אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המחירון החדש לחודש דצמבר: עכשיו גם המכונית שלכם שווה פחות צילום: גלעד קוולרצ'יק

המחירון החדש לחודש דצמבר: עכשיו גם המכונית שלכם שווה פחות

חוסר הוודאות בענף המכוניות המשומשות הסתיים: לוי יצחק פרסם את המחירון החדש ובו ירידות מחירים חדות. הנפגעות העיקריות: מכוניות חדשות שנמכרות במבצע ומכוניות היוקרה. בענף הרכב מותחים ביקורת על שיטת התמחור

02.12.2008, 07:01 | תומר הדר

בשבוע שעבר הודיע שמאי הרכב לוי יצחק, שמפרסם מדי חודש מחירון לרכב משומש, שבכוונתו להוריד את מחירי רוב דגמי המכוניות המשומשות בשיעור של כ־10%, ועורר סערה. הוא הסביר שההורדה נובעת בעיקר ממבצעי ההנחות שכמעט כל יבואני הרכב העניקו על רוב הדגמים החדשים. נוסף על כך, חברות ליסינג רבות יצאו במבצעים נרחבים כדי להיפטר מהמלאי.

יצחק גם ביסס את הצהרתו על הודעת רשות המסים מלפני החגים על פיה גובה תקרות קבוצות שווי השימוש לרכב צמוד היה אמור לרדת באופן משמעותי ולהוריד את מחירי המכוניות החדשות. שוק הרכב בישראל פועל על פי כללים ברורים: כאשר מחירה של מכונית חדשה מופחת, מחירי הדגם המשומש יורדים באופן אוטומטי.

יצחק. הודיע על כוונתו כמה ימים לפני ההורדה בפועל, צילום: גלעד קוולרצ יצחק. הודיע על כוונתו כמה ימים לפני ההורדה בפועל | צילום: גלעד קוולרצ'יק יצחק. הודיע על כוונתו כמה ימים לפני ההורדה בפועל, צילום: גלעד קוולרצ

הכרזתו הדרמטית של יצחק גרמה לחשש בקרב סוחרי המכוניות המשומשות. "העסקאות נעצרו לחלוטין", מסביר תומר דותן, מנכ"ל אוטו דיל, הטרייד אין הרשמי של צ'מפיון מוטורס יבואנית פולקסווגן. "יצחק הודיע על כוונתו להוריד מחיר כמה ימים לפני סוף החודש ופרסום המחירון החדש. לקוחות שרכשו ממני מכונית ביטלו את העסקה בציפייה לירידת מחיר".

אך להצהרתו של יצחק היתה השפעה נוספת, לא פחות מכרעת, על חברות הליסינג. אם צי הרכב שלהן היה יורד בשיעור של 10%, יכולתן להעמיד ביטחונות לבנקים היתה נפגעת.

זמן קצר אחרי הצהרתו של יצחק הודיעה רשות המסים שקבוצות שווי השימוש ככל הנראה לא יוזלו. עקב כך מסר יצחק ל"כלכליסט" שאין בכוונתו להוריד את מחירי המכוניות בשיעור מלא של 10%. אתמול (ב') התפרסם באופן רשמי מחירון המכוניות המשומשות של לוי יצחק, ומבדיקת "כלכליסט" עולה שיצחק אכן הוריד את מחיריהם של דגמים רבים בשיעור ניכר. עיקר הפגיעה התרחשה בדגמים חדשים שגילם עד שלוש שנים, שיבואני הרכב העניקו עליהם הנחות בסוכנויות המכירה.

כך, לדוגמה, מחירה של פולקסווגן גולף קומפורטליין 1.6 אוטומטית (102 כ"ס) המשפחתית נשחק באופן קיצוני. בחודשים האחרונים מחירה של זו נשאר יציב או שירד לכל היותר ב־1,000 שקל, תכונה נדירה בשוק המכוניות המשומשות בארץ. אך בספטמבר צנח מחירה של זו ב־5,000 שקל.

ירידת מחיר כזו נחשבת לחריגה אפילו במכוניות משפחתיות שבאופן מסורתי אינן שומרות על ערכן. לא מן הנמנע שפגיעה זו במחיר הגולף נובעת באופן ישיר ממבצע מכירות שערכה צ'מפיון מוטורס, שבו הוזלו מחירי הגולף באופן משמעותי, בין השאר לקראת הגעתה של פולקסווגן גולף חדשה בחודש הבא.

אך גם מחיריהן של מכוניות שיבואני הרכב לא הורידו באופן רשמי, נפגעו בשיעור גבוה מהרגיל. לדוגמה, מחירה של מאזדה 3 אקטיב 1.6 מודל 2007 ירד בחודשים האחרונים ב־2,000 שקל מדי חודש. בדצמבר קפץ שיעור ירידת הערך ב־30% נוספים ל־3,000 שקל.

עיקר הפגיעה בערכי המכוניות התרחשה בשוק מכוניות היוקרה. "יצחק הוריד מחירים בשיעור שטרם ראינו השנה", מסביר דותן. "בעלי ג'יפים ומכוניות מנהלים ספגו הפסדים של 6%–8%, ירידות מחיר חסרות תקדים". כך מחירה של ב.מ.וו 530 ירד אתמול ב־15 אלף שקל. זאת לאחר שמחירה ירד בעשרת אלפים שקל בחודש שעבר ולא ירד כלל בחודש ספטמבר. לקסוס LS 430 מודל 2007 שמחירה ירד בחודשים האחרונים ב־15 אלף שקל בממוצע ספגה החודש ירידת ערך של 23 אלף שקל.

בענף הרכב המשומש מושמעת לא מעט ביקורת כלפי שיטת התמחור של יצחק, שסירב להגיב. "החודש לוי יצחק הוריד את מחירי כל המכוניות בשיעור גבוה באופן אוטומטי", מסביר מנהל מחלקת טרייד אין של יבואן שסירב להזדהות.

לדבריו, "מגמת הירידה פגעה גם בדגמים פופולריים שלא היו אמורים לרדת, כגון מכוניות סופר־מיני מסוימות ומכוניות שגילן מעל שלוש שנים. ההורדות מגמתיות כלפי מותגים שטרחו לפרסם את מבצעי סוף השנה שלהם בראש חוצות.

יבואנים שנתנו הנחות מתחת לשולחן לא נפגעו. אם לוי יצחק כל כך מתיימר לחיות את שוק הרכב, איך הוא לא ידע על המבצעים שניתנו מתחת לשולחן?".

למרות הביקורת, בענף הרכב מאמינים שהורדות המחיר יביאו לפריחה בשוק. לדברי דותן, "אולי הפעם נפסיד, אבל בטווח הרחוק נרוויח. ירידות המחירים יהפכו את המכוניות לאטרקטיביות יותר והציבור יגיע לסוכנויות מחדש".

תגיות

16 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

13.
בושה למדידה
איך יכול להיות שבמשך שנים אדם פרטי ניכס לעצמו את נושא תימחור רכבים יש שניה ומדינה שלימה מתנהלת עפ"י הקפריזות שלו. האם המדינה לא צריכה למנות גוף שיחליט על ערך הרכב כגון הלמ"ס לדודמא. הרי הבן אדם הזה נתון ללצים מצד יצרניות רכב או סוחרים שיכולים להשפיע על המחירים כראות עיניהם. פשוט מדינת חלם.
sas  |  02.12.08
לכל התגובות