אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טכנולוגי על הבוקר: חיים ומוות בפי השמועה צילום: בלומברג

טכנולוגי על הבוקר: חיים ומוות בפי השמועה

קמפיין מקיין מתחנן לקצת הבנה מבעלי זכויות יוצרים, חוקרים טוענים שחיפוש ברשת טוב למוח, ההבדל בין קמפיין וירטואלי וקמפיין מעשי עצום, והגרזן יורד על פרסומות סלולריות

15.10.2008, 09:55 | יוסי גורביץ

השמועה שהרסה לאפל את הערב

אפל ערכה אתמול ערב השקה גדול לסדרת המחשבים שלה, והציגה מחשבים חדשים ומשודרגים. וכן, השמועות אוששו: המחשבים החדשים אכן עשויים מגוש אלומיניום שעוצב על ידי תותח לייזר. וואו. הם רזים יותר, ושוקלים מעט פחות. אפל אף הציגה מקרן סרטים חדש.
מכין את היורש? סטיב ג מכין את היורש? סטיב ג'ובס מציג את המקבוק החדש | צילום: בלומברג מכין את היורש? סטיב ג

שזה נחמד, ויצר נפח עצום של רעש ברשת, אבל כל זה לא עזר למניית אפל, שסיימה את יום המסחר בירידה של חמישה אחוזים – וזאת לאחר שביום שני היא עלתה ב-13%. והפעם המשקיעים לא פעלו כעדר, אלא בהגיון צרוף.

הסיבה: לפני מספר שבועות הופצה שמועה שאפל עומדת לדרוש מחיר נמוך במיוחד עבור המחשבים שלה, ורווחה השמועה על "מק ב-800 דולרים", שירחיב משמעותית את נתח השוק של אפל. במיקרוסופט היו כה מודאגים מהאפשרות הזו, שבכיר במיקרוסופט אמר, לציטוט, שרוכשי המק "משלמים מס אפל": הם רוכשים מחשבים בעלי אפשרויות מוגבלות תמורת סכום גבוה.

זה לא קרה. השמועה על מק ב-800 דולרים היתה שקרית. אבל היא תפסה גובה, והגיעה לעמודי הניו יורק טיימס, עוררה את ציפיות המשקיעים – וכשפקעה, הורידה את המניה איתה. ככה זה: מי שחי על שמועות ויצירת באז כחלופה למסירת מידע וכאמצעי לעורר סקרנות בלתי פוסקת, גם משלם את המחיר.

בהתפתחות אחרת, קרמלינולוגים בחנו את סדר העמידה על המרפסת במצעד האחד במאי – אה, סליחה, טעות: מומחים להתנהגות אפל בחנו את ההופעה אמש, והגיעו למסקנה שיתכן שסטיב ג'ובס מתחיל להיפרד מתפקידו. לראיה, הסמנכ"ל התפעולי טים קוק הוא שדיבר חלק ניכר מהערב – והוא לבש אותם בגדים כמו ג'ובס!

חברים, איפה ההבנה?

בקמפיין לנשיאות של ג'ון מקיין לא מבינים למה הפרסומות שלהם מורדות, פעם אחר פעם, מיוטיוב. כלומר, הם מבינים, אבל לא מוכנים להפנים. הקמפיין שלח מכתב מתחנן לערוץ הווידאו הפופולרי, שהנימה הכללית שלו היא "בחייאת".

הסיבה שהפרסומות של מקיין נעלמות פעם אחר פעם היא שהן מפרות, פעם אחר פעם, זכויות יוצרים. הן כוללות לעיתים קרובות שירים – והזמרים, עם הידוע בנטייתו הליברלית, מעוצבנים מזה מאד. התוצאה: הם מודיעים ליוטיוב שהסרטונים הפרו את זכויות היוצרים שלהם, ויוטיוב מורידה אותם. הקמפיין של מקיין מעצבן, עם זאת, לא רק ליברלים: רשת התעמולה הימנית פוקס ביקשה מיוטיוב להסיר סרטונים של מקיין, משום שהוא שאב מהם תוכן בלי לבקש יפה. יצוין באותה הזדמנות שקמפיין מקיין היה מעורב, ככל הנראה, בהסרת סרטונים המציגים את המועמדת לסגנית הנשיא, שרה פאלין, כשהיתה מועמדת בתחרות יופי באלסקה.

עכשיו הקמפיין נזכר שיש דבר כזה, "שימוש הוגן", ומבקש מיוטיוב לתת לו ליהנות מהספק, ואף טוענים בצדקנות שהדרישה שימתינו לבדיקה של יוטיוב, שאורכת עד שבועיים, היא "פגיעה בציבור האמריקני", משום ששבועיים הם "נצח בקמפיין פוליטי". בכך הופך מקיין לאחד מחברי הקונגרס הבודדים המתייחסים באהדה לרעיון ה"שימוש ההוגן", אבל סביר להניח שזה יעבור לו עוד שלושה שבועות.

גוגל? אולי מטפישה, אבל טובה לפנסיונרים

אחד המאמרים היותר פרובוקטיביים שפורסמו בשנה האחרונה היה "האם גוגל מטפישה אותנו", של ניקולאס קאר. בקצרה, ותוך עשיית עוול ניכר למאמר, קאר טען ששוטטות ארוכת טווח ברשת משפיעה על היכולת של המשתמש לקרוא טקסטים ארוכים ולהתרכז בהם, ומרגילה אותו לתזזיתיות וכמויות קטנות של קריאה. חוקרת המוח הבריטית הידועה, הברונית סוזן גרינפילד, העלתה – בזהירות רבה יותר – תהיות דומות.

עכשיו מראה מחקר חדש שלמשתמשים ותיקים בחיפוש ברשת יש יתרון על אחרים לפחות בתחום אחד: המוח שלהם עומד יפה יותר בסכנות הזיקנה. קשישים שהיו בעלי נסיון בגלישה גילו סימנים של פעילות מוח מוגברת לעומת אחרים, ופעילות מוח מוגברת היא אמצעי טוב לבלימת דעיכת המוח – בתנאי שגלישה היא חוויה חדשה ביחס לקשישים.

הפסקה הקודמת, כמובן, עושה אותו עוול למחקר החדש שהפסקה שלפניה עשתה למאמר של קאר, אבל זה בגלל שקוראי הרשת דורשים פסקאות קצרות – כלומר, מאששים את טענתו של קאר. אם אתם רוצים להפריך אותה, קראו את המאמר המלא כאן.

הסרטון מצליח, המשימה לא כל כך

אחת ההצלחות הגדולות ברשת בשבועות האחרונים היה סרטון של הקומיקאית האמריקנית-יהודית שרה סילברמן, The Great Schlepp שמו, שהפציר ביהודים אמריקנים ליברלים להזיז את עצמם לפלורידה ולשכנע את סבא וסבתא – באמצעות סחיטה רגשית, אם יש צורך בכך - להצביע עבור המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ברק אובמה.

סילברמן ערכה את הסרטון עבור קמפיין דמוקרטי באותו השם. הוא, כאמור, זכה לתהודה ניכרת, ואין כמעט אתר תקשורת שמכבד את עצמו – שלא לדבר על כאלו שחסרים כל כבוד עצמי – שלא התייחס אליו. הוא גם זכה ליותר משבעה מיליוני צפיות.

אובמה, על פי הסקרים, צפוי לסחוף את פלורידה. אבל התודה מגיעה לא לשרה סילברמן אלא לשרה אחרת, שרה פאלין; זו מעוררת ביהודים תגובות אלרגיות. מי היה מאמין שכאשר את יושבת בקהל כשכומר מודיע שיהודים שמתים בפיגועים מייצגים את זעם האל על סירובם להתנצר, הדבר יפגע בפופולריות שלך?

אשר לקמפיין של סילברמן, אם נניח להצלחתו הווירטואלית, הצלחתו המעשית שולית למדי: רק 100 יהודים טרחו עד כה לטוס לפלורידה כדי לאיים על סבא וסבתא להצביע למועמד השחור עם השם המוסלמי, ועוד 100 טסו למדינות אחרות לשם אותה מטרה. שבעה מיליוני צופים ורק 200 טרחו להזיז את התוכעס? מדכא למדי. לתשומת ליבם של מארגני הקמפיין של דב חנין.

היו שלום ותודה על ההייפ

האמרה הישנה גוזרת שכאשר מתרגש משבר כלכלי, הדבר הראשון שעף מהחלון הן הפרסומות. השוק האמריקני כבר חווה ירידה משמעותית בפרסום, אבל גם עננים שחורים יכולים להביא עמם תקווה.

הבשורה המשמחת, לרוב תושבי תבל על כל פנים, היא שהדבר הראשון שמפרסמים מקצצים הן פרסומות בטלפון סלולרי. העלוקות שחיו מהתחום הזה הביעו עד לאחרונה אופטימיות, וחזו שהשוק יגדל מ-1.71 מיליארדי דולרים השנה ל-12 ומשהו מיליארדים ב-2013. ובכן, לא.

המפרסמים שבים לתחומים המוכרים: טלוויזיה ואינטרנט. ההערכה היא שבסוף 2010, אולי, הם יתחילו לחשוב שוב על פרסומות סלולריות. נצלו היטב את ההפוגה.

קצרצרים

לממשלה האמריקנית נמאס, וסוכנים פדרליים הצליחו להביא להפסקת פעולת רשת הספאם הגדולה בעולם, HerbalKing, שעמדה מאחורי חלק ניכר מפרסומות הגדלת אבר המין שהגיעו לתיבת המייל שלכם. פעולה משולבת ובינלאומית הביאה לסגירת חלק ניכר מהסניפים של HerbalKing – עד תום ההליכים. נקווה שטחנות הצדק יהיו איטיות ויסודיות במיוחד, במקרה הזה.

הנה עוד משהו שהרשת לא היתה צריכה: מהנדס בגוגל לא מצליח להחליט על שם לילדו המתעתד לבוא לעולם, אז הוא מבקש את עזרת הגולשים. היחיד שיכול להרוויח מכך הוא, ככל הנראה, הפסיכיאטר-לעתיד של הילד. אנא, אל תשתפו פעולה עם השטות הזו.

על פי דיווח שטרם אושר, חברת טסלה – שמתעתדת לייצר מכונית חשמלית ואף הציגה לאחרונה דגם מרשים – מפטרת 100 מעובדיה. מנכ"ל החברה פורש גם הוא – שוב, על פי השמועה – מתפקידו. הסיבה: המשבר הכלכלי וחוסר התאבון העולמי לצעצועים.

פעם היתה להקת רוק רעה וזועמת בשם AC/DC. היא עדיין איתנו, כמסתבר, אבל עכשיו היא דומה הרבה יותר לזקן נוסטלגי: את האלבום האחרון שלה מסרבת הלהקה להפיץ באייטיונז, חנות המוזיקה של אפל, משום שהיא לא מוכנה לאפשר למשתמשים להוריד רק את השירים שהם רוצים. הרוקרים המזדקנים דורשים שהלקוחות יקנו את האלבום כעסקת חבילה, כמו בימים הרעים ההם.

חברה קנדית, אייגיס מוביליטי, פיתחה תוכנה חדשה – DriveAssisT שמה– שמזהה את המהירות שבה נע הטלפון הסלולרי שלך. אם התוכנה מגיעה למסקנה שהמכשיר נמצא ברכב נוסע, היא מונעת העברת שיחות אליו, כדי למנוע תאונות. ליתר דיוק, היא מודיעה למתקשר שאתה נמצא בנסיעה ושואלת בנימוס אם הוא מתעקש לסכן את חייך. המלצה: לחכות לגירסה השנייה.  

תגיות