אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך הופכים סרט אנימציה לשובר קופות?

איך הופכים סרט אנימציה לשובר קופות?

ג'ון לאסטר, מהאנימטורים החשובים בהיסטוריה וכיום האיש החזק באולפני דיסני ופיקסאר ומפיק הלהיט החדש "בולט", משוכנע שהצלחת הסרט תלויה ביצירה מתוך אהבה. "אני לא מעקם את היד לאנשים כדי שייצרו משהו פופולרי", הוא אומר בראיון לכלכליסט

07.12.2008, 09:59 | אביהוא קדוש, קליפורניה

הנה הימור פרוע: סרט האנימציה "בולט" (וכל קשר לשיאן האולימפי שחרך את המסלול בבייג'ינג מקרי בהחלט), שעלה ביום חמישי האחרון לאקרנים בישראל, יצטרף לרשימת שוברי הקופות של דיסני. בינתיים הוא כבר גרף 66.8 מיליון דולר והוא מדורג שני בטבלת הסרטים המכניסים כרגע בארצות הברית. המתכון להצלחה? כמעט כמו בכל סרט אחר של פיקסאר ודיסני: קצת דרמה, הרבה צחוקים, מסע שיווקי מפרך ושפע מרצ'נדייז לכל גיל וסטטוס משפחתי, שיכניס עוד כמה דולרים בתקופת החגים בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, גם כשהתקופה קצת מוגבלת כלכלית.

ג ג'ון לאסטר: לא צריך לרדת ברמה בשביל לעשות סרטים לכל המשפחה" ג

הסרט, שביימו כריס וויליאמס וביירון הווארד (בעזרת 200 אנימטורים ולאורך ארבע שנים), מגולל את קורותיו של בולט, רועה גרמני לבן וקטן המתפקד ביומיום כגיבור הראשי של סדרת טלוויזיה העוסקת בכלב בעל כוחות־על. הבעיה היא שהנבחן החייכן (בדיבובו של ג'ון טרבולטה, ובגרסה העברית בקולו של ליאור אשכנזי) מאמין בכל מאודו כי הסדרה היא החיים עצמם, וכאשר בעליו, פני (כוכבת הנוער מיילי סיירוס, או אורנה בנאי בגרסה המוקרנת בשפת הקודש), נחטפת, או כך לפחות הוא משוכנע, הוא חוצה את אמריקה כדי להצילה. בדרך הוא ייעזר בחתולת רחוב, אוגר חובב טלוויזיה ויונים מאפיונריות, וכמובן ילמד דבר או שניים על עצמו.

מי שהוביל את ההפקה, ואת האולפנים בכלל, הוא ג'ון לאסטר (52), שנמצא בתפקידו הכל יכול זה שנתיים וחצי. האיש הוא נשיא מחלקת האנימציה של פיקסאר ומחזיק באותו תפקיד גם באולפני דיסני. הוא אחראי גם על האולפנים שהפיקו לאחרונה את הסרט "טינקרבל" ומייעץ לחטיבה נוספת של דיסני. לאסטר היה מועמד לאוסקר שש פעמים בקטגוריות שונות, פעמיים מתוכן גם חזר הביתה עם פסל מוזהב. בעשור וחצי האחרון הוא ביים את שני סרטי "צעצוע של סיפור", את "מכוניות" ואת "באג לייף" והיה המפיק האחראי על "מוצאים את נמו", "מפלצות בע"מ", "משפחת סופר־על", "רטטוי" ועוד רבים. במילים אחרות: לאסטר הוא האיש החזק בעולם האנימציה של הוליווד.

יוצרים, לא מנהלים

"כשהמיזוג בין דיסני לפיקסאר התרחש ב־2006 (ראו מסגרת), הנשיא בוב אייגר מיקם אותי ואת אד קטמול בראש חטיבת האנימציה של דיסני. התרגשתי קצת, כי לא הייתי באולפנים כבר ארבע שנים. אבל אני, שהייתי למעשה האנימטור הראשון בעולם שעבד באופן מקצועי עם אנימציה ממוחשבת ("צעצוע של סיפור" היה סרט האנימציה הממוחשבת הראשון בהיסטוריה - א"ק), ידעתי לגדול לתוך ההיסטוריה של המקום", מתפייט לאסטר. "הבעיה היתה כשמצאתי אולפן עם כישרונות גדולים אבל מוראל נמוך. לכן, היתה לי פילוסופיית חיים פשוטה מאוד: להפוך את המקום לסטודיו שנשלט בידי יוצרי סרטים, ולא בידי מנהלים מקצועיים כמו בהוליווד כולה.

"בכלל, הסרטים שלנו מיועדים לכולם, לא רק לילדים או למשפחות. לא תמיד פשוט לקלוע לטעם של כל האנשים בכל הארצות, כי כדי למשוך סטודנטים, למשל, יש מי שחושב שצריך לעשות דברים שלא בדיוק מתאימים לצפייה משפחתית", הוא מסביר בחיוך. "ההומור חשוב מאוד, לא רק בדיאלוגים אלא באופי של הדמויות ובסיטואציות שבהן הן נמצאות. וולט דיסני תמיד אמר 'כל צחוק שקול לדמעה', ואני מאוד מאמין בזה".

מהי הנוסחה שתכבוש את הקהל?

"שלושה דברים: סיפור מושך שישאיר אותך במתח על קצה הכיסא, דמויות מושכות שקל לזכור, וזה כולל גם את הבאד גייז, ואז שמים את כולם בעולם שניתן להאמין שהוא קיים, שהוא שונה מעולם ריאליסטי. צריך לגעת באנשים ולבדר אותם. הייתי סטודנט כש'מלחמת הכוכבים' יצא, וחיכיתי שש שעות בתור לכרטיס. למה? כי זה היה הסרט המבדר ביותר בהיסטוריה. הסיפור נגע באנשים הרבה מעבר לאפקטים המיוחדים. כדי ליצור סרט מצליח חייבים להשקיע בתחקיר, לראות איך דברים נראים במציאות ורק אז לשים אותם על המסך. למזלנו, יש לנו אינטרנט, ואנו נעזרים בו הרבה".

שמחת לחזור לדיסני?

"להיות בעמדה שבה אני נמצא היום זו סגירת מעגל מדהימה בשבילי. גדלתי חצי שעה מכאן, וכל מה שרציתי לעשות בחיים זה לעבוד בדיסני. חייתי על מלגה מקרן דיסני, עבדתי בדיסנילנד לאורך הלימודים וחזיתי בקפיצה הטכנולוגית שאפשרה לשדרג את רמת האנימציה. סטיב ג'ובס תמיד אמר לי שהמחשבים שהוא עושה מחזיקים בין שנתיים לחמש שנים, אחרי זה עובר זמנם וחייבים להמשיך הלאה. אבל סרטים, אם עושים אותם כמו שצריך, נשארים לנצח".

רטטוי, משנת 2007 רטטוי, משנת 2007 רטטוי, משנת 2007

הדבר הראשון שעשית היה לשבור את הקירות כאן. אקט סימבולי?

"אני לא מתעסק בסימבוליזם אלא חותר ישר למטרה, וזה להרים את מצב הרוח של האנשים כאן. אני לא מתעסק בפוליטיקות ותמיד מדבר ונותן הערות. הייתי מעורב בכל שלב של 'בולט': משלב פיתוח הסיפור, דרך ההקרנות הראשונות ועד לחניכה של הבמאים. הימים שלי תמיד עמוסים מאוד, ואני מדלג בין ארבעת האולפנים שאני אחראי על הצד היצירתי שלהם. גם בין פגישות דואגים לי לפגישת הליכה נוספת. למזלי, לפעמים נותנים לי ללכת לשירותים".

מה ההבדל בין דיסני לפיקסאר?

"בדיסני יעשו סרטים באנימציה ממוחשבת כמו גם באנימציה ידנית. עכשיו אנחנו מפיקים גרסה ל'נסיכה והצפרדע' בציור ידני, שמזכיר מאוד את הלוק הקלאסי של דיסני ויבוים בידי אותם אנשים שעשו את 'בת הים הקטנה', 'אלאדין' ו'הרקולס'. בפיקסאר, לעומת זאת, נתמקד באנימציה ממוחשבת. מדובר בשתי קבוצות שונות של יוצרים.

"אני לא חושש (מהקאמבק של הציור הידני - א"ק), כי לאנשים תמיד קשה להאמין במשהו. כ'ששלגיה' יצא איש לא חשב שזה יצליח, כי עד אז עשו רק סרטים מצוירים קצרים. כש'וול־E' יצא איש לא חשב ש־20 הדקות הראשונות יצליחו לבדר את הצופים, מפני שלא היה בהן דיאלוג, ועכשיו יש ספקנים לגבי החזרה לציור ידני, כי הקהל המודרני כבר רגיל לדברים אחרים. אבל עושים סרט טוב, ונחש מה? הוא מצליח בקופות. התוכנית העסקית הטובה ביותר היא איכות ועבודה קשה".

איך משלבים בין הדרישות המסחריות לצד היצירתי?

"במקרה יצא שמה שיוצרי הסרטים שלי אוהבים לעשות גם מצליח מסחרית. אנשים חושבים שאם ייתנו ליוצרי סרטים לעבוד בשקט הם יעשו משהו כזה אמנותי שאף אחד לא יאהב, וזה לא נכון. אני לא מעקם את היד לאנשים כדי שייצרו משהו פופולרי, וכל מה שהאנשים האלו רצו לעשות מגיל צעיר זה סרטים שהושפעו מהסרטים המצליחים של דיסני. אני מאמין שלא צריך לרדת ברמה בשביל לעשות סרטים לכל המשפחה, אבל צריך לזכור שדיסני ופיקסאר הם גופים מסחריים. אתה רוצה לעשות סרט שירוויח כסף. במיוחד בדיסני, כי יש להם את פארק השעשועים, את מוצרי הצריכה, את ההוצאה לאור, את האתר שלהם ואת התוכן האינטראקטיבי. זה גם מה שאני אוהב בחברה הזו, כי הם לוקחים את הדמויות שלך - ואני חובב דמויות גדול - למקומות הרבה יותר רחוקים לאחר סיום הסרט. מה שכן, האנימציה היא המנוע שמושך אחריו את כל הקרונות, וממנה מתחיל הכל".

מה חשבת בהתחלה על "בולט"?

"מלכתחילה אהבתי מאוד את הרעיון וחשבתי שיש לו פוטנציאל עצום. הדמות של בולט מאמינה שהיא זיוף אחד גדול ושכל חייה היו לשווא, אז הוא יוצא למסע כדי לגלות מה זה אומר באמת להיות כלב. אני תמיד מחפש פוטנציאל לגדילה בתוך הדמות הראשית עצמה, ולא כל סרט של דיסני חייב להיות על פיות. 'בולט' הוא למעשה הסרט הראשון שממש מונע בידי היוצרים עצמם (ולא בידי אנשי ההנהלה או הכספים - א"ק). ואפילו את הקול של ריינו האוגר עשה מארק וולטון, שהוא בכלל אחד האנימטורים כאן".

ל"בולט" יצאה גם גרסה בתלת־ממד. קשה להחליט בין שני העולמות?

"כן ולא. אני תמיד שואל את עצמי איזה מדיום יהיה המתאים ביותר לסרט הספציפי הזה. בגדול, אנחנו רוצים ליצור סרטים שהם טובים כמו כל הקלאסיקות של דיסני, אבל גם לקחת אותם לשלב הבא. אנחנו המבקרים הקשוחים ביותר של עצמנו".

תגיות