אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טיול לשישבת: חצבים פורחים ושיעור בהיסטוריה צילום: עומר שביט

טיול לשישבת: חצבים פורחים ושיעור בהיסטוריה

במסלול הגלילי שמתל יודפת להר עצמון פרושים שדות לבנים של הפרח הסתווי, שרידי מצודה יהודית ותצפית מרהיבה לכנרת

18.09.2008, 10:11 | תמר וילרפורט

בסוף השבוע הטמפרטורות אמורות לרדת מעט, ואחריהן צפוי שרב. מזג האויר המתעתע מעיד על בואו של הסתיו, כמו הימים המתקצרים והחגים הקרבים. תרצו או לא (למה לא?) הוא בפתח, ויעידו - לפחות בינתיים - החצבים.

את החצב אפשר לראות בכל רחבי הארץ, גבעולים לבנים המתנשאים לגבהים של מטר ואפילו שניים, עם הפורחים כל אחד במשך יום. אפשרויות הטיול למצבורי חצבים מגוונות, מואדי קלט ועד התפר שבין הגליל העליון לגולן: בקיבוץ גונן מציעים סיורים מודרכים בסוף השבוע הזה (וגם הבא) בעקבות פריחת החצבים באזור, אותם גיאופיטים עם בצל ענק ורעיל עבור החיות, הפרח היחיד הפורח בשלהי הקיץ ולא צריך להיאבק על תשומת לבם של המאביקים והחרקים.

תל יודפת משלב חצבים, נוף מדהים והיסטוריה (תקופת המרד הגדול). הטיול חשוף ברובו, אורכו כ־4 שעות והוא מתאים לילדים מגיל 6-7 ומעלה.הבאים מתל אביב יורדים במחלף זכרון לכיוון כביש 70 ונוסעים בו עד צומת התשבי. פונים ימינה לכביש 722. ברמזור השלישי פונים לכביש 75, בצומת ישי שמאלה לכביש 77, בצומת המוביל פונים שמאלה, בצומת יפתחאל פונים ימינה לכביש 7914 שהופך לאחר מכן לכביש 784. אחרי הכפר כאוכב אבו אל היג'א פונים ימינה לכביש 7955 (לעבר יודפת, הררית ואבטליון), וכמה מאות מטרים מאוחר יותר רואים ירידה ימינה לדרך עפר משולטת "לתל יודפת והר עצמון". בירידה בוחרים בפנייה השמאלית, ונוסעים עם דרך העפר המסומנת בסימון שבילים ירוק. בצומת הראשון פונים שמאלה ושוב שמאלה בפנייה הבאה. מגיעים לחורשה גדולה ובה משאירים את הרכב. המסלול מעגלי.

מצפה הימים

מהחניון חוזרים קצת רגלית בדרך העפר שבה הגענו אל פנייה ימינה וסימון שבילים אדום. השביל יוביל לתל יודפת, שהיה מובלעת יהודית על ראש הר בעת המרד הגדול.

מתוך כ־40 אלף איש שחיו ביודפת נשארו כ־40, והם שקלו להתאבד יחד — הכי סיפור מצדה, אך נכנעו לרומאים. בראש התל, מלבד מאות חצבים פורחים שלשמם התכנסנו והתצפית אל הבקעות וההרים שסביב, אפשר לראות גם זכר לחומה ולביצורים וגם בורות מים רבים. היזהרו לא ליפול בהם, חלקם אינם מסומנים. עוברים לסימון השבילים הכחול ואיתו מתחילים לרדת מהתל.

חצב מצוי. תפרחת של מאות פרחים ביום, צילום: עומר שביט חצב מצוי. תפרחת של מאות פרחים ביום | צילום: עומר שביט חצב מצוי. תפרחת של מאות פרחים ביום, צילום: עומר שביט

לאחר שמגיעים לתחתית הערוץ מתחילים לטפס עם השביל לפסגת הר עצמון. העלייה לא קלה, אבל שווה את הדרך.בעונת המעבר הבאה, באביב, יצמחו כאן סחלבים בהמוניהם. מזג אויר טוב צפוי בסוף השבוע, וגם הראות. מפסגת הר עצמון תוכלו לראות את הים התיכון ומפרץ חיפה במערב, וימת הכנרת והרי הגליל במזרח. לרגלי ההר זוהי בקעת בית נטופה. בפסגת ההר תוכלו לזהות שרידי מצודה קטנה, וליד חומתה מערת קבורה שבה התגלו שלדים. כאן תוכלו לחזור לרכב באותה הדרך שבה הגענו. סתיו אמרנו, אבל עדיין די חם.

ביישוב יודפת שאיגפנו בדרך למסלול קיים יער הקופים. יש בו גם צבאים ובעלי כנף, יעלים ועזים, אבל האטרקציה היא קופי הסנאי הקטנים וקופי המקק הגדולים יותר. שעות פתיחה: 9:00–16:00. הכניסה בתשלום. לפרטים: 04-9801265.

לינה מיוחדת תקבלו בקטרון, ביישוב מצפה הושעיה. בכפר הנופש המפנק שנפתח שם לפני חודשים ספורים תמצאו יחידות נופש מאובזרות ב־LCD, ג'קוזי וקמין. במקום גם מסעדה כשרה ואפשרות לטיפולי ספא. לפרטים: 04-6466666.