אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כן, אנחנו יכולים צילום מסך: youtube.com

כן, אנחנו יכולים

הרשת היא מכשיר יעיל להפצת תעמולה וגיוס כספים. נסיקתו של אובמה ונצחונו הבהירו שעוצמתו של הגולש היא יותר מסיסמה

06.11.2008, 15:07 | איתמר שאלתיאל
הקמפיין לנשיאות ארצות הברית נמשך כמעט שנתיים. אבל אחת המכות הקשות בו ניחתה על המועמד הרפובליקאי, ג'ון מקיין, בפחות משניה. ברגע קצרצר אחד שהונצח במצלמה, מקיין נתפס, מילולית, עם הלשון בחוץ. התמונה הגיעה לרשת, ושם זכתה לאינספור פרודיות, ריטושי פוטושופ ופוסטים מתלהמים.

מועמדים לנשיאות ידעו תמיד שכל משפט ומחווה שלהם ישמשו כעדות נגדם. אבל איש מהם לא חזה את כוחו של האינטרנט. כשכל אדם הוא תחנת שידור, אלפי גולשים נלהבים יכולים להפוך פארודיה קטנה ללהיט עם רייטינג גבוה יותר מכל שידורי התעמולה יחדיו.

וזו הקטנה שבדוגמאות לתפקיד המרכזי ששיחקה הרשת בבחירות לנשיאות. לניצחונו של ברק אובמה על הילארי קלינטון סייעו, בין היתר, התרומות האדירות שגייס ברשת: בזמן שכל המועמדים גייסו תרומות מתאגידים גדולים ומבעלי הון, יותר משלושה מיליוני תורמים קטנים תרמו לאובמה באתר האינטרנט שלו. כל אחד מהם נתן לו פחות מ־50 דולר. וזה הספיק כדי להפוך אותו לחזק שבמועמדים הדמוקרטיים.

הגולשים תרמו יותר מכסף. רבבות מהם מילאו את הבלוגים שלהם, את הטוקבקים באתרי חדשות ובבלוגים אחרים, את פייסבוק ואת יוטיוב בתעמולה לטובת אובמה. הם היו הראשונים להבין שהרשת היא הנדל"ן הפרסומי הזול והיעיל בעולם. עתה מתחיל הממסד הפוליטי כולו להבין זאת.

הדבר הבא ברשת

הרבה פורנו עבר ברשת מאז שטים ברנרס לי, מממציאי האינטרנט, דיבר לראשונה על "הרשת הסמנטית". הרשת הסמנטית היא טכנולוגיה שבה דף אינטרנט ייקרא לא רק כרצף של תווי טקסט, תמונות, וידיאו ויישומים גראפיים – אלא כיחידה של משמעות. ברשת הסמנטית, שעדיין לא קיימת, מנועי חיפוש ידעו שסירטון של ברק אובמה הוא סירטון שעוסק בנשיא ארצות הברית, בפוליטיקאי כריזמתי, בסמל לתקווה החדשה של אוכלוסיית השחורים באמריקה. ברשת הסמנטית, מנוע חיפוש יידע שירושלים היא עיר בירה, עיר בישראל, עיר שקדושה לדתות שונות, עיר שנמצאת במרכזו של סכסוך בינלאומי. המנוע יידע לבדו את הקשר בינה לבין בלפאסט שבאירלנד, או לבין הוותיקן ברומא.

דו"ח חדש (קובץ PDF) של דייויד פרובוסט, שבוחן 17 סטארטאפים שעוסקים בפיתוח טכנולוגייה של רשתות סמנטיות, טוען שהחזון קרוב מתמיד.

כמה אתרים כבר יודעים לשלוף מידע שהגולש חיפש, ולסדר אותו בעבורו, בלי לשלוח את הגולש לשוטט באתרים. אחד מהם הוא האתר trueknowledge.com שנמצא בשלבי ניסויים, ומסוגל לחפש מידע בדפי רשת ובמסמכים, ולארגן אותו לפי ההקשר. חברה אחרת שעוסקת בתחום, פאוורסט, נרכשה לאחרונה על ידי מיקרוסופט בכ-100 מיליון דולר.

אבל העולם עדיין מחכה ל"קילר אפליקיישן", לשירות שיהפוך לרלוונטי למשתמשי הקצה. למנוע החיפוש שבזכות הטכנולוגיה הסמנטית, ינצח את גוגל. כל מי שניסו לעשות זאת עד כה קרסו בלהבות. אבל לדברי פרובוסט, נראה שעולם ההייטק מתחיל להעביר הילוך. אולי האינטרנט שיודע מה אנחנו רוצים ממנו הוא באמת הדבר הבא.

תגיות