אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי: 500 עובדי החברה הסינית נטשו את פרויקט מנהרות הכרמל צילום: עמית שעל

בלעדי: 500 עובדי החברה הסינית נטשו את פרויקט מנהרות הכרמל

הקבלנית הסינית, החוששת מהפסד, דורשת תוספת תשלום של עשרות מיליוני שקלים להשלמת הפרויקט. מנהרות הכרמל: "מנסים להגיע להבנות"

07.09.2008, 06:56 | גיא מי-טל

500 עובדי חברת הכרייה הסינית CCECC נטשו בסוף השבוע בצורה מתוזמנת את מנהרות הכרמל. זאת בעקבות הנחיה שקיבלו מהנהלת החברה בישראל, על רקע מחלוקת כספית קשה עם זכייניות הפרויקט - שיכון ובינוי ואשטרום. פעולה זו מצטרפת לפרסום ב"כלכליסט" בשבוע שעבר, כי חברת הכרייה הסינית החלה להאט את קצב העבודות, ובכך אותתה לזכייניות הפרויקט, שיכון ובינוי ואשטרום, על אי־שביעות רצונה מהסדרי התשלום.

פרויקט מנהרות הכרמל אמור להסתיים בעוד כשנתיים. תכליתו לאפשר מעבר מהיר מהכניסה הדרומית בחיפה צפונה לצומת הצ'ק פוסט וממנו, באמצעות מערכת מנהרות תת־קרקעיות באורך 4.7 ק"מ. בשל אופיו של הפרויקט, עיקר העבודה מבוססת על בניית גשרים ומנהרות, באחריות החברה הסינית.

היקף הפרויקט נאמד ב־1.25 מיליארד שקל. לפי הערכות, החברה הסינית מקבלת יותר מ־400 מיליון שקל עבורו, אך נראה כי היא לא העריכה נכון את מורכבותו ומצאה כי בהסדר התשלום הנוכחי היא מפסידה. בשל כך הגישה החברה דרישה לתוספת תשלום בהיקף עשרות מיליוני שקלים, שלעת עתה שיכון ובינוי ואשטרום לא נענות לה. גורם המעורב בפרויקט אמר ל"כלכליסט": "הסינים החליטו לפתוח באמצעים כוחניים כדי להגדיל את התשלום".

בעוד חודשיים היו אמורים הסינים להשלים קטע מנהרה ראשון באורך של 1.8 ק"מ. הקמת המנהרה השנייה אמורה להסתיים בעוד כשנה. הפרויקט כולו אמור להיפתח לתנועה ב־2011. עם זאת, נראה שהפרויקט נמצא בפתחו של משבר שעשוי לעכב את השלמתו במועד.

את תגובת CCECC אי אפשר היה להשיג. ממנהרות הכרמל נמסר בתגובה: "עבודות הכרייה באתר נפסקו על רקע דרישה של חברת הכרייה להגדלת התשלום. אנו מנסים להגיע להבנה כדי לחזור לביצוע העבודות".

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה