אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
במת כלכליסט: האמפתיה של הקפיטליזם צילום: מאיר אזולאי

במת כלכליסט: האמפתיה של הקפיטליזם

הלקח מניצחונו של אובמה הוא שגם מדינה ענקית ורב־גונית כמו ארה"ב היא בסופו של דבר חברה שפועלת יחד, ולא אוסף של יחידים שכל אחד לנפשו

06.11.2008, 07:10 | אביה ספיבק

נאום הניצחון המרשים של ברק אובמה מתמקד בצורך של ארצות הברית למצוא פתרון למשבר הכלכלי ולבעיות החוץ שלה בשילוב אזרחיה. אמריקה כבר הוכיחה שהיא מסוגלת לאחד את אזרחיה למען מטרה משותפת: מיליונים התגייסו למערכת הבחירות של אובמה, אנשים שפעלו למען הכלל מתוך תקווה להביא את השינוי. אובמה קרא לאמץ רוח פטריוטית חדשה, שלפיה כל אזרח ייתן את חלקו, יעבוד קשה יותר וידאג לא רק לעצמו - אלא גם לזולת. "לכל מי שתהה אם המגדלור האמריקאי עדיין זוהר - הלילה הוכחנו שוב שהכוח האמיתי של ארצנו לא בא מעוצמת הנשק או העושר שלנו, אלא מהעוצמה המתמשכת של דמוקרטיה, חירות ותקווה".

דבריו של הנשיא הנבחר מרוחקים שנות אור מהטור שנכתב לאחרונה פה בישראל, בזכותו של הקפיטליזם החזירי - טור מיואש וחף מאידיאלים, שטען כי "אין דרך טובה יותר להניע את בני האדם מהשאיפה להגדיל את רווחיהם האישיים. ומכיוון שכולנו חזירים, חשוב לדאוג שהיא תישאר בתוך גבולות מסודרים ומפוקחים היטב". אמנם הטור ההוא התבסס על מודל הכלכלה הקלאסי, שלפיו החברה האנושית היא רק אוסף פרטים שכל אחד מהם מעוניין רק בעצמו ובתצרוכת הפרטית שלו, ובמודל הזה כל אחד הוא באמת חזיר, ואינו נדרש לשום יחס מתחשב באחר; אבל האמת היא שהחברה אינה מורכבת מאוסף של פרטים בודדים. המציאות שלנו מבוססת על זיקה ועל השפעות הדדיות בין האנשים שסביבנו. מעבר לכך, המודל הקלאסי מתעלם לחלוטין מהלקחים שהופקו במשבר הגלובלי הנוכחי.

מאות ניסויים שנערכו במקומות שונים בעולם מפריכים את הנחת המוצא של המודל, כאילו האדם הוא יצור אנוכי מטבעו. בניסוי הקלאסי שמכונה "הדיקטטור", מקבל נבדק סכום כסף שאותו הוא יכול לקחת לעצמו או להתחלק בו עם אדם אחר שאינו מכיר ואף אינו רואה בעת הניסוי. לפי התיאוריה ה"חזירית", הדיקטטור אמור לקחת את כל הסכום לעצמו, אך הממצאים בפועל מצביעים על חלוקה שכיחה של חצי־חצי בין ה"דיקטטור" לבין הנבדק האלמוני. למרבה הצער, דווקא הסטודנטים לכלכלה נוטים יותר להתנהגות חזירית, שבה הם לוקחים את כל הסכום לעצמם.

אלן גרינספאן, הגורו של השוק החופשי, מיטיב לנסח באוטוביוגרפיה שלו מה הגורם שמשפיע על התנהגות בני האדם בחברה: "כל האנשים מונעים על ידי הרצון להערכה עצמית, שבמידה רבה היא תוצאה של הכרה על ידי אחרים". הכרה והערכה - ולא השאיפה להגדיל רווחים.

חזירות כסטייה

אחד הלקחים החשובים שהופקו מהמשבר הנוכחי הוא שתאוות בצע לא מרוסנת יכולה לעוור מגזרים שלמים ולהפיל כלכלות. שיטת הבונוסים שקשרה את ההכנסות של מנהלי התיקים וקרנות הגידור לרווחי החברות שלהם היא שגרמה להם ליטול סיכונים אדירים בניסיון להשיג רווחים גבוהים ומהירים, במרדף אחרי הבונוס השנתי. זו השיטה שגרמה למשבר המשכנתאות: המוטיבציה האדירה של מלווים לרווחים בכל מחיר ולעמוד ביעדי המכירות היא זו שהביאה אותם לחלק אשראי בתנאים חסרי אחריות לכל המעוניין.

ומה הלקח שאפשר ללמוד מניצחונו המזהיר של אובמה ומהנאום של? גם מדינה ענקית ורב־גונית היא בסופו של דבר חברה שפועלת יחד, ולא אוסף של יחידים שכל אחד לנפשו. השיתוף הזה הוא זה שגורם לה להצליח. הטור על הקפיטליזם החזירי מגלה חוסר הבנה בסיסי בנוגע לחלקם של האידיאלים בבסיסו של הקפיטליזם: החזירות היא הסטייה, לא הנורמה.

 

הכותב הוא פרופ' לכלכלה באוניברסיטת בן־גוריון, עמית בכיר במכון ון ליר בירושלים ולשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
קפיטליזם וחירות
צודק פרופ' אביה ספיבק בניתוחו.גדול הכלכלנים המוניטריים פרופ' מילטון פרידמן הטיף בספרו "קפיטליזם וחירות" להקמת חברה חופשית וצודקת שכלכלתה קפיטליסטית .לדעתו הדאגה לחלש בחברה ,המאבק למיגור העוני ומנגד השאיפה להשגת רווחים אינם עומדים בסתירה. יתרה מכך, הוא היה זה שהציע להנהיג מס הכנסה שלילי כדרך לסיוע לחלשים בחברה,וראה בדחף להשגת רווחים מנוע לחדשנות וצמיחה שמפירותיה נהנית החברה בכללותה.שוק "פרוע " שמונע ע"י חזירות לשמה הוא בגדר סטייה חמורה מהנורמה ויש להקיאו בכל דרך
אלי , דרום  |  14.11.08
6.
לא כל התערבות ממשלתית היא "סוציאליסטית"
לייחס את המשבר בשוק ההון האמריקאי לסוציאליזם זה אבסורד מוחלט. את הבנקים שמכרו משכנתאות לכל דורש לא עניינו רעיונות סוציאליסטים כמו הזכות לדיור. המוטו היחיד שלהם היה להרוויח כמה שיותר (גורם טבעי ומובן בקפיטליזם), גם אם זה אומר למכור בלי שום זהירות ולמנף סיכונים. גם הזרמת המיליונים הנוכחית של בוש היא לא סוציאליסטית, היא משתמשת בכספי ציבור כדי לקחת חלק בהפסדים של האלפיון העליון, אבל לא ברווחים חס וחלילה. מה שהוא עשה זה בעצם להלאים חברות, ואז מיד להחזיר אותן לכיסי הבעלים, אחרי ששילשלו לכיסם את הכסף של משלם המיסים. גם ביבי כשר אוצר התערב, סוציאליסט שכמותו, וכפה על קרנות הפנסיה להגדיל את השקעותיהן בשוק ההון (מ-30% ל-70%), במקום האג"חים היעודיים. זה היה צעד שנועד להריץ את הבורסה על חשבון היציבות של כספי הפרישה שלנו השכירים שמהווים את רוב העם. את התוצאות המיידיות והכואבות ירגיש כל מי שעומד לפרוש בקרוב לפנסיה, ויקבל קצבה נמוכה מיוחד. התערבות ממשלתית היא חלק מכל שיטה כלכלית בעלת גוונים קפיטליסטים או סוציאליסטים, השאלה הרלוונטית היחידה היא מי מרוויח מההתערבות, ואיזה אינטרסים היא משרתת.
עמית , תל אביב  |  09.11.08
5.
מה קרה שם, לעזאזל ?
כדרכו, כשהוא מנסה לשכנע אותנו בתיאוריות שלו, מתעלם אביה ספיבק מעובדות. עם כל הכבוד ל"חזירות" הקיימת באנושות זמן רב, ואיננה מוגבלת לוול-סטריט, לא היה לה כל סיכוי, לגרום למשבר הענק שאנו חווים, ללא התערבות מאסיבית של הממשלה, שאת פעולותיה הכושלות כרגיל, ספיבק מעריץ בעיוורון, כביטוי לקולקטיביזם נאור. ספיבק איננו מזכיר שהמשבר התאפשר רק מפני שהבנק המרכז האמריקני, הפד, הציף את הכלכלה במבול של אשראי זול. בעת ובעונה אחת "קלינטון החברתי" השליט את עוזריו על שתי חברות הענק למשכנתאות פאני-מיי ופרדי מק. הוא ציווה עליהם לתת משכנתאות מופקרות לכל דורש וללא כל ערבות. האשראי הזול סיפק את הדלק ל"תאוות הבצע" ולהזניית שוק המשכנתאות. כשנפרצו הסכרים ומשכנתאות ניתנו לכל דורש נאלצו הבנקים המסחריים, ולאחריהם חברות ההשקעה בוול-סטריט להצטרף לחגיגה המטורפת. כלומר הממשלה ולא תאוות הבצע היא האחראית למשבר הנורא. אך איזה צורך יש לאביה ספיבק באבחנות מדויקות, אם הוא יכול להסביר את הכל בתיאוריות המנותקות מהמציאות?
אכפתי  |  08.11.08
3.
החזירות והמשבר הנוראי
פרופסור ספיבק צודק, לשם שינוי, כשהוא מציין ש"החזירות" איננה יצר יסודי או יחידי הממריץ את האדם. אבל כרגיל, הוא מבלבל בין היוצרות. "החזירות" קיימת, אך היא רק מצב קיצוני של תכונה אנושית יסודית, ש"כל אדם קרוב אצל עצמו". כל אדם שואף, קודם כל להיטיב את מצבו; לא רק כלכלית, אלא גם מוסרית, גם מבחינת התדמית שלו, חיי הנפש והאהבה שלו וכו'. הבעיה נוצרת כאשר בהעדר נורמות חברתיות ראויות ודרכי אכיפה וולנטריות (באנגלית קוראים לזה "כזאת לא ייעשה") היוצרות בלמים ואיזונים, תכונות "אגואיסטיות" המשמשות את האדם ואת החברה לטובה (למשל השאיפה למקסם רווח ש"היד הנעלמה", אותה זיהה אדם סמית' הגאוני, הופכת אותה לברכה חברתית) נהפכות לאובססיה הרסנית, שאנו מכנים "רדיפת בצע", אצל חלק מהבריות. לבעיה זו אין תרופה ברגולציה, שבה כולם נאחזים כטובע בקש. גם הרגולאטורים הם "בעלי תאוות" לשלטון, לכוח ולפעמים אפילו לבצע כסף. בהיותם בירוקרטים, הם סובלים כמובן מנוקשות פעולה מובנית. זאת איננה מאפשרת להם להתמודד עם הגמישות והתחכום של "בעלי התאוות". גם אין להם את הידע הפרטני בזמן האמת שיש למפוקחים על ידיהם. לכן הרגולציה אף פעם איננה אפקטיבית ולא יכולה להיות. כך למדנו לאסוננו מהפיקוח הישראלי על הבנקים, שאין נוקשה ממנו בעולם, ושנכשל שלוש פעמים במניעת דרדור הכלכלה אל עברי פי פחת על ידי הבנקאים שלנו. אין תחליף ל"רגולציה" ששוק תחרותי, המתפקד כהלכה, יוצר על ידי האיזונים והבלמים שמעצבים המשתתפים בשוק, כאשר הם מזהים את השחקנים הגרועים והרמאים, ובד"כ מוציאים אותם מהמשחק. דניאל דורון, מנהל המרכז הישראלי לקידום חברתי וכלכלי
דניאל דורון  |  07.11.08
לכל התגובות