אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הטלפון שיידע יותר מדי

הטלפון שיידע יותר מדי

שני יזמים עם עבר של אקזיטים במאות מיליונים מציגים את My6Sense: תוכנה שעוקבת אחר הרגלי המשתמש, מנתחת אותם ומגישה לו עדכוני חדשות המותאמים לטעמו

25.11.2008, 21:04 | אסף גלעד
בשבוע שעבר נסעו היזמים אבינועם רובינשטיין וברק חכמוב לאחת התחרויות החשובות בעולם לחברות סטארט־אפ: Under The Radar, שנערכה בקליפורניה, ושאליה מגיעים סטארט־אפים לא מוכרים מצד אחד, ונציגים של יצרניות הסלולר, חברות הטלקום, ספקיות האינטרנט וקרנות הון סיכון המתמחות בתחומים אלה, מצד שני.

אמנם רובינשטיין וחכמוב לא היו יכולים למצוא תקופה גרועה יותר להשיק בה את החברה החדשה שהקימו, My6Sense (החוש השישי שלי); אולם מצד שני, אם כבר תקופה גרועה, אז לפחות שההשקה תהיה בנוכחות בכירים בנוקיה, מוטורולה, אפל, ספקית הסלולר האמריקאית T-Mobile וקרנות השקעות גדולות כגון קליינר־פרקינס, באטרי וקיינן.

והחשיפה השתלמה ל־My6Sense, שהיתה הישראלית היחידה מבין 26 החברות שהשתתפו בתחרות. שתי החברות הראשונות שהציגו על במת התערוכה נקטלו בזו אחר זו, ולאחר שנציגיהן ירדו מהבמה החליפו ביניהם השופטים הערות ארסיות. אבל חכמוב, שהציג שלישי, הותיר את השופטים פעורי פה. נציגים מ־AT&T, נוקיה וקרן מוטורולה ונצ'רס ניגשו אליו עם רדתו מהבמה, ו־150 מבין 250 אורחי הכנס ביקשו להשתתף בגרסת הניסוי (אלפא) של התוכנה החדשה.

אבינועם רובינשטיין (מימין) וברק חכמוב. התוכנה תדע על כוונות שנובעות מתוך התנהגויות, לא על מחשבות כמוסות, צילום: עמית שעל אבינועם רובינשטיין (מימין) וברק חכמוב. התוכנה תדע על כוונות שנובעות מתוך התנהגויות, לא על מחשבות כמוסות | צילום: עמית שעל אבינועם רובינשטיין (מימין) וברק חכמוב. התוכנה תדע על כוונות שנובעות מתוך התנהגויות, לא על מחשבות כמוסות, צילום: עמית שעל

אינטואיציה דיגיטלית

ההמצאה של חכמוב ורובינשטיין נקראת "אינטואיציה דיגיטלית": תוכנה למכשירי אייפון שמציגה על המסך של בעל הטלפון עדכונים מאתרי חדשות, בלוגים ורשתות חברתיות. ייחודה של התוכנה הוא שהיא מתאימה את העדכונים ואת סדר הצגתם לכל משתמש באופן אישי, שמשתנה אוטומטית לפי הרגלי הגלישה שלו באמצעות המכשיר. "לאחר שנרשמת והזנת את האתרים, הבלוגים והרשתות החברתיות שמהם אתה רוצה לקבל מידע, התוכנה תעקוב לבדה אחרי הדברים שבחרת לקרוא, ועם הזמן תציג רק את העדכונים שלדעתה יעניינו אותך, בסדר שלדעתה תרצה לקרוא אותם", מסביר חכמוב.

התוכנה תושק רשמית בחנות המקוונת של אפל בעוד שלושה חודשים, ובעתיד יפותחו גרסאות שלה לעוד טלפונים חכמים.

"המנוע שלנו מציג את המידע לא לפי מה שהגדרת כהעדפות שלך, אלא לפי ההעדפות האמיתיות שלך, והוא לומד אותך בזמן אמת", אומר חכמוב. "נניח שבחרת לקרוא תחילה את המסר השני ברשימה שהוצגה בפניך, ולא את הראשון. הבינה המלאכותית של התוכנה תבין שהמסר השני מעניין אותך יותר, והיא מיד תשקלל את מילות המפתח שמרכיבות את התוכן, את הרשת החברתית שבה אתה פועל, וגם גורמים כמו המיקום שלך והשעה ביממה. בכל פעם שתבצע פעולה, יעודכן מודל ההתנהגות שלך. לפי החזון של החברה, כולנו בעתיד נדליק את הסלולרי שלנו, והמידע שאנחנו צריכים יצוף מולנו בעיתוי המתאים".

זה לא קצת פולש לפרטיות? משתמשים יירתעו ממעקב כה צמוד.

רובינשטיין: "התוכנה תדע רק מהן האינטואציות שלך לגבי תכנים. היא תדע על כוונות שנובעות מתוך התנהגויות, לא על מחשבות כמוסות. מטרתנו היא לעזור לאנשים להיות חכמים לגבי עצמם. לספק להם תובנות".

מאיפה יגיעו ההכנסות?

"ההכנסות יגיעו מעידוד המשתמש לבצע פעולות. קיבלתי הודעה על הופעה של להקה שאהובה עליי, ולידה אני אקבל גם לינקים לרכישת כרטיסים, או להורדת שירים למכשיר, או הפניה לאתר רלבנטי ללהקה".

רובינשטיין וחכמוב הם יזמים ותיקים. רובינשטיין הוא מייסד אטריקה, חברה שפיתחה טכנולוגיית תקשורת המבוססת על כבלים אופטיים ונמכרה בשנה שעברה ב־100 מיליון דולר לנוקיה־סימנס. המכירה נחשבה ככישלון, משום שבחברה הושקעו 200 מיליון דולר. חכמוב הוביל בשנת 2003 את הנפקתה של וראז, חברה לשיחות טלפון מעל גבי האינטרנט (VoIP), שנולדה כחטיבה של חברת הטלקום ECI. החברה הונפקה בכ־300 מיליון דולר. חכמוב גם הוביל בעבר את הקמתן של שתי חברות־בנות של יצרנית רכיבי התקשורת אורכית.

בצוות המייסדים חברים גם אורי הזה, ששימש בשנים האחרונות מנהל פיתוח בכיר בחטיבת המובייל של קומברס, והמומחה לתורת המשחקים ובינה מלאכותית פרופ' משה טננהולץ מהטכניון. צוות היועצים של החברה כולל את מנהל חטיבת החדשנות של סוכנות הפרסום העולמית פובליסיס רישארד טובוקוואלה, הבלוגר והעתידן סטו בויד, יועצת המדיה החברתית דבי שולץ והיזם פרופ' יואב שהם, שבעבר הקים את חברת טריידינג דיינמיקס ומכר אותה תמורת 458 מיליון דולר, ומנכ"ל חברת הפרסום־באינטרנט אידאולוג'יק ינון לנדסברג.

החברה גייסה עד היום מיליון דולר, מהאנג'ל אריק בנהמו, מאייל ולדמן מייסד מלאנוקס, מיוצא קרן בנצ'מרק נחמן שלף ובהשקעה עצמית של המייסדים.

יהיה קשה יותר

במקור תכננו רובינשטיין וחכמוב לפתח את התוכנה שלהם עבור כל סוגי הטלפונים החכמים, ובהם הבלקברי, הסמארטפונים של נוקיה מכשירי האנדרואיד של גוגל, אולם בעקבות המשבר והחשש מקושי בגיוס השקעות, הם החליטו להקדים את לוח הזמנים ולשחרר לשוק את מה שכבר הספיקו לפתח - התוכנה לאייפון. "המשבר הזה קשה יותר ממה שהיה בשנת 2000, והוא עוד יהיה קשה יותר ממה שאנחנו רואים כרגע", אומר רובינשטיין. "קיבלנו החלטות לא פשוטות, במטרה להגיע להישגים כמה שיותר מהר ובקצב שריפת מזומנים נמוך. מבחינתנו, זה אומר שעלינו לנצח באייפון קודם, להמתין עם פלטפורמות אחרות ולהיכנס לשיתופי פעולה רווחיים עם שחקנים אחרים, כגון מפעילות, או ספקיות תכנים כמו דיסני, nbc וסוני.

"להיות סטארט־אפיסט היום זה קשה, ויהיה יותר קשה. עצתי ליזמים צעירים היא: אם אין לכם הטירוף והיכולת לשרוד בתנאי אי ודאות קשים, הישארו במקום העבודה שלכם", הוא מוסיף.

התקווה של רובינשטיין וחכמוב נובעת מהצמיחה בשוק הטלפונים החכמים. "נציגי הקרנות שפגשנו אמרו שההשקעה במובייל אטרקטיבית עבורם, כי התחום ישתנה לבלי הכר בשנים הקרובות", אומר רובינשטיין. "האייפון יזרז את בוא המהפכה, ובשנים הקרובות נראה עוד ועוד סמארטפונים עם חיבור לדור השלישי וגלישה חופשית באינטרנט. אין ספק שכמה חברות מובייל שיקומו בשנים האלה ייצאו מהמשבר כחברות ענק, ואני מאמין שאחת מחברות הענק הללו תשתייך לתחום שלנו, של אינטואיציה דיגיטלית. התקופה הזאת קשה ליזמים, ובהמשך יהיה רק יותר קשה. אבל יש בה גם הזדמנות בסדר גודל אחר".

"הקרנות נכנסו לבונקר", אומר חכמוב. "הן מעדיפות להשקיע בחברות בוגרות ולא בחברות בשלבים מוקדמים. זו עשויה להתברר כטעות, כי ההיסטוריה מוכיחה שאת התשואות הגדולות ביותר מקבלים על השקעות בחברות צעירות, ודווקא חברות צעירות יותר יכולות להסתגל למשבר החדש במהירות גדולה יותר".

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

15.
למגיבה 10
אין שום בעית הצפה למעט בשכונת הארגזים בחורף. אפשר לצאת מהחדר האטום ולשתות מים. מזה זמן רב ניתן להגיע לכל מידע רצוי בהרף עין גם ללא ההמצאה הכבירה הזו. אם זה יכול לגרום למשהו, זה רק לניוון מוחי של המשתמש שיהיה חשוף לאותו סוג מידע שוב ושוב. זה כמו נישואין בתוך המשפחה רק במובן האינטלקטואלי... גם מודל ההכנסות המוצג בכתבה נשמע כמו העלאה באוב של המודלים מבועת האינטרנט של תחילת המילניום. ליבי עם המשקיעים... אני מאחל ליזמים רעיונות פרודוקטיביים יותר בעתיד.
26.11.08
לכל התגובות