אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גוגל ויאהו מודות: אנחנו עוקבות אחרי התנהגות הגולשים צילום: מיכאל קרמר

גוגל ויאהו מודות: אנחנו עוקבות אחרי התנהגות הגולשים

שורה של חברות רשת, בהן יאהו וגוגל, הודו בפני הקונגרס האמריקאי כי הן מנהלות מעקב אחר התנהגות המשתמשים ברשת. הקונגרס שוקל מגילת זכויות לפרטיות ברשת

12.08.2008, 15:39 | יוסי גורביץ
כמה חברות אינטרנט, בהן ספקיות שירות, הודו בפני הקונגרס האמריקני כי הן עוקבות אחר התנהלות הרשת של משתמשים, בניסיון להתאים להם פרסומות, גם מבלי להודיע על כך לגולשים. כך דיווח הבוקר (ג') "הוושינגטון פוסט". כ-30 חברות נבחנו על ידי הקונגרס, ותשומת לב הופנתה לשתי החברות המובילות בחום החיפוש, גוגל ויאהו.
כל תנועה ברשת מנוטרת (אילוסטרציה), צילום: מיכאל קרמר כל תנועה ברשת מנוטרת (אילוסטרציה) | צילום: מיכאל קרמר כל תנועה ברשת מנוטרת (אילוסטרציה), צילום: מיכאל קרמר

גוגל, חברת הפרסום הגדולה ברשת, הודתה שהחלה לאחרונה להשתמש בטכנולוגיה המאפשרת לה מעקב מדויק הרבה יותר אחר היסטוריית הגלישה של משתמשים, אך טענה כי איננה משתמשת ב-Deep Packet Inspection, טכניקה חודרנית המפרקת כל חבילת מידע (packet) לגורמיה.

עוד טענה גוגל כי היא איננה נוקטת עוקבת אחר התנהגות הגולשים – אך בבלוג הרשמי שלה התהדרה גוגל לפני שבוע כי המיזוג שלה עם DoubleClick יספק למפרסמים מידע על מספר האנשים שראו את המודעות שלהם, וכן כמה אנשים ביקרו באתריהם לאחר שצפו במודעה.

מנהל המרכז לדמוקרטיה דיגיטלית, ג'פרי צ'סטר, אמר לוושינגטון פוסט כי גוגל "יודעת על הצרכנים יותר מכל אחד אחר" וכי היא יוצרת "מערך מעקב התנהגותי באמצעות רשת השירותים הענקית שלה". לפני כחודשיים, האשים מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, את גוגל כי היא מרגלת אחרי הגולשים באמצעות סרגל הכלים שלה. מיקרוסוט עצמה טרם ענתה לפניית ועדת הקונגרס.

גוגל ויאהו הודיעו הודיעו לפני כשבוע כי יאפשרו למשתמשים לבחור שלא יעקבו אחריהם לצרכי פרסום. זאת בעקבות לחץ מהקונגרס ושאלות שעלו בעקבות עסקת הפרסום בין שתי החברות. עם זאת, ברירת המחדל היא שהן עוקבות אחרי הגולשים, אלא אם הן נדרשות שלא לעשות כן (opt out), בעוד שחסידי הפרטיות דורשים כי המעקב ייעשה רק לאחר קבלת הסכמת הגולש (opt in).

אך למרות ההצהרות, תחקיר של BusinessWeek מעלה שיאהו ממשיכה לעקוב אחרי התנהגות הגולשים שביקשו להפסיק את המעקב אחריהם, אם כי היא נמנעת מלהציג בפניהם פרסומות הנשענות על המידע הזה.

חבר ועדת הקונגרס, אדוארד ג'יי מארקי, אמר כי "יותר ויותר, אין גבול ליכולתן הטכנולוגית של חברות לאסוף מידע (על הצרכן) ואז למכור אותו לחברות אחרות". מארקי, שהקים לפני כתריסר שנים את קבוצת קידום הפרטיות בקונגרס, אמר עוד כי הוא וחבריו לוועדה יעלו לדיון בשנה הבאה הצעת חוק שתקדם "מגילת זכויות לפרטיות ברשת", שבין השאר תדרוש מן החברות לנקוט מדיניות של opt in – לקבל מראש את רשותו של הגולש לעקוב אחריו, ולקבל את הסכמתו לחלוק את הנתונים הללו עם גוף שלישי. הצעת החוק זוכה לתמיכה מצד חברי קונגרס משתי המפלגות; עם זאת, חברים אחרים בוועדה הביעו חשש שחוק כזה יפגע ביכולתן של חברות קטנות לפרוץ לשוק ולמצוא לקוחות.

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
וזה דבר חדש?
כאילו שלא ידענו שגם גוגל וגם יאהו, אבל בעיקר גוגל כי הם יותר חזקים, הם האחים הגדולים של העשור הזה? זה לא דבר חדש ולא משנה אם הן מודות בזה או לא. מי שלא רוצה ששתי הענקיות האלה יעקבו אחר ההתנהגות הרשתית שלו, לא צריך להשתמש באינטרנט בכלל. האם יש בן אדם כזה עלי אדמות? אם כן אז הוא בטח רועה צאן כי היום אי אפשר לצאת לעבודה בלי להתחבר לאינטרנט וברגע שהתחברת אתה מסומן. אז בינתיים לא קרה שום אסון עם זה, חוץ מזה שזאת לא כזאת הרגשה נפלאה שמישהו עוקב אחריך ויודע על כל צעד שלך. למרות שאתה לא מכיר אישית את האנשים האלה, עדיין זה נותן תחושה קשה של חדירה לפרטיות. צריך רק לקוות שלא תבוא איזו מפלצת שרוצה להשתלט על העולם (פיזית) ותתחיל לעשות שמות בכל האינפורמציה הזאת, במסגרת ויגדלו המלפפונים ויאכלו את הגנן.
בועז דקל , ראשון לציון  |  12.08.08
1.
דומה אך שונה
תאורטית הייתי אומר שלא אכפת לי שיתאימו לי פירסומות. אני לא חושב שמישהו בגוגל מכיר אותי ובאמת אכפת לו מה אני עושה והולך לפרסם את זה במדורי רכילות. זה יוצא רק לטובתי אם באמת יתאימו את הפירסומות למה שאני צריך ולא ידחפו לי פירסומות מעצבנות שלא קשורות אלי בכלל. הבעיה שאם כבר עוקבים מה אתה עושה באינטרנט, מן הסתם יכולים באותו מעקב גם לגנוב כרטיסי אשראי וסיסמאות וכו'. ונראה לי שיהיה מאוד קשה להפריד בין הדברים. ברגע שמותר לעקוב, יש חשיפה של סיסמאות וכו' ונראה לי שזו הבעיה האמיתת ולא עצם החדירה לפרטיות.
דוד , תל אביב  |  12.08.08