אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם אפשר לסמוך על הסימולטורים הפנסיוניים? צילום: סי די בנק

האם אפשר לסמוך על הסימולטורים הפנסיוניים?

העתיד הפנסיוני מעורפל? באינטרנט אפשר למצוא שפע של סימולטורים פנסיוניים, המספקים תחזית כלכלית ארוכת טווח לפי נתונים אישיים. כלכליסט מפרט: איזה אתר מספק השוואות רחבות, מי אינו מקפיד על נתונים מדויקים, וכיצד מפיקים מהם תחזית אמינה

02.12.2008, 12:30 | רימונה פרקש ברוך

רעידת האדמה בעולם הפנסיה מעוררת גל גדול של אי־ודאות בקרב החוסכים. אלה מבקשים עתה תצוגה מסודרת של הכספים שצברו, ותחזית אמינה של ההפסדים שהם עתידים לרשום. מי שמספק את הנתונים הללו הם הסימולטורים הפנסיוניים.

עולם הסימולטורים הפנסיוניים התחיל ממוצר שפיתחה חברת קלע NTR המוכר יותר בשם "עושים חיים" ושימש כלי מכירה לסוכני ביטוח. מאז התרחב השימוש במוצרים כאלה, וכיום אפשר למצוא ברשת סימולטורים המספקים מידע באמצעות הזנת נתונים אישיים. סימולטורים מקצועיים יותר משרתים את היועצים ואת המשווקים הפנסיוניים בתהליך הייעוץ, ומספקים השוואות שיסייעו לחוסך לבחור במוצר זה או אחר.

"למרות המגוון, אף סימולטור אינו מציג תשואה האמיתית", אומר שחר לוי, מנכ"ל רול ייעוץ פנסיוני. "אפילו הבנקים שהשקיעו עשרות מיליוני שקלים בפיתוח סימולטורים עדיין לא הצליחו לפתח סימולטורים מדויקים דיים". לדבריו, השוק הפנסיוני עדיין מדבר עם הלקוח במונחי תשואות שמתייחסים לעבר ובמונחי דמי ניהול שיכולים להשתנות. "תשואות יכולות להשתנות בקלות, בייחוד בקופות מסלוליות. גם דמי הניהול הם נתון שמשתנה עם השנים ואי אפשר לחזות אותו".

בשטח, מספר לוי, נעשים כבר ניסיונות ראשונים לסטנדרטיזציה. "לשכת היועצים הפנסיוניים נפגשה עם הממונה על הביטוח ושוק ההון ידין ענתבי, כדי להסדיר אחידות בין הסימולטורים ולגבש תו תקן שכולם יוכלו לעבוד לפיו".

עד שזה יקרה, ערך "כלכליסט" בדיקה השוואתית של הסימולטורים של כמה מחברות הביטוח ומנהלי ההסדרים הפנסיוניים: למי הם מיועדים, מה הם בודקים, עד כמה הם ידידותיים למשתמש, מה מכיל בסיס הנתונים שלהם ומה להביא בחשבון כשמשתמשים בהם.

סימולטורים לכל לקוח

משווקים פנסיוניים: הסימולטורים של מנהל ההסדרים הפנסיוניים שקל בלטו במספרם הגבוה ובהצגה ידידותית. מדובר בשמונה סימולטורים שבודקים חישובי מס על פיצויי פרישה, פנסיה עתידית מהפקדות חד־פעמיות, תכנון פנסיה עתידית מהפקדות שוטפות, צורך עתידי במקרה פטירה, השוואת הצעות של חברות ביטוח וחישובי הצמדה וריבית על הון.

מבטח־סימון מציגה שלושה סימולטורים: אחד מאפשר לבצע "מיני־תכנון פיננסי" באמצעות כלי המספק השוואה בין הצרכים הכספיים לבין המקורות הקיימים; סימולטור שני מאפשר המרת סכום הוני בפרישה לקצבה חודשית; והסימולטור השלישי, המשוכלל מכולם, מאפשר השוואה בין מכשירים פנסיוניים לפי מדדים שונים. אופן ההמחשה ידידותי ואפשר לבחור קופה ספציפית ולהשוות מול האחרות.

לאגם לידרים שני סימולטורים באתר החברה: מחולל תשואות המציג פירוט תשואות בחיתוכים שונים, ומחשבון המחשב את הפרמיה החודשית שיניב סכום חיסכון לגיל הפרישה, בהתאם לקצבה החודשית הרצויה.

באתר של תמורה מוצג סימולטור אחד הנקרא השווהון - מערכת להשוואה בין המכשירים הפנסיוניים השונים.

חברות ביטוח ובתי השקעות: באתרי חברות הביטוח ובתי ההשקעות הסימולטורים אינם מספקים השוואות למוצרים מתחרים, מאחר שהחברה בעצמה משווקת את מוצריה שלה. מכאן נובעת המגבלה המרכזית של הסימולטורים באתרים אלו: הבדיקה היא יחסית לצורכי החוסך, ולא השוואתית.

מבין חברות הביטוח, במגדל מוצגים הסימולטורים הכי ידידותיים. שלושת הסימולטורים הם חלק מהאתר החדש של החברה, בולטים ויזואלית, עשירים בגרפים ומציעים קישורים להסברים.

שלושה סימולטורים דומים, גם אם מרשימים פחות, מציעה כלל ביטוח. בהראל קיימים שני סימולטורים פשוטים: מחשבון תשואות מסלול השקעה, ומחשבון השוואה בין קופות גמל.

דווקא באתר מנורה מבטחים, המנהלת את קרן הפנסיה הגדולה ביותר, אין סימולטור פנסיוני. ממנורה נמסר: "אנחנו עובדים על מחשבון חדש לאור השינויים בתקנות והתוספת של מסלולים חדשים במבטחים החדשה".

בנקים: באתרי האינטרנט של הבנקים שמציעים ייעוץ פנסיוני עדיין אין סימולטורים פנסיוניים שמוצגים לציבור הרחב. מהבנק הבינלאומי נמסר כי בימים אלה הם עתידים להעלות סימולטור ראשון לאתר האינטרנט, שיהיה מיועד לעצמאים.

סימולטורים מקצועיים: לעיני היועץ והמשווק בלבד

מנהלי ההסדרים הפנסיוניים מפעילים סימולטורים מקיפים ומורכבים יותר. גופים אלה יכולים לבצע השוואה המבוססת על נתוני הווה ועבר של כל החברות בשוק, ולהביא בחשבון מקדמי המרה שונים, שינויים בתקנוני חברות או במיסוי על הפנסיה ועוד. כל הסימולטורים הללו משלבים בין נתוני האוצר לנתונים ביחס לתוכניות הפנסיוניות השונות ולמידע מקצועי שבנו מומחי החברה.

 , איור: רחלי פלאוט איור: רחלי פלאוט  , איור: רחלי פלאוט
כל אחת מהחברות שבדקנו טענה כי לסימולטור שלה יש יתרון יחסי: בשקל הדגישו כי הוותק שלהם בתחום מקנה להם יכולת להצליב נתונים לאורך שנים, ואת היכולת לערוך חישובים גם עבור מעסיקים ולסייע להם בתכנון פרישת עובדים. במבטח סימון הסבירו כי יש להם האפשרות להצליב בין נתוני עבר והווה של חברות שונות בו־זמנית. לאגם לידרים יש מערכת בשם "אגמולטור", המשווה מוצרים פנסיוניים שונים ומנפיקה למבוטח דו"ח המציג את התכנון שמוצע לו. לתמורה סימולטור אינטראקטיבי שמנפיק תחזיות המשוות בו־זמנית תוכניות שונות לפי פרמטרים רלבנטיים למבוטח.

בחלק גדול מהבנקים שנכנסו לאחרונה למערך הייעוץ הפנסיוני בנו זה מכבר סימולטורים בהשקעה של מיליוני שקלים. בבנק הבינלאומי קיימים סימולטורים לכל סוגי המוצרים הפנסיוניים ולדירוגם, המספקים השוואה בין יצרנים שונים וניתוח של מצב הלקוח.

בנק אגוד מציע מערכת לבחינת מסלולים פנסיוניים בהתייחס לצורכי הלקוח, הכוללת בדיקה לאור תוכניות פנסיוניות ישנות שכבר אינן משווקות.

לאומי מספק בשלב זה מערכת ייעוץ לעצמאים בלבד. המערכת אינה מדרגת את המוצרים הפנסיוניים לפי תשואות העבר, אלא לפי פרמטרים שונים.

יש מי שטוענים כי הסימולטורים של הבנקים אחידים ומוגבלים לאותם יצרנים שעמם לבנק יש הסכם הפצה, וכי ליועץ בבנק אין בעצם יד חופשית בבואו לייעץ לחוסך. מצד שני, חשוב לזכור שמבחינת הממונה על הביטוח ושוק ההון, בעוד מנהלי ההסדרים וחברות הביטוח השונות נחשבים למשווקים, הרי שהבנקים הם היחידים הנחשבים כיועצים פנסיוניים אובייקטיביים.

מסקנות הבדיקה: הידידותיות זקוקה לשקיפות

באיזה סימולטור כדאי לבחור? זה תלוי מאוד במטרה שלשמה נועצים בו. כשמדובר בשלב הראשוני של ניתוח הצרכים האישיים וכשמדובר בבחירת מסלול החיסכון (קרן פנסיה, קופת גמל או ביטוח מנהלים), אפשר להסתפק בסימולטורים המופיעים באתרי האינטרנט. כשניגשים לבחור חברה שאיתה נעבוד לאורך שנים, כדאי להיעזר בסימולטורים המורכבים יותר, ולשלב אותם עם פגישת ייעוץ אישית.

רוב הסימולטורים ידידותיים למשתמש. חלקם עשירים יותר בעזרים ויזואליים, כמו האתר החדש של מגדל. חלקם משלבים גם הסבר פשוט לממצאים. אצל מנהלי ההסדרים אפשרויות הבדיקה וההצלבה מגוונות יותר.

אחד הדברים המרכזיים הטעונים שיפור בכל האתרים הוא השקיפות. החיסרון המשותף כמעט לכל האתרים הוא הצורך בשיפור השקיפות. כשהגופים אינם מפרטים את הערכות הבסיס שלפיהן נעשו החישובים המקצועיים, צריך להתייחס לחישובים הללו בזהירות.

חשוב גם לזכור שבשנים האחרונות, ובפרט השנה, חלו שינויים דרמטיים בעולם הפנסיוני - וכי חלק מהחברות אינן מקפידות על שימוש בנתונים מעודכנים.

כל החברות הדגישו כי התמונה שמספק הסימולטור אינה שלמה ללא מפגש ייעוץ אישי, שבו יוסבר ללקוח מכלול רחב יותר של היבטים הנוגעים לקבלת החלטה היכן להשקיע את הכספים הפנסיוניים.

מה הלאה? העולם הפנסיוני צועד לקראת שימוש בסימולטורים שיבואו בשילוב ייעוץ אישי. עם זאת, הייעוץ הזה לא יהיה בהכרח במפגש פנים אל פנים, אלא במפגשים אינטרנטיים וטלפוניים. הדבר אפשרי כבר היום בחלק מהחברות.

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
הסימולטורים
כל הסימולטורים שראיתי (וראיתי הרבה) שיטחיים ולא עונים על הצרכים. בכולם לא קיים התיחסות לקרנות פנסיה ותיקות (שבהסדר, מאוזנות ולא מאוזנות) ועדין יש כמה אנשים חיים שעוד זמן ליציאה לפנסיה שחברים בקרנות אלה. הסימולטור מחשב רק מהיום הלאה בלי התחשבות פרתנים לעבר ומה יש בעבר. דבר נוסף הידע של היועצים כביכול פנסיונים (בנקיים או פרטיים) במוצרים פנסיונים ותיקים דלה וחסרה והם אין מסוגלי להציג או מציגים טבלאות השוואה. כל זה מרתיע מלהתיחס אלה כבסיס ליעוץ וחוסר הודעות מגביר את הבלבול
דיויד  |  03.12.08