אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המשבר בנמלים: הסתיימה ללא תוצאות פגישת בר-און, מופז ועיני צילום: גדי קבלו

המשבר בנמלים: הסתיימה ללא תוצאות פגישת בר-און, מופז ועיני

איגוד המשתמשים בהובלה ימית: "חברות הספנות שממשיכות לא לפקוד את הנמלים גורמות נזק כבד לייצואנים". עובדי הנמלים וההסתדרות מוחים על כוונת האוצר לאפשר לחברת נמלי ישראל להחכיר רציפים לחברות פרטיות

14.09.2008, 16:33 | מיקי פלד

הסתיימה ללא תוצאות פגישתם של שר האוצר רוני בר-און, שר התחבורה שאול מופז ויו"ר ההסתדרות עופר עיני בנוגע לסכסוך בנמלים. השלושה נפגשו על פי הוראה של נשיא בית הדין הארצי לעבודה, סטיב אדלר, שקבע כי לצדדים יש עד יום ראשון הבא לפתור את חילוקי הדעות. אם לא יצליחו, תשוב הסוגייה לבית הדין שיכריע בנושא. ההחלטה היחידה שהתקבלה בפגישה היא שהשיחות ימשיכו בדרגים נמוכים יותר.

עובדי הנמלים וההסתדרות מוחים על כוונת האוצר לאפשר לחברת נמלי ישראל להחכיר רציפים לחברות פרטיות. לדברי העובדים, מדובר בהפרה של הסכמי הרפורמה בנמלים משנת 2005 ומשמעות ההחכרה היא למעשה פגיעה בתנאי תעסוקתם. לטענתם, על משרדי האוצר והתחבורה היה לדון עימם לפני הכנסת השינוי כסעיף בחוק ההסדרים.

העובדים, שנקטו בשיבושים קשים בנמלי חיפה ואשדוד אמנם חזרו לעבודה בהוראת בית הדין, אולם הייבואנים חוששים כי עיכוב נוסף במציאת פיתרון למשבר יוביל להחזרת השיבושים ופגיעה נוספת בתעשייה בעונת החגים הרגישה.

בתום הפגישה אמר עיני, כי "משרד האוצר ממשיך להתבצר בעמדתו ואינו מוכן להוציא את השינוי המבני מחוק ההסדרים. במצב זה, כאשר האוצר מציג עובדות מוגמרות, לא ניתן לקיים משא-ומתן אמיתי".

במשרד האוצר אומרים כי השינוי המבני הוא יישום של המלצות ועדת טוניק שבחנה את המצב בנמלים בעקבות מלחמת לבנון השנייה וכי מלכתחילה הייתה כוונה לערוך את השינוי תוך קיום שיחות עם העובדים.

עוד נמסר מהאוצר, כי "יש לעמוד בהנחיית בית הדין ולקיים הליך הידברות אמיתי עם נציגי העובדים בנוגע לשינוי המוצע שאושר על ידי הממשלה. הנחיית השר, כפי שהובעה בישיבה שהתקיימה היום, היא להמשיך בהליך ההידברות על מנת לגשר על הפערים".

"בעת גיבוש ההחלטה על השינוי המבני ואישורה בממשלה הובהר, כי לא היתה כל כוונה לפגוע ביחסי העבודה או בהסכמי הנמלים שנחתמו בשנת 2005 . עמדת האוצר היא, כי אין כל פגיעה בעובדים ועד כה לא הובהר על ידי העובדים אילו מרכיבים בהצעת המחליטים פוגעים ביחסי העבודה עימם".

בישיבה שהתקיימה היום הבהירו שר האוצר והממונה על התקציבים, כי ככל שתוצג, במסגרת הליך ההידברות, פגיעה ביחסי העבודה או הפרה של ההסכמים שנחתמו - הרי שהממשלה נכונה לערוך שינויים.

בתוך כך, מאיגוד המשתמשים בהובלה ימית נמסר, כי למרות שהעיצומים בנמלים הסתיימו ובנמלי ישראל אין המתנות של אניות, חברות הספנות לא שינו את החלטתן שלא לפקוד את נמלי ישראל. החברות מכריזות "תום מסע" בנמלים שאינם נמל היעד בשטר המטען. יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, אמר כי מבחינת בעלי המטענים, הכרזת תום מסע בנמל אחר פירושה שעליהם להעביר על חשבונם את המטען לנמל היעד המקורי, בנוסף על דמי ההובלה שכבר שילמו. עוד הוא טוען, כי לעתים נדרשים בעלי המטענים לשלם גם דמי אחסנה בנמל האחר. לדבריו, עובדה זו מגדילה את נזקיהם הרבים של המשתמשים בהובלה הימית, בנוסף על הפסקת ייצור בשל אי הגעת חומרי גלם ואבדן חוזים, לקוחות וספקים בשל אי עמידה בלוח זמנים.

תגיות