אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תמונת מצב של שוק המכירות הפומביות: "בועה לא יכולה לצמוח לעד" צילום: בלומברג

תמונת מצב של שוק המכירות הפומביות: "בועה לא יכולה לצמוח לעד"

המיתון הוריד את מחירי יצירות האמנות בכ־30%, מסבירה רבקה סאקר, יו"ר סות'ביס ישראל ושופטת בתחרות אנדי. ולמרות זאת, האספנים לא הפכו את האוספים לכסף נזיל

01.12.2008, 10:16 | מאיה נחום שחל

המצב בשוק האמנות כרגע אינו מזהיר. המשבר הכלכלי משפיע גם על האספנים, ולדברי רבקה סאקר, יו"ר סות'ביס ישראל ומייסדת Artis, כבר מורגשת ירידה של כ־30% בבתי המכירות הפומביות הגדולים בעולם. אבל למרות (ואולי דווקא בגלל) ההווה הלא ברור, בעולם האמנות חושבים כל הזמן על המחר.

היום (ב') ייבחר מבין 76 אמנים ישראלים הזוכה בפרס אנדי, שיקבל 50 אלף שקל ותערוכה במוזיאון תל אביב לאמנות, ושתיים מעבודותיו גם יירכשו ויוענקו למוזיאון תל אביב לאמנות ולמוזיאון ישראל בירושלים.

פרס אנדי לאמנויות על שם אנדראה ברונפמן נוסד בידי בעלה צ'רלס ברונפמן, לציון אהבתה לאמנויות ותמיכתה בהן וכדי לסייע בחשיפתה של האמנות הישראלית העכשווית. מדי שנה מוענק הפרס לאמן ישראלי על הצטיינות בתחומי הקרמיקה, הצורפות, הטקסטיל והזכוכית.

רבקה סאקר, צילום: תמר מצפי רבקה סאקר | צילום: תמר מצפי רבקה סאקר, צילום: תמר מצפי

"הייתי חברה קרובה של אנדי, שהיתה מעורבת מאוד ב־Art & Craft והקימה ארגון בארצות הברית בשם אאידה (AIDA - an Organization of Israel Decorative Art)", מסבירה סאקר. "בהמשך החליט בעלה, לרגל יום הולדתה ה־60, לייסד פרס שיעודד אמנים ישראלים. ביום שנבחר הזוכה הראשון התקשרתי אליה והיא לא ענתה. אחר כך התברר שהיא היתה בדרך לבית החולים וכעבור כמה שעות נפטרה, ומפרס שנוצר לכבודה, זה הפך לפרס לזכרה".

סאקר, שב־1984 היתה ממקימי בית סות'ביס ישראל, היא האשה הנכונה לשיחה על שוק האספנות בצל המשבר. וזה, לדבריה, הגיע גם לכאן, אך עם סייגים מסוימים. "עד ספטמבר המכירות היו בשיאן. בסדרת המכירות בנובמבר בניו יורק ראינו, בהשוואה ליולי, האטה ושינוי במחירים. אפשר להגיד שבאופן גורף המחירים כבר הראו ירידה של 25%–30%, ובאמנות עכשווית אפילו יותר. באמנות הישראלית זה לא כל כך משפיע, כיוון שאלה דברים שנמכרים באלפי דולרים בודדים או בעשרות, ולכן גם הירידה היא הדרגתית".

האספנים כבר הופכים את האוספים שלהם לכסף נזיל?

"התהליך הזה עוד לא ממש החל. יש אנשים שקנו חלק מהאמנות העכשווית כסוג של השקעה, בניגוד לאלו שקונים בשם האספנות. יש משהו מאוד ממכר באספנות, והרבה פעמים גם אנשים שקונים כהשקעה מתאהבים ביצירות האלה והופכים להיות אספנים. אבל כמובן, יש כאלה שירצו לממש".

ובסות'ביס?

"בשנים האחרונות רמת המחירים עלתה, הקטלוגים והתערוכות נהיו גדולים ומפוארים יותר. אני בטוחה שבשנים הקרובות נרגיש בהצטמצמות, ואולי זה גם יהיה לטובה. בועה לא יכולה לצמוח לעד, ובאיזשהו מקום צריך ליצור איזון ולהעמיד את הדברים בסדר חדש".

אמנות גלובלית

את המצב הנוכחי בשוק האמנות משווה סאקר לשוק הנדל"ן הניו יורקי, "עד היום נהגנו לומר ששוק האמנות מקביל לשוק הנדל"ן הגבוה בניו יורק - ברגע שהמחירים שם התחילו לרדת, גם האמנות החלה להיפגע. הכלכלה היא גלובלית, והרבה יותר אנשים מעורבים וקשורים לעולם האמנות מבעבר. היום האספנים לא מרוכזים במערב אירופה ובארצות הברית כמו בעבר, אלא יש אספנים סינים, קוריאנים ורוסים, וכתוצאה מזה גם ההשפעה תהיה שונה".

סאקר מקשרת בין מצב הכיס למצב הרוח. "גם אם אתה יכול להרשות לעצמך אתה צריך להיות במצב רוח מסוים כדי לקנות. לדעתי יהיה שינוי בתפיסה. עבודות מיוחדות ונדירות שאספנים המכורים לעניין חיכו להן במשך שנים לא ייפגעו, למשל עבודה של איב קליין, שנמכרה בנובמבר האחרון ב־20 מיליון דולר. המיליונים הבודדים ייפגעו, אבל השוק של הדברים המאוד נדירים ימשיך. ייתכן שזה יישאר במצב הזה, ויכול להיות שהמחירים יירדו אפילו יותר".

תגיות