אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משבר הנמלים: התחדש הדיון בבית הדין לעבודה; העובדים סגרו את נמל אשדוד צילום: גדי קבלו

משבר הנמלים: התחדש הדיון בבית הדין לעבודה; העובדים סגרו את נמל אשדוד

הדיון נערך בלשכת נשיא בתי הדין לעבודה בהשתתפות נציגי התעשיינים, ההסתדרות והמדינה; מאות מעובדי הנמלים עזבו את עבודתם ומפגינים בירושלים. צים הודיעה כי אוניותיה יפסיקו לפקוד את נמלי ישראל; התעשיינים מדווחים על אבדן אמון של הלקוחות מעבר לים

02.09.2008, 22:27 | מיקי פלד

לפני מספר דקות התחדש הדיון בבית הדין הארצי לעבודה בראשות נשיא בית הדין סטיב אדלר בו משתתפים נציגי התעשיינים, ההסתדרות והמדינה. במקביל ממשיכים להפגין גם בשעה זו עובדי הנמלים.

עובדי נמל אשדוד סגרו את הנמל, לאחר ששיבשו בו את העבודה בהדרגה החל משעות הצהריים.

אתמול (ב') עתרו התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר לבית הדין בבקשה להורות לעובדים להפסיק את השיבושים. בתגובה, טען עו"ד שי תקן, היועץ המשפטי של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, כי קבלת הממשלה את הסעיף בחוק ההסדרים מהווה הפרטה כפויה והפרה של ההסכמים בין המדינה להסתדרות שנחתמו ב-2005 ומסדירים את מתווה הרפורמה ויחסי העבודה בנמלים עד לשנת 2015. לדברי עו"ד תקן, הרפורמה שמציע האוצר עלולה לגרום לפגיעה קשה בעובדים וזכויותיהם.

צים כבר הודיעה, כי אוניותיה יפסיקו לפקוד את נמלי ישראל עד לסוף השיבושים וחברות ספנות אחרות, כגון MSC, כבר העבירו את אוניות המטענים אל נמל אשדוד, שם השיבושים קשים פחות. יבואני האלקטרוניקה מדווחים על מוצרים שנשארו בנמלי טורקיה ורשתות הריהוט חושבות עתה איך להביא ארצה רהיטים וכלי בית שמצאו את דרכם לנמל אלכסנדריה.

ההסתדרות אמנם תוכל לנקוט בעיצומים רשמיים רק ב-10 בספטמבר, בתום 14 ימי הצינון מרגע הכרזת סכסוך העבודה, אולם כבר ביום שני שעבר החלו עובדי הנמלים בשיבושים. בבוקר אחרי אישור חוק ההסדרים על ידי הממשלה, כונסו עובדי נמלי חיפה ואשדוד לאסיפות הסברה. יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, מאיר תורג'מן, הסביר, כי "העובדים חסרי מוטיבציה". אל דבריו הצטרף גם אלון חסן, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, שסיפר כי העובדים עצבניים מאוד.

"מאבדים לקוחות"

חילופי ההאשמות הן גם בין משרד האוצר למשרד התחבורה. סעיף ה-Landlord בחוק ההסדרים משותף לשני המשרדים, אך שימוש ועדי הנמלים וההסתדרות בכוחם הפוליטי בקדימה לפני הפריימריז, הביא את שר התחבורה, שאול מופז, לבקש לדחות את הדיון ברפורמה עד שיגיעו להסכמות עם העובדים.

שיבושים בנמל אשדוד, צילום: גדי קבלו שיבושים בנמל אשדוד | צילום: גדי קבלו שיבושים בנמל אשדוד, צילום: גדי קבלו

ראש אגף התקציבים, רם בלינקוב, שלח מכתב למנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, בו הוא קורא להצעתו של מופז "מיותרת". בלינקוב אף כתב, כי "המבקש סמכות לצד אחריות מוטב שיבין, כי האחריות על מהלך שמובל על ידו היא לא רק מס שפתיים". למרות זאת, הצעתו של מופז תובא לדיון בישיבת הממשלה ביום ראשון הבא. באוצר מדגישים, כי הרפורמה היא למעשה יישום המלצות ועדת טוניק שבחנה את הנמלים לאחר מלחמת לבנון השנייה.

מי שבינתיים חורק שיניים הם בעלי המפעלים. ישי ויסמן, מנכ"ל שיפר-מגם, המייצא פסי מסוע מגומי ותושבות הידראוליות, אמר ל"כלכליסט", כי "עם המשלוחים שמתעכבים אני יכול להתמודד. הנזק לא נמדד בכסף כרגע, אלא בכך שאנחנו מאבדים לקוחות, כי הם רואים שאי אפשר לסמוך על קשרים עסקיים עם ישראל. יש לנו הרבה יתרונות בעסקים, אבל החיסרון הוא שאין ודאות. לפני שנתיים היתה מלחמה ועכשיו יש שיבושים כאלו. שני לקוחות כבר ביטלו אצלי הזמנות".

תגובת משרד האוצר לשביתת עובדי הנמלים: "שביתת העובדים גורמת נזקים חמורים לכלכלת ישראל ופוגעת בציבור. ההחלטה לשבות תמוהה שכן אין בהחלטת הממשלה כל פגיעה בתנאי עבודתם של עובדי חברות הנמל. זאת ועוד, הרפורמה שטרם הופעלה, כוללת סעיף מפורש המצהיר כי אין בהחלטת הממשלה כדי לפגוע בהסכמים קיבוציים שנחתמו עם עובדי הנמל".

תגיות