אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אלמלא הדולר החלש המשבר של החברות הגלובליות היה עמוק יותר צילום: סי די בנק

אלמלא הדולר החלש המשבר של החברות הגלובליות היה עמוק יותר

נבלמה ירידת הדולר שסייעה לחברות האמריקאיות הגדולות להתמודד עם המיתון המקומי. גם ההאטה במדינות המפותחות לא מסייעת להן

28.08.2008, 08:48 | Standard & Poor's, מיוחד לכלכליסט

מדד S&P 500 כולל את 500 החברות האמריקאיות הגדולות ומחציתן דיווחו אשתקד על היקף המכירות שלהן מחוץ לארצות הברית. מתברר כי בשנת 2007 עמד שיעור המכירות בחו"ל על 45.8% מכלל המכירות לעומת 43.6% בשנה שלפניה. מדובר בנתון ממוצע, כאשר טווח שיעור המכירות בחו"ל של החברות השונות נע בין 15% ל-85%.

 

נתוני המכירות בחו"ל אינם כוללים את היצוא מארה"ב. בפילוח לפי מגזרי פעילות, מתברר שענפי האנרגיה וטכנולוגיית המידע מובילים את מצעד הפעילות של החברות האמריקאיות אל מחוץ למדינתן. שיעור המכירות בחו"ל מכלל המכירות בשני המגזרים הללו הסתכם ב-55.7% וב-55.4% בהתאמה. בתחתית המצעד נמצא מגזר הפיננסים שהגיע לשיעור מכירות בחו"ל של 31.6% בלבד.

עם זאת, יש לציין שכל מגזרי הפעילות הכלולים במדד S&P 500 הציגו אשתקד צמיחה במכירות בחו"ל לעומת שנת 2006. שני המגזרים שרשמו את הצמיחה הגדולה ביותר היו שירותי הבריאות וחומרי הגלם - שצמחו בשיעור של 22.7% ו-20% בהתאמה.

לאור ההאטה בשוק האמריקאי והחולשה הנמשכת במגזרי הדיור והתעסוקה, מובנת תרומתן של המכירות מחוץ לארה"ב ב-12החודשים האחרונים. ההכנסות הללו עזרו לקזז את הפגיעה שגרמו מחירי הסחורות הגבוהים וסביבת האשראי הנוקשה בארה"ב. מאז הרבעון השלישי של 2007 חלה ירידה ברווחי החברות הכלולות ב-S&P 500, ומומחי חברת הדירוג של סטנדרד אנד פור'ס מעריכים שהתוצאות הפיננסיות עלולות היו להיות גרועות עוד יותר - אלמלא נתוני המכירות הזרות.

ואולם לרוע המזל, אותם מומחים סבורים שגורמים עולמיים כבר מחלישים את היקף המכירות לחו"ל ושהדבר ישפיע על התוצאות השנתיות. הגורם הראשון הוא ההאטה בשווקים המפותחים של קנדה, יפן, אוסטרליה ומדינות אירופה - בעיקר בריטניה. זאת, עקב השילוב של מצוקת אשראי, שוק דיור משברי, מחירי סחורות גבוהים והאטה בהיקף היצוא. אלו אינן חדשות טובות לחברות הכלולות ב־S&P 500 אשר תלויות בשווקים המפותחים - גם אם הן שומרות על הצמיחה במכירות לשווקים המתפתחים.

הגורם השני אשר עלול להשפיע על היקף ההכנסות הוא שער החליפין. אמנם במחצית הראשונה של 2008 נהנו חברות אמריקאיות גלובליות משער הדולר הנמוך, והדבר התבטא במדד הדולר - המחשב את שערו של המטבע האמריקאי לעומת סל המטבעות. לפי מדד זה, הדולר נסחר בשער הנמוך ב-11.7% בממוצע לעומת שערו במחצית הראשונה של שנת 2007. ואולם בחודשים האחרונים הדולר מתאושש, ככל הנראה בשל הורדות הריבית של הבנק המרכזי. כעת נסחר הדולר האמריקאי רק בכ-0.7% מתחת לרמה הממוצעת שבה נסחר ברבעון הרביעי של שנת 2007.

אם הדולר לא יתחיל לצנוח שוב, הרי שברבעון האחרון של השנה לא יוכלו החברות הגלובליות ליהנות מאותם הפרשי שער שסייעו להם בתחילת השנה. הדבר יקטין את תרומת ההכנסות מחו"ל, מכיוון שאלו יתורגמו לפחות דולרים בעת שהכסף ישוב לארה"ב.

תגיות