אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ענקית התוכנה CA רוכשת את יוריקיפיי הישראלית תמורת 20-30 מיליון דולר צילום: עמית שעל

ענקית התוכנה CA רוכשת את יוריקיפיי הישראלית תמורת 20-30 מיליון דולר

אקזיט מרשים לקרן ההון סיכון פרגרין ולמשקיע רוני עינב. יוריקיפיי, שהוקמה על ידי רון רימון ועזי כהן, עוסקת בניהול תפקידים והרשאות במערכות מידע ובחברות, וגייסה מאז הקמתה כמיליון דולר

13.11.2008, 16:15 | אסף גלעד
גם בתקופה קשה זו אפשר לספק חדשות טובות. ענקית התוכנה האמריקאית CA רוכשת את חברת יוריקיפיי (Eurekify) הישראלית, העוסקת בניהול תפקידים במערכות מידע והרשאות בחברות, תמורת סכום המוערך ב 20-30 מיליון דולר. יוריקיפיי גייסה סמוך להקמתה פחות ממיליון דולר מקרן פרגרין ונצ'רס והמדען הראשי של משרד התמ"ת. מאוחר יותר השקיע בחברה גם היזם הסדרתי רוני עינב, ממקימי ה"מימד החדיש" שנמכרה בשנת 1999 ל-BMC תמורת 650 מיליון דולר.

המרוויחים העיקריים מהרכישה הם מייסדי החברה - היזמים רון רימון ועזי כהן, וקרן פרגרין ונצ'רס, שהשקיעה ביוריקיפיי בשנת 2002, בשיא המשבר הכלכלי הקודם. פרגרין השקיעה ביוריקיפיי מאות אלפי דולרים באמצעות חממת החברות הצעירות שרכשה, אינסנטיב. המייסדים וקרן פרגרין קיבלו פי 10 מהשקעותיהם בחברה. לפי ההערכות קיבלו מקימי החברה כ-10-15 מיליון דולר, פרגרין כ-7-10 מיליון דולר, ושאר סכום הרכישה מתחלק בין העובדים, והיזמים רוני עינב ויאיר ספראי שהצטרפו להשקעה בחברה בשלב מאוחר יחסית. גם מדינת ישראל תגזור קופון מהעסקה, בעקבות ההשקעה של המדען הראשי בחברה עם הקמתה.

עובדי יוריקיפיי חוגגים לאחר ההודעה על מכירת החברה, צילום: עמית שעל עובדי יוריקיפיי חוגגים לאחר ההודעה על מכירת החברה | צילום: עמית שעל עובדי יוריקיפיי חוגגים לאחר ההודעה על מכירת החברה, צילום: עמית שעל

יוריקיפיי פיתחה מערכת אבטחת מידע, המאפשרת לנהל זהויות ולפקח על הרשאות המחשב בחברות גדולות על ידי שימוש בהגדרות תפקיד. מערכות ניהול גישה מבוססות תפקיד הינן אחד התחומים המבוקשים כיום, מכיוון ששימוש בהן מוריד במידה משמעותית את העלויות הנדרשות מארגונים גדולים. מערכות אלה מקטינות את מידת חשיפתם של הארגונים לסיכוני פריצה או לסכנות של שימוש בלתי מורשה במחשבים. כמו כן, באמצעות שימוש במערכות אלה, ניתן לוודא שעובדי הארגון יפעילו רק את היישומים הנדרשים למילוי תפקידם.

החברה הוקמה בשנת 2002 על ידי רון רימון, ד"ר למדעי המחשב, שהקים בעבר מספר חברות בתחום. עזי כהן, מנכ"ל החברה, הצטרף לרון רימון שישה חודשים לאחר הקמת החברה. כהן ורימון מנהלים את החברה בפועל עם צוות של 25 עובדים במרכז הפיתוח ברעננה ובמטה המכירות בארה"ב. החל משנת 2005 הפכה יוריקיפיי לרווחית ובשנה האחרונה הגדילה את שיתוף הפעולה שלה עם CA והצליחה להגיע למחזור מכירות של כמה מיליוני דולרים בשנה.

"הגדרות התפקיד הינו ה-DNA של הארגון, בעתיד הקרוב כמעט כל משאבי ה-IT ינוהלו לפי לתפקיד האדם בארגון", מסביר רימון. "כיום מבוזבזים משאבים רבים של ניהול, בקרה ואבטחה. יוריקיפיי יצרה מערכת מרכזית שיושבת ליד משאבי האנוש בארגון, משלימה את מערך ניהול הזהויות וההרשאות הקלאסית, ומנהלת את הגדרת התפקיד של העובד מכל היבטיי משאבי המחשוב".

הרכישה השנייה של CA בישראל מאז אוקטובר

שוק ניהול הזהויות והתפקידים עבור ארגונים, כמו כל עולם מערכות המידע, עובר תהליך משמעותי של מיזוגים וקונסולידציה, עוד טרם המשבר הכלכלי. מרבית מתחרותיה של CA כבר רכשו חברות לניהול זהויות בתקופה האחרונה. כך למשל, רכשה סאן מיקרוסיסטמס את ספקית ניהול הזהויות Vauu לפני שנה, ואורקל רכשה את ברידג'סטרים בספטמבר 2007. חברת BMC פיתחה גם היא מוצר דומה, דווקא במרכז הפיתוח שלה בישראל, שהוקם כ"מימד החדיש" בידי רוני עינב, מי שהשקיע ביוריקיפיי וייעץ לה.

זוהי הרכישה השניה בתקופה האחרונה של CA בישראל. בתחילת אוקטובר נרכשה במיליוני דולרים בודדים חברת IDFocus של ניתאי אלוש, שפיתחה גם היא מערכת לניהול זהויות. CA רכשה תשע חברות ישראליות עד כה, בהן ממקו שנרכשה תמורת 512 מיליון דולר באמצעות חברת הבת פלטיניום.

מימין: אריה אופנר, מנכ"ל CA ישראל, ועזי כהן, מנכ"ל יוריקיפיי, צילום: עמית שעל מימין: אריה אופנר, מנכ"ל CA ישראל, ועזי כהן, מנכ"ל יוריקיפיי | צילום: עמית שעל מימין: אריה אופנר, מנכ"ל CA ישראל, ועזי כהן, מנכ"ל יוריקיפיי, צילום: עמית שעל

אריה אופנר, מנכ"ל CA ישראל נזכר כיצד הביא לפני שלוש שנים את צוות ההשקעות העולמי של CA ליוריקיפיי. שיתוף הפעולה שהחל אז, מאוד בקטן, הפך לרומן שהסתיים היום ברכישה. "רכישת יוריקיפיי היא רכישה שנייה של טכנולוגיה ישראלית המבוצעת על ידינו בשבועות האחרונים, ונועדה להשלים את חבילת אבטחת המידע של החברה. החברה, שמחזיקה צוות רכישות ומיזוגים מיוחד לשוק הישראלי, ממליצה על טכנולוגיה ישראלית, וההמלצות שמבשילות מגיעות לרכישה", אומר אופנר.

גם גיל ויל, השותף המנהל בחברה מטעם קרן פרגרין נזכר בשנים הקשות אותה נאלצה יוריקיפיי לעבור. "בשנת 2002, שנת המשבר הקודמת, לא היו הרבה משקיעים. שמחנו להשקיע ביוריקיפיי, כחברה שמעולם לא גייסה השקעות מקרנות הון סיכון קודם לכן והוכחנו שבכמה מאות אלפי דולרים, עם צוות טוב והכנה נכונה לשוק, ומוצר שנמכר, אפשר לגדל חברה טובה שמכניסה כסף החל מהשנה הראשונה שלה והופכת רווחית במהירות", אמר היום ויל. לדבריו, "הלקח העיקרי בעסקה הוא שניתן לבנות חברה רווחית גם בזמן משבר".

עזי כהן, מנכ"ל החברה ואחד משני מייסדיה, אמר ל"כלכליסט", רגע לאחר שהודיע לעובדיו את ההודעה המשמחת: "זו תחושה נפלאה, לראות כזו הכרה בינלאומית לעבודה הקשה שעשינו כאן בשש השנים האחרונות. הפתרון של CA משלים לפתרון שלנו. כיום ל CA יש פתרון של ניהול זהויות ולנו יש פתרון של ניהול תפקידים ובאמצעות השיתוף הזה הצלחנו להגיע מאז חודש אפריל האחרון לארגונים גדולים מאוד בעולם".

מדוע החלטתם להימכר, במקום לגדול ולהפוך לחברה גדולה ועצמאית?

"לחברה טכנולוגית כמו יוריקיפיי יש מגבלת גודל ותקציב שמקשה עליה להתחרות עם שמות גדולים. CA תאפשר לנו את המינוף הזה, ואנחנו נקנה לה יתרון תחרותי".

איך בונים חברה טובה בזמנים קשים?

"עבדנו בצמידות גבוהה לשוק, תוך התבססות על מכירות משלב מוקדם באמצעות מפיצים גלובליים, ושמרנו על יחס גבוה בין אנשי שיווק לאנשי פיתוח. כך בתקציב מצומצם הגענו ללקוחות מהגדולים בעולם, תוך שמירה על איזון תקציבי. תמיד היינו רווחיים, מעולם לא היינו בחוב, ובחברה הושקעו בסך הכל כמיליון דולר עד היום. לא קיצצנו, לא הורדנו משכורות. ככה זה כשבונים חברה טובה".

תגיות