אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טיול לשישי-שבת: הר במקום עכבר צילום: אפי שריר

טיול לשישי-שבת: הר במקום עכבר

טיול להר ארבל משלב נוף מרהיב, שרידי מבצר וירידה תלולה ומאתגרת, שתחזיר לכושר את הילדים שרבצו מול המחשב כל החופש

28.08.2008, 08:26 | תמר וילרפורט

איך שלא תסתכלו עליה, הכנרת נראית כמו שלולית. בטיילת של עין גב למשל, המדרגות שפעם היו לוקחות את האורחים היישר למים העמוקים תלויות היום באוויר. ובכל זאת יש מקום שממנו נראית הכנרת חיה. אפילו יפה: הר ארבל, בקו אווירי של קילומטרים ספורים, במיוחד בשקיעה. מי שרוצה טיול של סוף קיץ יצטרף, אבל הפעם צרפו רק את הגדולים: ילדים שעולים לחטיבת הביניים ולתיכון, שלא יודו שהחופש הזה כבר נמאס, וגם ככה צריך להתחיל להזיז את הגוף, דבר שמן הסתם שכחו מזמן. זהו טיול שאורכו כשעתיים וחצי־שלוש, תלוי כמה תתעכבו בירידה התלולה.

איך מגיעים? נוסעים בכביש תל אביב־חיפה, יורדים ימינה במחלף זכרון יעקב לכיוון יקנעם (כביש 70). בצומת התשבי פונים ימינה לכביש 722, בצומת השומרים פונים ימינה לכביש 75, בצומת ישי פונים שמאלה לכביש 77, ומכאן ממשיכים כל הזמן לכיוון טבריה. אל תיתנו לצמתים בעלי שמות מוכרים כמו המוביל וגולני לבלבל אתכם בדרך; נוסעים עד צומת כפר חיטים, שם פונים שמאלה אל כביש 7717. לאחר דקות ספורות פונים ימינה לכיוון מושב ארבל. בצומת הכניסה למושב פונים שמאלה עם השילוט לחירבת ארבל ושמורת הארבל, עוקפים את המושב ונוסעים עד חניית החירבה.

יש אפשרות לסיים את הטיול בנקודת ההתחלה, אבל נקודת הסיום הרשמית היא למרגלות המצוק. בצומת כפר חיטים ממשיכים לטבריה, ולמען הדיוק - עד הכנרת. פונים שמאלה בכביש 90 (סובב כנרת) ובצומת מגדל פונים שוב שמאלה לכביש 807. בצומת הבא פונים שמאלה לכיוון הכפר חמאם, ושם משאירים רכב או ממתינים

ליורדים.

חרוב בודד

מחניית החירבה יוצא שביל בסימון שבילים אדום, ותחילת המסלול בעלייה אל פסגת הארבל. מגיעים אל עץ החרוב הבודד וצופים אל הרי מירון וצפת מצפון, הכנרת, בקעת גינוסר והרי הגולן ממזרח, ובצפון־מערב - הרי יוטבת. פונים שמאלה עם השביל האדום המוביל אתכם על שפת המצוק, ועם הסימון פונים ימינה ומתחילים את הירידה. יורדים עד רגלי מבצר ארבל ונכנסים אליו לסיבוב קצר בין החדרים. השרידים מתקופה מאוחרת, מהמאה ה־17, אם כי הר ארבל מוזכר כבר בתנ"ך. בכתביו של ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו מסופר על המורדים בהורדוס שהתבצרו במערות חצובות בהר, שכדי להגיע אליהן שלשלו את החיילים מלמעלה בחבל, ואלה משכו את המתבצרים והפילו אותם אל מותם למרגלות המצוק. הירידה התלולה ממשיכה, ואתם תיעזרו בידיות הקבועות בין הסלעים כדי להגיע למטה בבטחה. מי שהגיע ברכב יחיד יחזור למעלה (במאמץ רב) לפי הסימון של שביל ישראל.

לפני הטיול כדאי לעשות סיבוב קצר על החמורים של אורחה בגליל (04-6733999), היושבים בארבל. הסיור מודרך ומהנה. אחרים ייקחו את טיול הג'יפים שהם מציעים לנחל הארבל.

אפשר ללון בבתי המלון של טבריה, אבל כדאי יותר לסיים את הקיץ בצימר. בארבל תוכלו להתארח בבתי העץ של משפחת קונביץ (04-6793355) או אצל משפחת שביט (04-6794919).