אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האוצר: בינתיים לא נתערב בסכסוך במנהרות הכרמל צילום: עמית שעל

האוצר: בינתיים לא נתערב בסכסוך במנהרות הכרמל

חברת הכרייה היא שותפה ברכבת הקלה בתל אביב, מה שעשוי להקשות על הזכיינית להגיע לסגירה פיננסית. גורם המעורב בפרויקט בחיפה: "הסינים עלולים להפסיד פרויקטים אחרים בישראל"

08.09.2008, 08:07 | גיא מי-טל ורחל בית אריה

למשבר בחיפה, שבו עובדי חברת הכרייה הסינית CCECC הפסיקו את עבודתם במנהרות הכרמל, עלולות להיות השלכות על מאמצי קבוצת MTS, זכיינית הרכבת הקלה בתל אביב, להגיע לסגירה פיננסית, שכן CCECC היא שותפה שווה בקבוצת הרכבת הקלה בתל אביב. "בינתיים מדובר בסכסוך עסקי בין הסינים לשיכון ובינוי ואשטרום, ואין לנו מקום להתערב בו", אמר גורם באוצר בעקבות המשבר החריף במנהרות.

הפסקת העבודות היא אמצעי להפעלת לחץ על שיכון ובינוי ואשטרום לבצע תיקונים בהסכם התשלומים - הקבלנית הסינית מבקשת תוספת של עשרות מיליוני שקלים כדי לכסות הפסדים שספגה בגלל ירידת ערך הדולר ועלייה חדה בעלויות הייצור, כמו התייקרות הברזל.

"אף אחד לא אוהב להפסיד, אבל האם הם היו נותנים לנו חלק מהרווחים אילו הדולר היה מתחזק ומחירי הברזל היו יורדים? - לא. לא אנחנו הפלנו את הדולר ולא אנחנו נפצה אותם על כך", אמר גורם המעורב בפרויקט.

"לסינים יש הרבה מה להפסיד משבירת כלים, ואני מאמין שהם יתעשתו לבסוף. לא מדובר בסכומים משמעותיים שמצדיקים פגיעה במוניטין שלהם, והם יכולים להשפיע על פרויקטים אחרים שלהם בישראל, כמו הרכבת בתל אביב, ובעולם בכלל", הוסיף הגורם.

גורם במנהרות הכרמל אמר: "אנחנו לא מנהלים מו"מ באמצעות כלי התקשורת. נסיים את הפרויקט על פי לוחות הזמנים ונפתח את המנהרות כמתחייב".

הנספח המסחרי של סין בישראל, ג'ואו חווי, אמר בעבר שישראל היא המדינה המפותחת הראשונה שבה החברה פועלת, וכי היא נדרשה להסתגלות לרגולציה שונה מכפי שהיתה מורגלת בה.

הסכסוך הנוכחי מדגיש את האי־הבנות התרבותיות שבהן נתקלים לעתים מי שעושים עסקים מול חברות סיניות. "מבחינת הסינים, חוזה הוא תחילת המשא ומתן וכפוף לשינוי בתנאי השטח", מסביר בועז דיאמנט, סגן נשיא חברת אסיה דיירקט, שמתמחה בתיווך בין עסקים זרים לשותפים בסין ובסיוע עסקי לחברות שנכנסות לסין. "חוזה נתפס יותר כמו מסמך הבנות שצריך לעבור התאמות אחר כך". למרות זאת, גם דיאמנט חושב שהמקרה הנוכחי הוא חריג, שכן יכולות להיות לו גם השלכות פוליטיות על היחסים בין סין למדינה השותפה.

CCECC היא שותפה שווה בקבוצת הרכבת הקלה בתל אביב, בניהולו של יוחנן אור, עם אפריקה ישראל, סימנס, אגד וקוסטה דה סורס הפורטוגלית. מדובר בחברת הנדסה בבעלות ממשלתית שמבצעת פרויקטים של תשתיות בסין ובמדינות רבות בעולם. החברה פועלת בעיקר באפריקה, וכן בפולין, ברזיל ואיראן. 

תגיות