ענקיות האינטרנט משנות עיצוב
ענקיות האינטרנט יאהו וAOL- יציגו בדפי הבית שלהן תכנים של אתרים מתחרים. האם זה יחזיר את הפורטלים לאופנה? האם זה יציל אותן?
AOL מאפשרת לגולשים לגשת מדף הבית שלה לשירותי דוא"ל מתחרים, ובהם ג'ימייל והדוא"ל של יאהו, ובעתיד, רומזים ב,AOL- ישולבו בדף הבית גם יישומים מרשתות חברתיות כגון פייסבוק ומייספייס. ביאהו הולכים יותר רחוק: דף הבית שלהם יאפשר לגולשים לגשת לג'ימייל, הדוא"ל שלהם יאפשר לגשת למסנג'ר של מיקרוסופט, ובמקום החנויות ושירותי המדיה של יאהו יופיעו בדף הבית שירותים של חנות הספרים אמזון, חנות המוזיקה אייטיונז וספריית הווידיאו המקוונת נטפליקס. יאהו נמצאת כיום במגעים להרחבת אפשרויות הבחירה. לפי דיווחים ברשת, פייסבוק סירבה ליצור יישום ייחודי שישלב את דף הפייסבוק של הגולש בדף הבית של יאהו.
יאהו היא עדיין קבוצת אתרי התוכן הגדולה בארצות הברית, וAOL- היא עדיין הרביעית, אחרי יאהו, גוגל ו.MSN- אבל שתיהן מאבדות במהירות מכוחן. בעוד ההכנסות מפרסום ברשת צמחו בכ20%- ברבעון השני של ,2008 בAOL- הן צמחו רק ב- 1.5%- וגם זאת לאחר שנה רצופה של ירידה בהכנסות. מאז שמיקרוסופט ויתרה על הניסיון לרכוש את יאהו, צוללות מניותיה של האחרונה, בימים אלה המנייה נסחרת בפחות מ19- דולר ליחידה, והחודש נסחרה כמה פעמים בפחות מ18- דולר - המחיר הנמוך ביותר שידעה מאז .2004
בעבר פעלו יאהו וAOL- בשיטת "הגן הנעול," והגיבו לתחרות בהתאם לאינסטינקט הקדום של כל דינוזאור אינטרנט: ניסו לרכוש כל מה שאפשר. בתחילת דרכה הטמיעה AOL את שירותיה ותכניה בדפדפנים מיוחדים שהפיצה בקרב לקוחות ספקית האינטרנט אמריקה אונליין. אחר כך נכנסה לקדחת רכישות של אתרים. ביאהו השקיעו בשנים האחרונות ברכישת שירותים קהילתיים כגון פליקר, בשדרוג הדוא"ל, וגם בניסיון לרכוש את פייסבוק.
אבל לא עוד. הגולשים למדו לגלוש, ולמצוא ברשת גם את מה שלא מופיע בעמוד הבית. הפורטלים הגדולים מתו, ומי שהרגו אותם הם גוגל, והדפדפנים בעלי הלשוניות, שמאפשרים לגלוש בכמה אתרים במקביל מאותו החלון.
עכשיו מקווים בAOL- וביאהו שאם ייתנו לגולשים לצאת, אולי הם גם ירצו לחזור. המודל הכלכלי נשאר: דף הבית הוא מקור ההכנסה העיקרי. הבעיה הבסיסית של הרשת מעולם לא היתה מחסור בשירותים או מידע, אלא במי שיסדר את כל זה. ייתכן שהצעד של יאהו וAOL- יפתח עידן פורטלים חדש, אלא שהפעם המילה "פורטל" תשמש במשמעותה המקורית - שער אל הרשת ואל מה שיש לה להציע. ולמרות גוגל, ואף שהרשת מלאה בדפי בית להתאמה אישית, יש עדיין מחסור בשער ראוי לשמו.
4 תגובות לכתיבת תגובה