אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רפורמת הרשות השנייה: יותר פרסומות בפריים טיים פחות ריאליטי צילום: עמית שאבי

רפורמת הרשות השנייה: יותר פרסומות בפריים טיים פחות ריאליטי

הרשות השנייה מתכננת סדרה של הקלות לזכייני הערוצים בתחומי התוכן, הפרסום וההפקה. גורמים בענף הטלוויזיה טוענים כילא מדובר בהקלות, אלא בגמישות ויכולת תמרון במסגרת המכסות הקיימות של השקעה בתוכן ופרסום

26.11.2008, 16:45 | אמיר טייג ומיטל זדה

לקראת שנתיים למכרז ערוץ 2, מתכננת הרשות השנייה רפורמה כוללת במחויבויות של הערוצים המסחריים. במסגרת ההזמנה לשימוע, שפורסמה היום (ד') באתר הרשות מפורטות סדרה רחבה של הקלות לזכייני הערוצים בתחומי התוכן, הפרסום, ההפקה והשילוב בין הערוץ המסחרי ובין אתר האינטרנט שלו. על פי גורמים בענף מדובר במגוון הקלות רחב יחסית, אשר עולה בקנה אחד עם דרישות הערוצים המסחריים. רשימת ההקלות המוצעות על ידי הרשות השנייה תעמוד לשימוע ציבורי, במסגרתו יוכלו הזכיינים להביע את עמדתם, וכן הגורמים שהפסידו במכרז ערוץ 2 והציבור.

אחת מהסוגיות העיקריות בהן עוסקת הרפורמה הצפוייה היא בתחום הפרסומות, גם שם מבקשת הרשות השנייה להקל על הכללים להם מחוייבים הזכיינים כיום. עפ"י ההצעה, תוסר המגבלה על זמן השידור של הקדימונים (פרומואים). כיום מחויבים הזכיינים לעמוד במגבלה של 12 דקות בשעה של "זמן לא תוכניתי", הכוללים פרסומות וקדימונים יחד. במידה ותתקבל ההצעה, אזי יוכלו הזכייניות לשדר 12 דקות פרסום מלאות, ואילו הפרומואים לא יחשבו יותר כחלק מזמן הפרסום. כמו כן שוקלת הרשות לבטל את המגבלות הקיימות כיום על פינות מסחריות, כך שיכללו בזמן המוקצה לפרסום.

סוגייה נוספת בתחום הפרסום נוגעת לניוד דקות הפרסום. הרשות מעוניינת לאפשר לערוצים לנייד דקות פרסום בין כל שעות הערב (מ-19:00 עד 24:00), ולא על פני שתי שעות שידור צמודות בלבד, כפי שניתן היום. המשמעות היא כי הזכיינים יוכלו לנייד את זמן הפרסום של שעות מעוטות רייטינג כמו רצועת הלייט-נייט, לשעות הפריים-טיים.

עוד בתחום הפרסום שוקלת הרשות להחזיר את המגבלה על עמלות הפרסום שמחזירים הזכיינים למשרדי הפרסום. הרשות שוקלת לקבוע רף מקסימאלי לגובה עמלת הפרסום שניתן לקזז מהכנסות הזכיין לצורכי תשלום תמלוגים וקביעת הוצאה לשידורים. החלטה זו תקנוס למעשה זכיין שיחרוג ממגבלה זו, ותחייב אותו לתמלוגים גבוהים יותר. בעבר, במשך שנים עד לעלייתו של ערוץ 10 לאוויר, הייתה קיימת מגבלה כזו, שקבעה בעצם "תקרה" לתשלום העמלות, שעמדה אז על 15%. בהצעה הנוכחית לא מציינת הרשות את הרף המקסימלי שאותו היא מעוניינת לקבוע. ההצעה הנוכחית עלתה גם בעת פרסום דוח שטרום על עמלות היתר, והיא עולה בקנה אחד עם המאבק שמוביל ערוץ 10 להפחתת עמלות היתר.

בתחום התוכן, שוקלת הרשות להגביר את שיקול דעתו של הזכיין בנוגע לחלוקה בין סוגי התוכן הנחשבים לסוגה עילית, כלומר בין דרמות, תוכניות תעודה וסרטי תעודה מיוחדים. ברשות מציעים כי 45% מסכום ההפקה שיחרוג מהמינימום הדרוש של 50 מיליון שקל בשנה, יחולק בין תתי הסוגה העילית על פי שיקול דעת הזכיין. כמו כן שוקלים לאפשר לזכיינים להפיק חלק גדול יותר בעצמם. כיום הם מחויבים להפנות 65% מההפקות המקומיות לגורמים חיצוניים. החלטה זו עשויה לפגוע בחברות ההפקה העצמאיות. מנגד, מבקשת הרשות להגביל את הזכיינים לשתי תוכניות ריאליטי בשבוע לערוץ. עוד ישקלו ברשות להגמיש את התנאים על אורכם של סרטי תעודה מיוחדים ולקצרם ב-8 דקות ל-40 דקות בלבד.

לראשונה מקדישה הרשות תשומת לב לאתרי האינטרנט של הזכיינים. הרשות מבקשת לבחון האם יש מקום להגביל את היקף האזכורים וההפניות לאתר במסגרת השידורים. כמו כן הם מבקשים לבחון האם יש מקום להכליל את הכנסות הזכיינים מהאינטרנט, במסגרת ההכנסות המחויבות בתמלוגים.

גורמים בענף הטלוויזיה טוענים כי אין מדובר בהתגמשות רבה מידי לצרכים של זכייני הטלוויזיה, שכן תנאי המכרז שנכתבו בשנת 2003 היו מפורטים מידי ולא אפשרו לזכיינים כל גמישות. לרשות אפשרות לשנות את התנאים אחרי שנתיים ולהתאימם לשינויים בשוק. להערכתם, בחמש השנים שעברו מאז חלו שינויים מהותיים בשוק, אשר דורשים הגמשת התנאים. עוד ציינו כי לא מדובר בהקלות, אלא בגמישות ויכולת תמרון במסגרת המכסות הקיימות של השקעה בתוכן ופרסום. גורמים אחרים בענף מעריכים כי הרשות השנייה מעוניינת לסיים את התהליך עד תום השנה האזרחית, על מנת שניתן יהיה להחיל תנאים חדשים החל מ-2009. עוד מציינים כי כל השינויים המוצעים הם בסמכותה של הרשות השנייה ואינם דורשים חקיקה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
פרסום בטלויזיה
שוב נכנעים לבעלי הענין וההון שתמיד מנסים לשנות את כללי המשחק לאחר שזכו במכרז. גם היום הם משדרים הרבה מעל 12 דקות פרומו ופרסומת ואף אחד לא אוכף את זה אז בהצעה החדשה להגמיש אתם למעשה תאשרו את הקיים ותתנו לזה גושפנקא רשמית והתוצאה תהיה,ש בשעות השיא נוכל לצפות נ למעלה מ 30 דקות של שדור ללא תוכן ואתם תמשיכו לחשוב שהקהל לא יזפזפ לא ויעבור לתחנות אחרות. מתי גם תשנו את זהותם של אותם קובעי רטינג היסטוריים , אז אולי תתחילו להבין שהמידע שלכם זה בבלט.
דוד  |  27.11.08
4.
לא ייאמן -אחר כך אומרים שהממשלה מושחתת - הכל מושחת שיעשו ערוץ פרסומות וזהו
לא חבל על החצי שעה שנשארה בלי פרסומות, פשוט כדאי לעשות שעה מלאה פרסומות ואז נפטרנו מהטלויזיה גם כך אין מה לראות ,אם למעלה מחצי מדינה רואה ה"אח הגדול" בלי כל האקשן שיש במדינות אחרות בעולם זה רק מראה את הפנים שלנו ושאין פשוט אין מה לראות בטלויזיה אז רואים את האשפה הזוץ פשוט לא להאמין לאן הגענ ו,עדיף כבר לראות ערוץ 1 לפחות שם אין פרסומות.
haim , yafo  |  27.11.08