אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ענקיות האינטרנט משנות עיצוב איור: ליאב צברי

ענקיות האינטרנט משנות עיצוב

ענקיות האינטרנט יאהו ו‭AOL-‬ יציגו בדפי הבית שלהן תכנים של אתרים מתחרים. האם זה יחזיר את הפורטלים לאופנה? האם זה יציל אותן?

03.10.2008, 11:50 | איתמר שאלתיאל
אין דבר משעמם מעיצוב חדש של אתר ישן. אתרים גדולים זזים לאט, ועם הזרם. הם חוששים להרתיע את קהל המשתמשים שלהם, ובכל פעם משנים מעט מאוד. אבל לא הפעם. יאהו ו‭,AOL-‬ המעוזים הגדולים מעידן הפורטלים, ויתרו החודש על גישת ה"אצלנו יש הכל‭,"‬ שעד כה היתה לב הגישה העסקית שלהם, ופותחים את דף הבית שלהם לשירותים ולתוכן מאתרים מתחרים.

לגשת לג לגשת לג'ימייל ולמסנג'ר של מיקרוסופט מדף הבית של יאהו | איור: ליאב צברי לגשת לג

AOL מאפשרת לגולשים לגשת מדף הבית שלה לשירותי דוא"ל מתחרים, ובהם ג'ימייל והדוא"ל של יאהו, ובעתיד, רומזים ב‭,AOL-‬ ישולבו בדף הבית גם יישומים מרשתות חברתיות כגון פייסבוק ומייספייס. ביאהו הולכים יותר רחוק: דף הבית שלהם יאפשר לגולשים לגשת לג'ימייל, הדוא"ל שלהם יאפשר לגשת למסנג'ר של מיקרוסופט, ובמקום החנויות ושירותי המדיה של יאהו יופיעו בדף הבית שירותים של חנות הספרים אמזון, חנות המוזיקה אייטיונז וספריית הווידיאו המקוונת נטפליקס. יאהו נמצאת כיום במגעים להרחבת אפשרויות הבחירה. לפי דיווחים ברשת, פייסבוק סירבה ליצור יישום ייחודי שישלב את דף הפייסבוק של הגולש בדף הבית של יאהו.

יאהו היא עדיין קבוצת אתרי התוכן הגדולה בארצות הברית, ו‭AOL-‬ היא עדיין הרביעית, אחרי יאהו, גוגל ו‭.MSN-‬ אבל שתיהן מאבדות במהירות מכוחן. בעוד ההכנסות מפרסום ברשת צמחו בכ‭20%-‬ ברבעון השני של ‭,2008‬ ב‭AOL-‬ הן צמחו רק ב‭- 1.5%-‬ וגם זאת לאחר שנה רצופה של ירידה בהכנסות. מאז שמיקרוסופט ויתרה על הניסיון לרכוש את יאהו, צוללות מניותיה של האחרונה, בימים אלה המנייה נסחרת בפחות מ‭19-‬ דולר ליחידה, והחודש נסחרה כמה פעמים בפחות מ‭18-‬ דולר - המחיר הנמוך ביותר שידעה מאז ‭.2004‬

בעבר פעלו יאהו ו‭AOL-‬ בשיטת "הגן הנעול‭,"‬ והגיבו לתחרות בהתאם לאינסטינקט הקדום של כל דינוזאור אינטרנט: ניסו לרכוש כל מה שאפשר. בתחילת דרכה הטמיעה AOL את שירותיה ותכניה בדפדפנים מיוחדים שהפיצה בקרב לקוחות ספקית האינטרנט אמריקה אונליין. אחר כך נכנסה לקדחת רכישות של אתרים. ביאהו השקיעו בשנים האחרונות ברכישת שירותים קהילתיים כגון פליקר, בשדרוג הדוא"ל, וגם בניסיון לרכוש את פייסבוק.

אבל לא עוד. הגולשים למדו לגלוש, ולמצוא ברשת גם את מה שלא מופיע בעמוד הבית. הפורטלים הגדולים מתו, ומי שהרגו אותם הם גוגל, והדפדפנים בעלי הלשוניות, שמאפשרים לגלוש בכמה אתרים במקביל מאותו החלון.

עכשיו מקווים ב‭AOL-‬ וביאהו שאם ייתנו לגולשים לצאת, אולי הם גם ירצו לחזור. המודל הכלכלי נשאר: דף הבית הוא מקור ההכנסה העיקרי. הבעיה הבסיסית של הרשת מעולם לא היתה מחסור בשירותים או מידע, אלא במי שיסדר את כל זה. ייתכן שהצעד של יאהו ו‭AOL-‬ יפתח עידן פורטלים חדש, אלא שהפעם המילה "פורטל" תשמש במשמעותה המקורית - שער אל הרשת ואל מה שיש לה להציע. ולמרות גוגל, ואף שהרשת מלאה בדפי בית להתאמה אישית, יש עדיין מחסור בשער ראוי לשמו.

תגיות