה לבוא לישראל בימי היבואן הקודם. סיד ו־I30 הקוריאנית הן אחיות, כלומר יש להן פלטפורמה כמעט זהה. פוקוס היא סיפור אחר: היא לא קוריאנית, ובניגוד למה שרבים חושבים - היא גם לא יפנית. יש לה מנוע דומה לזה של מאזדה 3, שלא נכללה במבחן בגלל החלפתה הצפויה שתתבצע לקראת סוף השנה הנוכחית.

כתום עולה

מרחוק יונדאי וקיה דומות, אך מקרוב ההבדלים ברורים: קוויה החיצוניים של קיה רכים יותר, והיא נעימה יותר לעין. פוקוס בולטת לטובה ליד שתי התאומות החורגות, עניין של ייחודיות בקבוצה זו. בגרסת חמש הדלתות פוקוס אפילו נאה. בפנים, כמו בחוץ, קיה ויונדאי דומות מאוד אבל שונות.

ההבדלים מתבטאים גם ברמת האבזור וגם באיכות הגימור. היד מחפשת כפתור חשמלי לכיוון המראות בקיה ונתקלת במנגנון ידני, מזכרת נדירה משנות השמונים. בשוק שהרגיל אותנו ל"חשמל קומפלט", היעדרו עלול להשפיע על שלום הבית של מי שמשאיל את הסיד לאשתו ולילדיו. רמת האבזור נקבעת כמובן על ידי היבואן, ואם לקיה היו מראות חשמליות, היא כנראה לא היתה נכנסת לקבוצת שווי השימוש השנייה.

יונדאי I30 יונדאי I30 יונדאי I30

ליונדאי יש מראות חשמליות, אך אין לה הגה מתכוונן לרוחק, פרט חשוב שתורם לנוחות הנהיגה. מי שיושיט יד אל בין המושבים ביונדאי יגלה שקע לנגן MP3, לעומת החור הגדול שיתגלה בקיה. עם זאת, הסטריאו של קיה נשמע טוב יותר. בשתי המכוניות תנוחת הנהיגה נוחה, אך בקיה יותר, בגלל ההגה המתכוונן. הכיסאות של יונדאי רכים יותר, אך איכות החומרים נופלת מעט מזו של קיה.

למרות הדמיון הרב בין לוחות המחוונים, תצוגת המידע הכחולה ביונדאי נראית מיושנת לעומת התצוגה הכתומה של קיה, שכוללת גם מחשב דרך. דווקא פוקוס נראית פשוטה מאוד ליד שתי האחרות, גם מבחינת איכות החומרים וגם מבחינת איכות המושב. בקיה וביונדאי יש שליטה בסטריאו מגלגל ההגה. בפוקוס אין.

סוחבת בעלייה

בכביש מהיר קיה ויונדאי צמודות. לקיה יש ארבעה כוחות סוס יותר מאשר ליונדאי, אך הם מתבטאים רק בקטלוג. פוקוס משתרכת מאחור: כוח מנועה נמוך בכ-20% ממנועי האחרות. בידוד הרעשים של קיה הוא הטוב ביותר בחבורה, יונדאי נמצאת במקום השני, ופוקוס, שבידודה הקולי כנראה הוקרב על מזבח שווי השימוש, במקום השלישי. כשהכביש נעשה מפותל התמונה משתנה: פוקוס, ששלדתה היא הטובה ביותר בקבוצה זו, מתרחקת מקיה ומיונדאי, לפחות עד עלייה. כאן גם מוחש ההבדל בין יונדאי וקיה: בעוד שקיה נוקשה ומגיבה היטב, יונדאי רכה יותר. הפערים אינם משמעותיים, אך די בהם כדי לתת יתרון לקיה. את המחיר הקל משלמים נוסעי קיה בנוחות.

ניצחון בנקודות

במגרש המשחקים הטבעי של השתיים ברמת החי"ל אין מקום חניה, אז צריך לסכם על המדרכה. שלוש המכוניות האלה לא ימצאו את עצמן בראש פסגת השאיפות של חובבי רכב, אך למרות זאת עוברי אורח רבים עוצרים ובוהים בקיה. תוצאות המבחן ברורות: למרות השלדה העדיפה, פוקוס במקום השלישי. המנוע החלש ותא הנוסעים הדל אינם עומדים ברמה של קיה ושל יונדאי.

פורד פוקוס טרנד פורד פוקוס טרנד פורד פוקוס טרנד

ההכרעה בין האחיות קשה יותר: יונדאי נהנית מאבזור עשיר, אך לקיה התנהגות כביש עדיפה ותא נוסעים איכותי יותר. קיה גם זכתה לציון מושלם של חמישה כוכבים במבחן EURONCAP, ויונדאי זכתה ב-4 בלבד - תוצאה שעל פי יונדאי, אמורה להשתפר בקרוב, עם ביצוע מבחן חוזר. אפשר גם לטעון שקיה נדירה יותר, אך לאור תחזית יבואן קיה, שלפיה יימכרו אלפי סיד עד סוף השנה, גורם הייחודיות יתבטל.

לסיכום, למרות הדמיון בין השתיים, התנהגות הכביש ותא הנוסעים מכריעים: קיה היא מלכת רמת החי"ל. סיד ו־I30 יהיו כאן גם ב2010, כשיבוטלו קבוצות שווי השימוש. כיום, תמורת תוספת של 5,000 שקל, אפשר לקבל בקיה בקרת אקלים ומראות חשמליות. ביונדאי התענוג עולה 1,000 שקל יותר. יש למה לחכות.

תגיות