אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
זה הזמן לעבור להתקפה צילום: מיכאל קרמר

זה הזמן לעבור להתקפה

על הקשר בין המשבר הכלכלי לעולם הכדורגל

10.11.2008, 12:26 | גיל סמסונוב

במצבי משבר הנטייה הטבעית היא להתכנס, להסתגר ולעתים גם לסגת. ניתוח מצבי משבר מלמד כי התגובה האינסטינקטיבית של רוב האנשים היא להתרכז במגננה ולהוריד פרופיל. בשפת הכדורגל קוראים לזה משחק בונקר. אבל כל מי שמבין בכדורגל יודע שקבוצה שאינה מפסיקה להתגונן היא זו שבסופו של דבר סופגת ומפסידה.

לכן במצבי מצוקה צריך לשחק הפוך ממה שמורה האינסטינקט ההגנתי, לשחק התקפי ולראות במשבר ניצול הזדמנות - גם עסקית, גם תקשורתית וגם תדמיתית. כי כשכולם במגננה, מי שמעז יכול למצוא את עצמו בודד בשדה הזדמנויות גדול.

ה"בונקר" כשיטה בעסקים, כמו גם בכדורגל, עבר מן העולם. אנו חיים בעולם שבו אנשי העסקים הדינמיים והיוזמים הם אלו שמצליחים. צדיק בינו, נוחי דנקנר ויצחק תשובה הם דוגמה חיה לכך. גם בכדורגל הקבוצות היצירתיות בעלות האוריינטציה ההתקפית הן אלו שמנצחות וזוכות באליפויות. כך ריאל מדריד עם ראול וואן ניסטרוי, לצידה מנצ'סטר יונייטד עם בקהאם ועד כריסטיאנו רונלדו, רוני וטבס. הבונקריסטית האחרונה שהצליחה במזל גדול ביורו 2004, יוון, נשלחה ביורו האחרון הביתה בבושת פנים עם רשת מלאה 5 כדורים, וסימנה שתם עידן הבונקר.

ההיסטוריה כבר הוכיחה שאחרי משברים עלו שחקנים חדשים, חברות בינוניות גדלו, ומנהיגים עסקיים התגלו. אבל מי ששיחק בונקר ולא יזם גם בתקופה קשה, בסופו של דבר התכווץ או נעלם.

יבוא יום והמשבר הנוכחי יסתיים. וכשהיום הזה יבוא, נגלה עולם עסקים שונה. נגלה שחקני צמרת שלא היו בליגת העל קודם לכן. מי שיתכונן לשנה הבאה במבנה התקפי יצליח לקנות בזמן ובמחיר הנכון עסקים סינרגיים שיזניקו את עסקיו. מי שידבר היום, כשהרוב שותק, יצליח לבדל את עצמו ולמצב את עצמו כמוביל. אליו יפנו עסקים במשבר לצורך שיתוף פעולה, שותפות או קנייה. המיתון שבפתח הוא הזמן דווקא למקוריות בעסקים, ליצירתיות בשיווק ובפרסום ולחשיבה מחדש על מוסכמות. כי המוסכמות יתפתחו וישתנו.

הרבעון הקרוב הוא הזמן לחשיבה, להתייעצויות, לבניית אסטרטגיה מקורית לשנת המשבר - שתהיה השנה הבאה.

זה הזמן של חברות להיערך אסטרטגית מחדש. לחשוב יוזמה. כולנו מכירים את המותגים שהועצמו במשברים, שבעלי הבית שלהם לא ירדו למחתרת במיתון, אלא השקיעו במותג כשהמדיה היתה זולה. בזמן שהמתחרים שלהם היו במקלטים, הם היו בחוץ וזיהו הזדמנויות. כמו בקרב, כמו בכדורגל, כך בעסקים ובשיווק. בבונקר אתה כמעט תמיד מפסיד. לעומת זאת, אם תתקוף, אולי תספוג - אבל תבקיע יותר.

הכותב הוא שותף במשרד הפרסום גליקמן נטלר סמסונוב

תגיות