אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרשת חזקה מכל חסרונותינו איור: ליאב צברי

הרשת חזקה מכל חסרונותינו

יש פרשנים שסבורים שהמשבר הכלכלי מאיים על הרשת. זו טעות גדולה

29.10.2008, 12:28 | צביקה בשור
מאז ומתמיד, בעיתונות הישראלית וגם בעולם כולו, סיקור האינטרנט התפרסם במדורי הכלכלה. בשלושת היומונים הגדולים מתארחים מוספי האינטרנט השבועיים בעמודים הכלכליים. זו כפיפות מובנת מאליה, משום מה. האינטרנט, אומרת העיתונות הישראלית, הוא תופעה כלכלית.

לכן לא פלא שבימים כאלה של משבר, כשהשקעות בחברות אינטרנט נעצרות וכשחרבות הפיטורים מונפות, בעיתונים הכלכליים מדברים על "משבר באינטרנט", ויש מי ששאל "לאן ייעלם ווב 2.0?". כי כבר אמרנו שהאינטרנט הוא תופעה כלכלית, וכשחברות שמנסות להרוויח מהרשת מקרטעות, משמע הרשת מקרטעת.

והרי אין דבר רחוק יותר מהמציאות. למרות שהיא פועלת בתוך מציאות כלכלית, ולמרות שמתרחשת בה ועל גבה פעילות כלכלית ענפה, הרשת אינה תופעה שמוגבלת לעולם הכלכלי. יותר מזה: המשמעות של הרשת לרוב האנשים אינה כלכלית.

 , איור: ליאב צברי איור: ליאב צברי  , איור: ליאב צברי

עבור רוב האנשים המאכלסים אותה הרשת היא קודם כל תופעה תרבותית. בתצורתה הראשונית ביותר, כארכיון ענקי, הרשת היא מקור מידע עצום. הצורך של משתמשי הרשת במידע הזה, בהיקף שלו, בעדכניות שלו, במגוון שלו, הוא צורך שרק הולך וגובר עם הזמן, למרות התמורות הכלכליות. מי שמשתמש ברשת באופן קבוע לאורך זמן מכיר את התופעה של נטישת הזיכרון ככלי לאחסון חתיכות מלאות של מידע והפיכתו לכלי אסוציאטיבי, המורכב ממילות מפתח שמאוחר יותר יוזנו אל הרשת כדי להוציא ממנה את כלל המידע הרלבנטי. השינוי המחשבתי הזה לא הולך לשום מקום רק מפני שההכנסות של גוגל יורדות למשך רבעון אחד או שניים (למעשה, ההכנסות של גוגל עלו והיכו את התחזיות, אבל נעזוב את זה לרגע, כי זה עניין כלכלי. לא מעניין).

הפנים הנוספות של הרשת, ככלי של תקשורת, גם הן הפכו לחלק שזור כל כך מהחיים, שקשה לראות איך בדיוק הן מצטמצמות לתוך איזה משבר. איזה משבר יכול לדלל את החיוניות של האימייל, של המסנג'רים למיניהם, של פייסבוק? איזה משבר כלכלי יכול להפיג את הצורך ההולך וגובר שלנו בחליפת מסרים בין בני אדם, תוך חציית ועקיפת מכשולים של מרחק וזמן?

ולאן בדיוק אמור להיעלם ווב 2.0? לאן אמור להתנדף הצורך להשמיע קול, אפילו אם לא נתנו לך טור בעיתון? לאן ילך הצורך של מאות מיליוני אנשים לספר את עצמם בטקסט, בתמונה, במוזיקה, בווידיאו. איך בדיוק נוותר ככה סתם על היכולת שלנו לומר דבר מה לעולם כולו, להשמיע דעה, למחות, לשבח?

כמו במשבר הקודם, התשובה לכל השאלות האלה ברורה. לא משנה עד כמה יכולה הרשת לסחוב עליה פעילות כלכלית וכמה לא, הקיום שלה אינו מוטל בספק, והתהדקות אחיזתה בחיינו אינה מוטלת בספק. הרשת כאן כדי להישאר, להראות, לנצח. מי יעשה מזה כסף ומתי, זה כבר באמת עניין למדורים הכלכליים.

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
האמת היא
שגם אם שאר הטור שלך נכון, המשפט הראשון כל כך מופרך שזה מדהים שאתה מתיימר להבין. סטארטפים וחברות אינטרנט גדולות היו בעמודי הכלכלה. שירותי אינטרנט שהפכו לחלק מהחיים שלנו התחילו והמשיכו במדורי הטכנולוגיה. העובדה שבישראל אין מדורי טכנולוגיה ראויים היא בעיה מקומית, אבל זו לא סיבה לקבוע שהכיסוי של האינטרנט היה תמיד (ובעולם?!?!?) במדורי הכלכלה.
בועה בועה , בועתיים  |  29.10.08
1.
צביקה, הבעיה היא לא בווב 2.0
הבעיה היא במודלים הזויים של חברות פיצ'ר שרואות באייבולס את תמצית חייהן. לפעמים נדמה שהיזמים עושים לעצמם חיים קלים מדי בעניין הזה. המשבר הנוכחי יעשה קצת דילול בעניין הזה ואולי יחזק את כל נושא המודלים העסקיים סביב הווב. הטיעונים שהרשת מתה מופרכים. היא רק תלך ותתחזק כי אין דרך אחרת. מה נפסיק לצרוך את הווב? אבל הסטארט-אפים יבינו שיש הגיון בשגעון. ויתאמצו קצת. לא כל מה שמגניב שווה הקמת סטארט-אפ. לפחות לא כזה מגובה הון סיכון.
גיא  |  29.10.08