אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
היי, סטיב, תחזיר לי את הסיסמה!

היי, סטיב, תחזיר לי את הסיסמה!

צבי שרייבר, מנכ"ל חברת הסטארט-אפ הישראלית גוסט, טוען שמיקרוסופט משתמשת בסיסמה "ללא חומות" שמזוהה עם חברתו וגוזרת קופון על חשבונו

28.09.2008, 14:46 | אסף גלעד

החלפת הקמפיין השיווקי בכיכובו של ג'רי סיינפלד בקמפיין חדש לא עזרה למיקרוסופט להתרחק מביקורת. אתר הוול סטריט ג'ורנל חשף בסוף השבוע מכתב מאת צבי שרייבר, מנכ"ל חברת הסטארט-אפ הישראלית גוסט (G.ho.st), שנשלח לסטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט, המבקש ממנו להסיר מיידית את הסיסמה המלווה את הקמפיין החדש: "דמיינו שאין חומות" ו-"ללא חומות" (Imagine no walls, no walls), בטענה שהסיסמא פוגעת בסימן המסחר של גוסט - "ללא חומות".

סטיב באלמר מנכ"ל מיקרוסופט. "מה חשבת לעצמך סטיב?", צילום: אי פי איי סטיב באלמר מנכ"ל מיקרוסופט. "מה חשבת לעצמך סטיב?" | צילום: אי פי איי סטיב באלמר מנכ"ל מיקרוסופט. "מה חשבת לעצמך סטיב?", צילום: אי פי איי

גוסט (קיצור של Global hosting system, G.ho.st) היא חברת סטארט-אפ ישראלית, המעסיקה עובדים ישראלים ופלשתינאים ולה משרדים במודיעין וברמאללה. המוצר שפיתחה, מערכת הפעלה הנמצאת כולה על הרשת, אינו מהווה רק מהפכה טכנולוגית, אלא בעיקר איום על מיקרוסופט, שהמציאה בשנות השמונים את המודל המתחרה: מערכת הפעלה הנמצאת על המחשב האישי ומקבלת את עיקר הכנסותיה מפעילות זו.

"מה חשבת לעצמך סטיב?!"

 

לטענת שרייבר, הסיסמא "ללא חומות" מלווה מאז אפריל 2007 את מערכת ההפעלה הווירטואלית שפיתח. שרייבר מבקש באמצעות המכתב מבאלמר להסיר לאלתר כל אזכור של הסיסמא "ללא חומות" על כל צורותיה מהקמפיין השיווקי של מיקרוסופט, שעלותו 300 מיליון דולר. "מה חשבת לעצמך כאשר מיתגת את ווינדוס (windows) מחדש באמצעות המסרים "חיים ללא חומות" או "דמיינו שאין חומות" בדף הבית של מערכת ההפעלה?" כותב שרייבר למנכ"ל מיקרוסופט.

לגוסט אין עדיין סימן רשום על הסיסמא no walls. אך חוק זכויות היוצרים האמריקאי מגן גם על סימנים רשומים כל עוד הם מזוהים עם המוצר וניתן להוכיח את מקוריותם. עם זאת, הגישה גוסט בקשה לסימן רשום הנמצאת כיום בתהליכי אישור.

"ב'גוסט' מאמינים שאנו מציעים בפעם הראשונה מזה עשורים תחליף אמיתי ל'ווינדוס'", כותב שרייבר במכתב האזהרה, וממשיך: "עשינו שימוש בתקציב השיווק הדל שלנו על מנת להבהיר לעולם תחת הסיסמה "ללא חומות" יתרונות כמו מערכת הפעלה המוצעת ללא כל תשלום, שאינה דורשת תחזוקה או גיבוי, הנמצאת על גבי הרשת וזמינה מכל מחשב ומאפשרת שיתופיות בין משתמשים. סטיב, האם גם מערכת הויסטה מציעה את היתרונות האלה?"

"נטלת סיסמה זהה לסימן הרשום שלנו, מבלי רשות וקישרת אותו למוצר מתחרה ישירות למוצר שלנו. הקמפיין הענק שלך מוציא בכל שעה סכום המקביל לכל תקציב הפרסום שלנו מאז ייסודנו. חוסר הכבוד של מיקרוסופט לנכסינו הרוחניים מיועד להרתיע משקיעים פוטנציאלים ב'גוסט'. השאלת הסיסמה שלנו עלולה ליצור את הרושם כאילו המוצר של גוסט מקבל חסות ממיקרוסופט, או שאנו נמצאים בשיתוף פעולה כלשהו אתם". אומר שרייבר.

אולטימטום של יממה אחת 

 

שרייבר הציב לבאלמר אולטימטום של יממה בלבד -  עד יום חמישי האחרון - להסיר את כל האזכורים בעלי הצירוף "ללא חומות". בנוסף, דורש שרייבר הבהרה מצד מיקרוסופט על כל חומר פרסומי שלה שהיא אינה בעלת קשר עסקי כלשהו עם גוסט, ופיצוי כספי על השימוש בסיסמאות עד כה.

בראיון מיוחד ל"כלכליסט", אומר צבי שרייבר: "דרשתי מסטיב באלמר שיפסיק להשתמש בסיסמה, אך בינתיים לא אירע דבר. מלבד תגובה על קבלת המכתב, לא קיבלתי כל תגובה. את התגובה שלהם הם העדיפו לשלוח לאתר הוול סטריט ג'ורנל".

האם בכוונתך לתבוע את מיקרוסופט?

"כרגע רק ביקשתי שיפסיקו, אך כבר חלפו כמה ימים מאז, ובכל יום הם מוכרים במיליונים עם המותג שלנו. אני מתייעץ עם עורכי דין, אבל מודע לכך שלתבוע את מיקרוסופט הוא עניין ארוך ויקר. לכן אני מקווה שהם יעשו את הדבר הנכון ויסירו את הסיסמה מהפרסום שלהם. הנזק העיקרי הוא שזה מבלבל את הלקוחות שלנו ואת הלקוחות הפוטנציאליים שלנו שסבורים שמיקרוסופט נותנת לנו חסות".

"ההכללה שסימן מסחר לא צריך להיות רשום אינה מדויקת. נכון שאם אדם פירסם קמפיין ורכש מוניטין והמוניטין מזוהה עם אותו אדם, אז יש אפשרות להגן עליו", אומר עו"ד דן מירקין, שותף במשרד ד. מירקין ושות'. "לגבי רישום סימן מסחר על הסיסמה "ללא חומות", קשה לרשום סימני מסחר המתארים את תחום התוכן בצורה גנרית. למשל, קשה לקחת רכב ולרשום עליו סימן רשום של "מהיר וחזק" או לרשום דבש כ"מתוק".

"אבל יש חריגים לכך", מוסיף מירקין, "אם יש לך ייחודיות והכרה כמו סימן המסחר 'אמה' על נוזל לניקוי כלים. אמנם אסור לרשום מספרים כסימן רשום, אבל "סבן אלבן" בארה"ב הצליח להעביר רישום של הסימן. כך שאם no walls רכש הכרה, סביר להניח שיתנו לו אותה. אבל גם אם יתנו לגוסט לרשום זאת, תצורף הודעת הסתייגות ומיקרוסופט עשויה לנצל את ההזדמנות ולהגיש הסתייגות כזו. בסופו של דבר, מה שיקבע הן הראיות. אם התובע יוכיח ש-no walls רכש בלעדיות, ושהסיסמה שייכת לגוסט, שהיא התחילה בכך לפני מיקרוסופט ושמיקרוסופט מחקים אותה, אז יש לגוסט סיכוי. מנסיוני, חברות גדולות לא גונבות במודע".

מיקרוסופט: לא מכירים בזכות של גוסט ל"חיים ללא חומות"

 

"איננו מכירים בכך שלגוסט יש איזשהי זכות על המותג שלנו "חיים ללא חומות". ככל שידוע לנו, בקשתם לסימן רשום על "ללא חומות" לא קיימת. אפילו אם יש להם סימן רשום, הם אינם יכולים למנוע מאיתנו את השימוש בצירוף המילים 'חיים ללא חומות' באותו משפט".

תגיות