אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם העולם רוצה את מודו? צילום: עמית שעל

האם העולם רוצה את מודו?

דב מורן פועל לפי כללי השיווק הנכונים בקידום הטלפון שהמציא. כך עשו גם כל אלה שנכשלו לפניו

22.08.2008, 07:16 | אסף גלעד
נחשו מתי ועל מי נכתבה הפסקה הבאה: "החברה הישראלית המבטיחה השיקה טלפון סלולרי שכולו ישראלי. פיתוח חדשני במכשיר מאפשר למפעילים סלולריים ולחברות מסחריות לעצב לעצמן מכשיר המקדם את שירותיהן, במקום שיתאימו את עצמן לטלפונים ולשירותים הקיימים. הלקוחות יוכלו לבחור את צבע המכשיר, הלוגו שיודפס עליו, ממשק המשתמש, התוכנות והשירותים, לפי צורכיהם הספציפיים".

מי צריך? מורן מציג את מודו, צילום: עמית שעל מי צריך? מורן מציג את מודו | צילום: עמית שעל מי צריך? מורן מציג את מודו, צילום: עמית שעל
נשמע חדשני, נכון? אפילו מודולרי. החברה המדוברת היא אלפא־סל (AlphaCell), מיזם הסלולר השאפתני של מייסד אמבלייז אלי רייפמן. בשנת 2001 הודיע רייפמן על פיתוח מכשיר שיתחרה בענקיות כגון נוקיה, מוטורולה וסמסונג. אלא שהקושי במיתוגה של אלפא־סל כיצרנית עולמית והקיפאון במכירות הטלפונים בתחילת העשור גרמו למפעילות הסלולר לקבל רגליים קרות, ובסוף 2004 סגרה אמבלייז את אלפא־סל.

ובעוד האור כבה במשרדי אלפא־סל, בבניין החדש והנוצץ שנבנה במיוחד עבורה ברעננה משיקה כמה מטרים ממנה חברה ישראלית אחרת, IXI שמה, את המכשיר הסלולרי הישראלי הבא: אוגו (Ogo). אוגו, שכונה "בלקברי לילדים", ביקש לפצל את החוויה הסלולרית למכשירים נפרדים, ולאפשר להורים לקנות לילדיהם טלפון משוכלל להעברת מסרונים, אבל שאי אפשר לשוחח בו. כדי לשוחח, יש לחבר אליו טלפון אחר בחיבור בלוטות'. כש־IXI הבינה את גודל הטעות שלה, היא הוציאה, רק בשנה שעברה, גרסת אוגו שהיא טלפון סלולרי לכל דבר, אך זה היה מאוחר מדי. בשבוע שעבר הודיע דירקטוריון החברה על פיטורי 40 עובדים, ובהם המנכ"ל עמית הלר והיו"ר המייסד גידי ברק.

קשה לקבוע היום אם מודו, שהשבוע הודיעה כי תתחיל ברבעון הבא בייצור המוני של מכשיריה, תצליח או תיכשל. כרגע היא פועלת לפי הספר, ומנסה למתג את עצמה בעולם. לא לחינם שינתה החברה את שמה מאינפון־טק, ושילמה על כך עשרות אלפי דולרים למשרד מיתוג. על השם מודו להתגלגל על לשונו של כל אזרח על פני הגלובוס, לפחות כמו המילים מוטורולה או סמסונג. מודו אמנם משתפת פעולה עם יצרניות, שיוציאו לשוק מכשירים תואמים, אך בסופו של דבר יצטרך הצרכן לבחור בין מכשיר נוקיה או סוני אריקסון שיש בו הכל: מצלמה, גלישה, מסרים ומשחקים, לבין אסופת מכשירי מודו המתחברים זה לזה.

האם בכוחו של מורן לכבוש את העולם? ייתכן שבעידן האייפון והבלקברי פיצול החוויה הסלולרית לעשרות מכשירים הוא מתכון לכישלון. לקוח שירכוש מכשיר מודו יתחייב, בעצם, לקנות את עשרות המוצרים המשלימים של ה"חוויה המודואית". האם הצרכנים יקבלו עליהם עתיד סלולרי כזה? האם לפני שבישר על ההברקה הבאה שלו אחרי הדיסק און קי, טרח דב מורן להרים טלפון לגידי ברק ולאלי רייפמן?

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

11.
אז אולי נציע כמה סיבות למה זה כן יצליח
1. עם כל השיכלולים האצבעות שלנו לא נעשו קטנות יותר. לכן במשך היום אני רוצה מחשב \ון רחב מקלדת ומסך גדול ומואר. לעומת זאת אני ממש לא צריך את זה כשאני יוצא לבלות ובטח כשאני יוצא לרוץ. זה הרציו לאדם עסוק ובעל צרכים שונים כפי שלקוראי אתר זה בוודאי יש. אבל תחשבו על משהו אחר. יש אלפי יצרני נישה קטנים שאם היו יכולים להתקין פלאד של טלפון למכשיר שלהם הם היו משדרגים אותו בצורה מאוד משמעותית. תחשבו על: מצלמות DSLR של קנון, מכשירי ה GPS המוקשחים של מגלן ואלו מובילים בתחומם. עכשיו תחשבו על היצירתיות של אלפי יצרני גאד'טים טיוואנים וסינים וכמה וראיציות הם יכולים למצוא לזה. החל משלב אבולוציוני מתבקש של המסגרות LCD , דרך יצרנים של מחשוב לביש, בית חכם, יצרני רכב ועוד ועוד. תנו להם פלאג שהוא למעשה טלפון סלולארי והם כבר ידחפו את זה. יש לי עוד כמה רעיונות שהייתי תורם אבל אני מעדיף שלא בפומבי. אולי נעשה עם זה עוד משהו. יאללה דוב, שחרר לנו כמה יחידות לניסוי.
אביב , מרכז  |  28.08.08
8.
מה זה משנה ?
בינתיים החברה הזו מפרנסת אנשים ומשפחות, הכסף מגיע ממשקיעים שחושבים שכדאי להשקיע בזה. כל מי שקשור לזה בינתיים מרויח, אז הצרכן בסוף יפסיד? לא יפסיד כלום, כי לא יהיה מוצר להפסיד. עוד שנתיים שלוש, כולם יעבדו בחברה אחרת שתעשה משהו דומה. אין דבר כזה בימינו מוצר שיהפוך את העולם, הכל בעל אורח חיים מאוד קצר, אנשים רוצים חידושים כל הזמן. אז זה הבאזז החדש, בסדר, גם iPhone יוחלף עוד שנתיים במשהו חדש... בינתיים תקנו, תהנו ותזרמו...
איציק  |  22.08.08
לכל התגובות