אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התאחדות סוכני הנסיעות ובריטיש איירווייס חוזרות לבית המשפט צילום: עמית שעל

התאחדות סוכני הנסיעות ובריטיש איירווייס חוזרות לבית המשפט

הצדדים חוזרים לדון בנושא ביטול עמלות הבסיס שמשלמת חברת התעופה לסוכני הנסיעות, לאחר שהליך הגישור ביניהם נכשל. לאחרונה הגיעה ההתאחדות להסדר עם לופטהנזה וסוויס באותו נושא

11.08.2008, 13:14 | יסמין גיל

התאחדות סוכני הנסיעות ובריטיש איירווייס חוזרות לבית המשפט, לדון בנושא ביטול עמלות הבסיס שמשלמת חברת התעופה לסוכנים על מכירת כרטיסי טיסה. זאת, לאחר שהליך הגישור בין הצדדים, עליו הורה בית המשפט - נכשל. הדיון יתקיים בבית המשפט המחוזי במחוז המרכז בתחילת ספטמבר.

לפני כשלושה שבועות הגיעה ההתאחדות להסדר עם חברות התעופה לופטהנזה וסוויס, באותו נושא, ובית המשפט ביטל את התביעה של ההתאחדות נגדן.

הסכם בין סוכני הנסיעות לסוויס ולופטהנזה יידחה ביטול עמלות הבסיס חברות התעופה יידחו את המעבר לעמלת אפס ל-1 בינואר 2009. עם הודעת לופטהנזה וסוויס על ביטול העמלות לפני כשמונה חודשים, יצאו סוכני הנסיעות למאבק ממושך בחברות התעופה יסמין גיללכתבה המלאה

לפני כחצי שנה הודיעה בריטיש אירווייז, כי תוריד את עמלות הבסיס המשולמות לסוכני הנסיעות בגין מכירת כרטיסי טיסה, מ-7% ל-5% בתחילת אוקטובר, ותבטל אותן לגמרי בינואר 2009 – וזאת, לטענת החברה, כחלק ממגמה עולמית.

התאחדות סוכני הנסיעות הגישה תביעה נגד בריטיש, לופטהנזה וסוויס - כשהשתיים האחרונות הודיעו כי יבטלו את עמלות הבסיס החל מספטמבר. כאמור, עם לופטהנזה וסוויס הגיעה ההתאחדות בסופו של דבר להסכם, לפיו הן ידחו את המעבר לעמלת אפס ל-1 בינואר 2009 וכן יגבו דמי טיפול על מכירות ישירות דרך האינטרנט.

בתוך כך, הגישה אתמול בריטיש איירווייס לבית המשפט המחוזי במחוז המרכז, באמצעות עורכי הדין חגי דורון, אלקס הרטמן,

 היו קוברסקי ושירלי קציר ממשרד ש. הורוביץ, את כתב ההגנה בהמרצת הפתיחה של התאחדות סוכני הנסיעות. בנוסף, הגישו באי כוחה של בריטיש גם חוות דעת של מומחה, הכלכלן מנחם פרלמן, מנהל-שותף במשרד רואי החשבון יצחק סוארי - בנושא מהלך ביטול עמלות הבסיס.

בחוות הדעת כותב פרלמן: "בעולם חלו בשנים האחרונות שינויים רבים במערך השיווק של כרטיסי הטיסה, בין השאר, כתוצאה מהתפתחות שירותי הזמנה אלקטרוניים. מקורו של המודל הקודם של תגמול סוכנים באמצעות עמלות שקיבלו מחברות התעופה, הינו בימים בהם תעשיית התעופה הייתה תעשייה שפעלה במסגרת של רגולציה הדוקה ולא במסגרת תחרותית. חברות התעופה מחויבות לעבור למבנה שוק חדש ותחרותי יותר".

עוד הוא כותב: "הצרכן בוחר בסוכן הנסיעות ממנו ירכוש את כרטיס הטיסה, אולם במבנה הקודם חברת התעופה היא זו המשלמת לסוכן עמלה. זה איננו המודל המקובל של מערכת יחסים בין ספק שירות או יצרן, לבין הקמעונאים של מוצריו. המודל הקודם של תגמול הסוכנים אינו יכול להתקיים בשוק תחרותי".

מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, אומר בתגובה לשאלה מדוע ההתאחדות לא הגיע להסדר מחוץ לבית המשפט, גם עם בריטיש, כי "אם בריטיש תבטיח שיתאפשר לסוכן הנסיעות לגבות גמול הוגן וסביר עבור עבודתו, נשמח להודיע לבית המשפט על הסרת התביעה".

תגיות