אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הכלכלה הפלסטינית: לאט לאט, ישו עוזב את בית לחם צילום: יואב גלאי

הכלכלה הפלסטינית: לאט לאט, ישו עוזב את בית לחם

ההגירה הגוברת של נוצרים לחו"ל מחלישה את החברה הפלסטינית. בניגוד למוסלמים, שמהגרים אבל בסוף חוזרים, הנוצרים פשוט מפנים את הגב לשטחים

15.09.2008, 08:09 | דני רובינשטיין

"עוד שנים אחדות לא יישאר אף נוצרי בארצו של ישו", אמר - לפחות לפי הסיפורים - האפיפיור פאולוס השישי, שביקר בישראל ב-1964. הרקע לדברים היה ההגירה המתרחבת של ערבים-נוצרים מארץ הקודש, שרק גדלה והלכה מאז. לפני כמאה שנים, בשלהי שלטון האימפריה העותומנית בארץ, היתה הקהילה הנוצרית על עדותיה השונות כ-13% מהתושבים כאן; כיום הנוצרים הם כ-1.5% בלבד מהאוכלוסייה הפלסטינית בשטחים (כולל מזרח ירושלים) - כ-50 אלף בני אדם.

 

במדינת ישראל מספרם כפול, כ-110 אלף. למספרים האלה יש לא רק משמעויות דמוגרפיות ופוליטיות, אלא גם השלכות כלכליות מובהקות.

 

כשהלאומיות שוקעת ותחושת החופש נפגעת

הגירת הנוצרים אינה חדשה. מאז החלו הכנסיות בפעילות נמרצת בארץ הקודש, במאה ה-19, חל שיפור ניכר ברמת חייהם של הערבים הנוצרים. הקשרים שלהם לכנסיות השונות שיפרו את הבריאות, הרווחה, החינוך וההשכלה שלהם, ובעיקר פתחו בפניהם פתח לקשרים עם העולם הנוצרי שמעבר לים. כבר בראשית המאה ה-20 עזבו רבים מהנוצרים המקומיים, שהקימו קהילות בארצות הברית, במרכז אמריקה ובדרומה.

אבל בשנים האחרונות גברה ההגירה הזאת, בגלל חוסר היציבות הפוליטית, הביטחון הרעוע, המצוקות הכלכליות והמחסומים שמקשים על הנוצרים לבקר בירושלים. צרות ומצוקות הן מנת חלקם גם של המוסלמים בגדה ובעזה - אבל לנוצרים קל יותר להגר; לכל משפחה נוצרית, בלי יוצא מהכלל, יש קרובים בחו"ל, ולחלק ניכר גם יש דרכונים של מדינות זרות. הם דוברי שפות זרות ובעלי מקצועות מבוקשים.

הד"ר ברנרד סבילה, ערבי־קתולי ממזרח ירושלים, חקר את הנושא ומצא שרוב העוזבים טוענים שאינם מרגישים כאן חופשיים. אם בעבר הנוצרים בארץ ובשאר האזור היו חלוצי הלאומיות הערבית, היום, כשהלאומיות שוקעת ואת מקומה תופסת קנאות דתית־מוסלמית, הם חשים לא רצויים.

ההגירה הזאת מורגשת בשטח: יישובים ואזורים רחבים בשטחים נעזבו. כפרים נוצרים בשומרון התרוקנו, והקהילות הוותיקות של שכם, עזה ויריחו הצטמקו מאוד; ספק אם יחזיקו מעמד בשנים הקרובות. העיתונאי חאדר חאדר -

נוצרי ממזרח ירושלים, שמוצא משפחתו מהכפר ניסף־ג'בייל שליד שכם - מספר שמכל בני הקהילה הנוצרית בכפר נותרה ישישה אחת. השאר עזבו.

מפעלים משפחתיים ללא יורשים ונזק לענפים שלמים

הנזק הכלכלי של ההגירה הנוצרית גדול. רבים מהעוזבים היו בעלי מלאכה מיומנים - שיעור הנוצרים היה גבוה בייחוד בעבודות גילוף בעץ זית, באמנות ציפוי צדף, בעבודות תרגום, בייצוג חברות מחו"ל וכן בתחומי תיווך ויזמות כלכלית. הנוצרים היו גם חלוצי מפעלי הטקסטיל של נפת בית לחם, והם שייסדו את תעשיית התרופות של רמאללה; נוצרים גם שלטו בסוכנויות התיירות של מזרח ירושלים. אבל היום בני הדור השני של משפחות המייסדים אינם רוצים להמשיך את המפעלים המשפחתיים.

גם אצל המוסלמים קיימת הגירה, ואולם בסקרים שונים נמצא כי מבין הצעירים הנוצרים 20% אמרו שברצונם להגר - לעומת 10% מקרב המשיבים המוסלמים. עוד הבדל בולט הוא שהמוסלמים נוטים לחזור לשטחים אחרי שהרוויחו כסף, לקנות אדמה ולבנות בתים - ואילו אצל הנוצרים הנטייה היא לעזוב, למכור הכל ולהתרחק לתמיד.

המהגרים מרמאללה שמתגוררים בארצות הברית הם הקהילה היחידה שממשיכה בקשרים עם המולדת: יש להם פדרציה פעילה באמריקה והם מסייעים לעיר מולדתם, בין השאר בתרומות לאוניברסיטת ביר זית (שנוסדה ומנוהלת על ידי משפחות נוצריות). קהילות המהגרים מנפת בית לחם אינן עושות זאת. בצ'ילי, למשל, ישנם עשרות אלפים מיוצאי בית ג'אלה; גם בהונדורס, באל סלבדור ובמדינות אחרות במרכז אמריקה יש מהגרים רבים ועשירים מאזור בית לחם. הם ניתקו את כל הקשרים עם הארץ - ומי שמפסידים מכך הם החברה הפלסטינית והכלכלה המקומית.

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
מסורת ארוכת שנים מוכיחה כי המוסלמים רודפים את הנוצרים.
חבל שהנוצרים משתדלים להיות יותר אנטי ישראלים בכדי למצוא חן בעיני המוסלמים התגובה של הערבי נוצרי מהצפון מעידה כי הוא אינו קולט שהמוסלמים ממשיכים בשנאתם לזרים והוא מעדיף להאשים את היהודים. המוסלמים רצחו ורוצחים מליוני נוצרים בעולם. דוקמאות: בקברים באלגיריה, נוצרים בסודאן, נוצרים בלבנון. נוצרים בעיראק. קופטים נוצרים במצרים , נוצרים בקניה ובכל אפריקה עוברים בשנים האחרונות פוגרמים. ועוד רשימה ארוכה וגם נוצרים בישראל בורחים לחול. תשימו לב למרות שהנוצרים שנרצחו גם הם ערבים, המוסלמים לא מרחמים עליהם. הרצון שלהם לכפות את הדת המוסלמית גובר על כל מניע אחר.
עיראקי חכם  |  17.09.08
2.
יפה שנזכרתם שאנחנו קיימים
תשאירו לכם את מדינת הבלהות. אנחנו לא רוצים את ארץ הקודש שלכם יותר. אם לחיים כאלה התכוונו בספר הברית. אז כנראה שאני לא נוצרי יותר. דיבורים ועוד דיבורים. אבל בסופו של דבר מבחינת החברה הישראלים אנחנו עדיין חבורה של מחבלים בפוטנציאל. וכך מתיחסים אלינו. עכשוי כשההשפעה כלכך מורגשת בארץ. ולא בגלל שאנחנו לא פה, אלא בגלל שלקחנו את הכסף שלנו איתנו! מתחילות להשמע חרטות. מעט מדי. ומאוחר מדי. אם המדינה רצתה לעשות משהו בעניין היו מתחילים קודם בלחנך את העם היהודי שרואה אותנו בתור משהו כלכך נורא. לעודד צעירים להשאר בארץ, לספק לנו הזדמנויות עבודה כמו לכל יהודי במדינה. ואז אולי מהנדסי תחבורה וכלכלנים היו נשארים בארץ במקום לרדת למדינה אחרת כי נמאס מהזדמנויות העבודה שמוצעות לנו בתור ערבים(כמעט ואין כאלה בתחומים "יוקרתיים"). שלום על ישראל. ושלום לכם. אישית. אני יורד מהארץ עוד 6 חודשים. אחות שלי כבר שם. וההורים עוזבים איתי. זה המצב של אחד מכל 5 בתים נוצריים בארץ כרגע. חכו חכו. בסוף ישאר פה אפילו לא מוסלמים אמיתיים. אלא רק טרור מוחלט. נראה כמה הכלכלה הישראלית תתאושש אז. אם בכלל ישאר משהו ממנה אחרי מלחמת האזרחים הבלתי נמנעת שדופקת בדלתינו כבר עשור.
ערבי נוצרי , צפון  |  15.09.08
1.
השמאל הישראלי איחר את המועד להגן על הכחדת העדה הנוצרית בארץ ישראל !
שלום דני, סוף כל סוף נוגעים בנושא שהוא טאבו !!? איפה היית 30 שנה ? קשה להכיר באמת , הנוצרים האיטלקטואלים יפי הנפש סובלים רדיפות ובעצם השמדת קהילתם מידי המוסלמים בעוד שהם מפנים אצבע מאשימה אל הישראלים בתמיכת השמאל הישראלי. המסגד המוסלמי ברחבת המולד בבית לחם הוקם בשנת 1990, איפה היה השמאל הישראלי להגן על הנוצרים מפני הכחדה? ניראה לי שאחרתם את המועד !
חיים לוינסון , צפון  |  15.09.08