אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
זיו האפט: ב־2009 תהיה ירידה חדה במסירות הרכב צילום: בלומברג

זיו האפט: ב־2009 תהיה ירידה חדה במסירות הרכב

מיוחד ל"כלכליסט": בעקבות המשבר והירידה הצפויה בתוצר הלאומי הגולמי לנפש, צופים כלכלני זיו האפט ירידה של 22% במסירות רכבים חדשים בשנה הבאה

26.11.2008, 07:49 | תומר הדר

בשנה הבאה צפויה ירידה חדה במספר מסירות הרכב בישראל, כך מעריכה קבוצת רואי החשבון והייעוץ העסקי זיו האפט. מצבו של ענף הרכב ב־2009 קשה לחיזוי לנוכח חוסר היציבות הנוכחי וחוסר הוודאות לגבי עתידו של ענף הליסינג.

מסקירה בלעדית של ענף הרכב שחוברה עבור "כלכליסט" על ידי זיו האפט עולה שבשנה הבאה יעלו על כבישי ישראל כ־154 אלף מכוניות חדשות - ירידה של 22% לעומת 2008 שבה צפויות לעלות על הכביש כ־199 אלף מכוניות חדשות. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב נמסרו כ־177 אלף מכוניות חדשות מתחילת 2008 ועד סוף אוקטובר.

שחר זיו, שותף בכיר בקבוצה, מסביר כיצד מתבצע חישוב תחזית מסירות הרכב: "הבאנו בחשבון את כל הגורמים הרלבנטיים כגון אחוז הצמיחה של האוכלוסייה, שינויים בתל"ג, עלייה ברמת החיים, מספר כלי הרכב שיוצאים מהמחזור ומספר הקילומטרים שהישראלים נוסעים מדי יום". לדברי זיו, חישוב זה עמד במבחן כאשר שוק הרכב הישראלי נקלע למשברים קודמים: "בשנת 2001 נקלעה הכלכלה בישראל למשבר בועת ההייטק והאינתיפאדה, אך במקביל עלה מספר המכוניות לכל 1,000 נפש".

זיו מציין כי עיקר הביקוש לרכב נובע מעלייה במספר התושבים, בעיקר בשכבות החלשות. רכישות כלי הרכב של שכבות אלו משפיעות בסופו של דבר גם על מספר הרכישות של מכוניות חדשות או מכוניות בליסינג. לדברי זיו, האפשרות שבעל רכב ימכור את מכוניתו ויעבור לתחבורה ציבורית ולא למכונית חדשה כמעט אינה קיימת.

מהניתוח של זיו האפט עולה כאמור כי שעד סוף 2008 יעלו על כבישי הארץ כ־199 אלף מכוניות חדשות. לדברי זיו, נתון זה מחושב בהסתמך על צמיחה של 1.8% באוכלוסייה. "הצפי ל־2008 הוא 251.3 כלי רכב לכל 1,000 איש. ב־2009 צפוי שיעור דומה של צמיחת אוכלוסיה, שבשילוב עם ירידה של התוצר הלאומי הגולמי לנפש יביא לצפי של 250 מכוניות לכל 1,000 איש. בחישוב כולל, אנו צופים שבכבישי ישראל ייסעו בשנה הבאה כ־1.9 מיליון מכוניות לעומת 1.8 מיליון מכוניות ב־2008".

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
מגיב 3 - תבדוק את עצמך, אני התכוונתי לרכב ליסינג שמחירו 80000 שקל מודל 2007
מחירה של מאזדה 2007 מחברת ליסינג במצב מעולה הינו לא יותר מ 80000 שקל. מחיר זה גורר את מחירי המאזדה מיד פרטית למתחת ממחיר המחירון שאתה מציין 90000 שקל ואם עיסקא נסגרת במחיר במחירון הזה אזי ברכב יהיו התקנות של אביזרים ומערכות נוספות (גלגלי מגנזיום ועוד) שהמוכר השקיע בערך עןד ב- 4000 עד 5000שקל שלא יקבל עליהם שקל אחד נוסף אלא עזר לו רק להשיג מחיר מחירון.
מומחה למגמות בשוק-פרופ' , אוניברסיטת תל אביב  |  28.11.08
2.
25 אחוז מרכבי הליסינג שעלו ב- 2008 =יוחזרו ב-2009 ברבעון 1 למגרשים של החברות
אם עלו בערך 200000 רכבים בשנת 2008 אזי 25% מזה הם= 50000 רכבים מתוכם 35000 מזדה 3. כלומר ברבעון הראשון של שנת 2009 , לפי נתוני מגמה ברורים ובדוקים של מספר עובדי ההיטק שיופטרו-ולא ימצאו מקום עבודב חדש לפחות 6 עד 10 חודשים, יורדו מהכביש לפחות 25000 רכבי ליסינג. חלקם-כמחצית-אולי ימכרו לחברות או ידיים פרטיות ב 40 עד 50 אחוז הנחה וזאת כדי לממן מידית את האשראי שהתחייבות חברות הליסינג- ולא החברות הגדולות יסגו את הבאסטה !!!. רק לדוגמא: מאזדה 3 שנת 2007 שמחירה בסביבות 80000 שקל-תמכר בתחילת שנה הבאה ע"י חברות הליסינג במחיר מכסימלי של 50000 שקל.
מומחה למגמות בשוק-פרופ' , אוניברסיטת תל אביב  |  27.11.08