אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המצוקה הסינית בפרוייקט מנהרות הכרמל: "יש לנו בעיית תזרים מזומנים קשה" צילום: בלומברג

המצוקה הסינית בפרוייקט מנהרות הכרמל: "יש לנו בעיית תזרים מזומנים קשה"

כך טוען בכיר בחברה-בת הסינית CCECC, שהפסיקה את עבודת הכרייה במנהרות הכרמל. לדבריו, המשבר העולמי אינו מאפשר לפנות לחברה-אם

16.10.2008, 08:02 | גיא מי-טל

"יש לנו בעיית תזרים מזומנים קשה, בפרט אחרי שהפסדנו הרבה מאוד כסף בפרויקט הזה", כך אומר בכיר בחברת התשתיות והכרייה הסינית CCECC, שהפסיקה את עבודת הכרייה במנהרות הכרמל לפני כחודש. לדבריו, "הפסקנו את עבודות הכרייה כי המחסור במזומנים לא אפשר לנו לשלם לספקים. המשבר העולמי מקשה עלינו לגייס כסף מהחברה-אם שלנו בסין. החברה בסין אינה בקשיים, אך המשבר העולמי מקשה עלינו להצדיק בפניה גיוס של כסף לפרויקט שאינו רווחי, ואף מפסיד".

לדבריו, ההחלטה להפסיק את העבודות אינה אמצעי לחץ על השותפות בפרויקט, בו משמשת CCECC כקבלנית, שיכון ובינוי ואשטרום. "ביקשנו מהשותפות בפרויקט להקדים ולהעביר לידינו תשלום של 13 מיליון שקל שהיינו אמורים לקבל באמצע ספטמבר", אמר הבכיר, "אך השותפות הישראליות הסכימו להעביר לנו רק 3 מיליון שקל, מה שלא אפשר לנו להמשיך לתפקד ולשלם לספקים. נאלצנו להפסיק לעבוד".

לדבריו, "החברות הישראליות לא הפגינו כלפינו גמישות, אף שבזכות שיטת העבודה היעילה שלנו חסכנו לפרויקט כ-40 מיליון דולר והקדמנו את לוח הזמנים בארבעה וחצי חודשים". הבכיר הוסיף ואמר: "כעת אנו מנהלים משא ומתן עם שיכון ובינוי ואשטרום כדי לכסות על הפסדינו".

חברת CCECC היא חברה ממשלתית סינית ענקית שהיקף פעילותה ברחבי העולם - ובעיקר בסין - מוערך ב-35 מיליארד דולר בשנה. חוזה הקבלנות של החברה במנהרות הכרמל בלבד מוערך ב-400 מיליון שקל. לפי גורם במנהרות הכרמל, "הטענה כי קשיים בתזרים מזומנים גרמו לעצירת העבודות נשמעת לא רצינית כאשר מדובר בחברה המגלגלת מחזור שנתי של 35 מיליארד דולר".

ואכן, אף שלהקדמת תשלום של 10 מיליון שקל לא אמורה להיות כל השפעה על חוסנה הכלכלי של החברה, לטענת הבכיר בחברה הסינית, בפרויקט זה היא נקלעה לקשיים של ממש, בעיקר בגלל ירידת שער הדולר ועליית מחירי תשומות הבנייה, הברזל והבטון, שהסבו לה הפסדים של עשרות מיליוני שקלים. על פי גורמים המעורבים בפרויקט, דרישתם ההתחלתית של הסינים היתה כ־80 מיליון שקל לכיסוי הפסדיה, אך "הפערים בין הצדדים הצטמצמו מאוד במשא ומתן המתנהל עתה".

CCECC שותפה גם ב־20% בקבוצה שזכתה בהקמת הרכבת הקלה בתל אביב ובתפעולה, אך לדברי הבכיר, אין ההפסד של החברה בפרויקט בחיפה מעיד כלל על שותפותה בפרויקט זה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות