אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סורוס: אל תתנו לפולסון צ'ק פתוח צילום: בלומברג

סורוס: אל תתנו לפולסון צ'ק פתוח

ג'ורג' סורוס מזהיר בטור מיוחד שמתפרסם ב"כלכליסט" מפני מתן היד החופשית לשר האוצר האמריקאי, שסירב בתחילה להעניק סיוע ל-AIG והיה זה שהניח לליהמן ברדרס לקרוס. תוכנית הסיוע שלו אמנם תציל את הבנקים, אך מה באמת יקבלו משלמי המסים בתמורה?

28.09.2008, 08:02 | ג'ורג' סורוס

תוכנית ההצלה של שר האוצר האמריקאי הנרי פולסון, בשווי של 700 מיליארד דולר, נתקלה בקשיים במסגרת הליך אישורה בקונגרס, ולא בכדי: היא פגומה מיסודה. התוכנית כוללת חסינות מפני ביקורת שיפוטית לכל המהלכים שאותם יחליט פולסון לבצע במסגרת התוכנית. מדובר בסמכות רחבה במיוחד לרשות המבצעת, והקונגרס יחטא לתפקידו אם יחליט להעניק לפולסון "צ'ק פתוח" שכזה.

התנהלותו של פולסון במהלך הקריירה שלו אינם מעידה כי הוא האדם הנכון להפקיד בידיו 700 מיליארד דולר. פולסון הוא זה אשר הניח לליהמן ברודרס לקרוס, ואף סירב תחילה להעניק סיוע ממשלתי ל־AIG. עם זאת, בתוך יום אחד שינה פולסון את עמדתו והזרים 85 מיליארד דולר לענקית הביטוח. קריסתו של ליהמן זעזעה את השווקים והקשתה על יתר בנקי ההשקעות להמשיך ולממן את פעילותם. בשל כך נאלץ פולסון לחזור בו מעמדתו ולגבש תוכנית סיוע כלל מערכתית.

פולסון קיבל באחרונה "צ'ק פתוח" נוסף מהממשל, כאשר ניסה למנוע את קריסתם של פרדי מק ופאני מיי. החלטותיו של פולסון במקרה הזה הותירו את שוק הדיור במצב גרוע יותר: מנהלים בכירים בשתי ענקיות המשכנתאות ידעו כי יאבדו את משרתם במידה שסיוע חירום ממשלתי אכן יוזרם אליהן. בעקבות כך החליטו המנהלים, בניסיון לחסוך בהוצאות, להפוך את המשכנתאות שהציעו ליקרות יותר, ולפיכך לזמינות פחות.

הצעתו של פולסון לרכוש ניירות ערך מגובות משכנתאות מציבה בעיה של מידע א־סימטרי כיוון שבידי המוכרים קיים מידע רב יותר מאשר לרוכשים. במידה שמשרד האוצר לא ישלם מחיר הגבוה משוויים בפועל עבור ניירות הערך הללו, לא תהיה בתוכנית כל תועלת. אולם אם התוכנית מיועדת רק להצלת בנקים פושטי רגל, נשאלת השאלה מה יקבלו משלמי המיסים בתמורה.

מועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, ברק אובמה, הציג ארבעה תנאים אשר ראוי ליישמם: תועלת למשלמי המיסים; ועדה אשר תורכב מנציגי שתי המפלגות הגדולות אשר תפקח על התהליך; סיוע לבעלי בתים ובעלי משכנתאות; והגבלות על היקף הפיצויים עבור מנהלים אשר היו אחראים לקריסות. אלו הם העקרונות הנכונים. ניתן יהיה ליישמם ביעילות רבה במסגרת היוון המוסדות הפיננסיים, אשר נפגעו מניירות ערך בעייתיים, מאשר באמצעות רכישה ממשלתית של אותם ניירות ערך.

הזרמת הון ממשלתי תהיה פחות בעייתית אם היא תתמקד במניות ולא במאזנים. מניות בכורה בשווי 700 מיליארד דולר בליווי כתבי אופציה עשויים להספיק כדי למלא את החלל שנותר עם פקיעתה של בועת הנדל"ן. כדי למנוע ממחירי הדיור להמשיך ולצנוח יש להביא למינימום את מספר עיקולי הבתים. על תנאי תשלומי ההחזר להיות מותאמים ליכולתם של הלווים להחזיר את ההלוואה שנטלו.

תוכנית הסיוע, עם זאת, אינה עונה על צרכים אלו. הכנסתם של שינויים הכרחיים בתוכנית היא משימה קשה כיוון שמשכנתאות רבות נארזו מחדש כאג"ח מגובות משכנתאות, ואילו הבעלים של ניירות ערך אלו מצויים בניגוד אינטרסים. כעת, כאשר המשבר נמצא בעיצומו, אין ככל הנראה תחליף לתוכנית הצלה רחבת היקף. בנייתם מחדש של מאזניהם המדולדלים של הבנקים היא הדרך הנכונה. הענקת סיוע ממשלתי תעודד את המגזר הפרטי ליטול חלק בתהליך הארגון מחדש המתרחש בימים אלו במגזר הבנקאי, ולהביא את המשבר הכלכלי לסיומו.

הכותב הוא יו"ר קרנות סורוס. באישור מיוחד של Project Syndicate

תגיות