אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תסריט האימים של ג'נרל מוטורס : קריסתה עלולה לעלות לממשל האמריקאי עד 200 מיליארד דולר צילום: בלומברג

תסריט האימים של ג'נרל מוטורס : קריסתה עלולה לעלות לממשל האמריקאי עד 200 מיליארד דולר

מבדיקת חברת הייעוץ Global insight עולה כי קריסה אפשרית תגרור הזרמת כסף למדינות כמישיגן, אוהיו ואינדיאנה, בעיקר עבור תשלום דמי אבטלה למפוטרי החברה וחברות ספקיות שלה; ההערכה היא כי שיעור האבטלה בארה"ב יעלה בעקבות הקריסה ל-9.5%

15.11.2008, 09:00 | ענת ציפקין

במידה וענקית הרכב האמריקאית, ג'נרל מוטורס, תיאלץ להכריז על פשיטת רגל, עקב קשיי נזילות, הממשל האמריקאי עלול לשלם מחיר כבד ביותר, כך עולה מבדיקתה של חברת הייעוץ Global insight האמריקאית שפורסם בסוכנות הידיעות בלומברג.

"קריסתה של ג'נרל מוטורס תגרור אחריה הזרמת כספים אדירה למדינות ספציפיות כדוגמת מישיגן, אוהיו ואינדיאנה, ויותר כסף יועבר להטבות הקשורות לאובדן הכנסתם של המפוטרים", כך עפ"י הכלכלן הראשי של Global insight , נרימן באראווש. להערכתו, הסכומים שייאלץ הממשל להעביר לטובת יצרנית הרכב יסתכמו בין 100 ל-200 מיליארד דולר, והם עולים בהרבה על היקף תוכנית החילוץ הנוכחית של הממשל ליצרניות (25 מיליארד דולר), סכום שצפוי לעלות לדיון בקונגרס בשבוע הבא.

להערכת הכלכלן, הסכומים הגבוהים נובעים בעיקר מעלויות נלוות הקשורות לצעדים שייאלץ הממשל לנקוט לאור אובדן הכנסה אפשרי של מיליוני תושבים המתפרנסים מתעשיית הרכב האמריקאית. לא מדובר רק בחברה עצמה, אלא גם בחברות אחרות, שהן ספקיות של ג'נרל מוטורס. "העלייה בשיעור האבטלה בארצות הברית עלולה להאמיר עקב כך ל-9.5%", סבור באראווש.

לדברי ג'ניפר קפלן, כלכלנית במשרד העבודה האמריקאי, חוקי הארצות הברית מחייבות את המדינה לשלם כ-279 דולר לשבוע, למשך 26 שבועות, כדמי אבטלה. בחלק מהמדינות עשויה התשלום להימשך כ-39 שבועות, כדוגמת אוהיו, בה שיעור האבטלה נגע ב-7.2% בחודש ספטמבר. ג'נרל מוטורס סובלת מהירידה התלולה בהיקף רכישות רכבים בשוק האמריקאי, שצנח ב-15% מתחילת השנה. בתוך כך, פיטרה החברה כ-46 אלף עובדים מאז שנת 2004.

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
הממשל יכול לפתור את הבעיה של GM
זה לא כל-כך מסובך: ל- GM יש בעיה של איגודי-עובדים ומשכורות מנופחות. אם הממשלה תתנה את הזרמת הכספים,בקניית הבעלות על GM,אז היא יכולה למנות מועצת-מנהלים מיוחדת,שתשב עם האיגודים,תביא אותם לוותר על השכר,ואז תפתור את הבעיה הזאת. לאחר-מכן,הם יכולים לשכור מהנדסים יפניים (או סיניים,שמומחים בהעתקות) ,שייצרו להם מכוניות שהן COPY של היפניות,ולהתחיל מזה. זה יכול לקחת שנתיים,אבל בסופן,GM תייצר מכוניות אמריקאיות שיתחרו במכוניות מיפן ומאירופה,ואז גם האמריקאים יקנן. אשרי המאמין
15.11.08
5.
כנראה ש"מה ש(יותר מדי) טוב ל-GM - רע לארה"ב"
אבל אני מחכה לנפילתן של חברות הנפט/דלק הגדולות, אלה שקברו אלפי המצאות חוסכות דלק, אלה שנלחמו בשיטות הנעה אלטרנטיביות, ואלה שכל הממשלים הרפובליקניים בארה"ב רק גרמו להאבסתם והשמנתם מעבר לכל פרופורציה - רק רווחי אקסון-מוביל עמדו ברבעון השני (רק רבע שנה!!!) של 2008 על 700 מיליארד דולר, שזו (בינתיים) כל העלות המתוכננת של תוכנית החילוץ האמריקאית, כלומר שבעצם אותם 700 מיליארד עברו ו/או יעברו מכיסי משלם המסים ישר לחברות הדלק, דרך חב' הפיננסים.
הלוחש לסוסים , יהופיץ  |  15.11.08
לכל התגובות