אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נקודות אור צילום: אי פי אי

נקודות אור

"כלכליסט" מסכם את 8 התופעות הבולטות בתחומי האחריות החברתית שמשאירות מקום לתקווה ב-2009. אתנחתא אופטימית

10.12.2008, 09:50 | גליה שילה

1. הסינים באים: מנסים להדביק פערים

הטיפול בנושאים הקשורים באחריות חברתית, זכויות אדם וסביבה בסין עשה קפיצת דרך עצומה בשנים האחרונות והגיע לשיאו השנה סביב אירועי האולימפיאדה. לא, המדור אינו מעניק זהב לסינים בתחום הזה, אבל המחאה הגלובלית בהחלט עשתה את שלה ונרשמו שינויים משמעותיים בהתחשב בנקודת המוצא. העברת מפעלים אל מחוץ לעיר, הגבלת התנועה ברכב ואיסור על יריקות הן דוגמאות בודדות למאמצים שנעשו, ואפילו השמים בבייג'ינג הוכיחו מעת לעת כי יש להם שורשים כחולים.

בלי זיהום. רוכבי אופניים סמוך לאצטדיון האולימפי בבייג בלי זיהום. רוכבי אופניים סמוך לאצטדיון האולימפי בבייג'ינג | צילום: אי פי אי בלי זיהום. רוכבי אופניים סמוך לאצטדיון האולימפי בבייג

היום, 10 בדצמבר, הוא יום זכויות האדם הבינלאומי. ובעוד המצב במדינות רבות רחוק מלהיות משביע רצון עקב ניצול עובדים, שחיתות, היעדר דמוקרטיה וקיפוח זכויות נשים, הצלחנו למצוא נקודת אור חיובית, ולו למען ההחלטה להתמקד היום בדבר טוב: בוועידה שנערכה בנובמבר, חתם נשיא מועצת הטקסטיל בסין על הכרזה כי ישתף פעולה בנושא שיפור תנאי העבודה במפעלי בגדים סיניים המייצרים עבור מדינות אירופיות. מעט מדי, זה בטוח, אבל לגמרי לא מאוחר.

2. תחבורה וסביבה: נוהגים נקי

 

המכוניות ההיברידיות בישראל ממשיכות להיות המוצר ה'ירוק' הנמכר ביותר, המסמן רצון לשמור על הסביבה, גם אם מחירן גבוה יחסית למכוניות משפחתיות מקבילות. בישראל ישנם ארבעה דגמים היברידיים. הונדה סיוויק הייבריד וטויוטה פריוס הן הנפוצות ביותר. אליהן מצטרף גם רכב שטח היברידי של לקסוס, שהפליטה שלו אמנם נמוכה, אך השאלה אם מדובר ברכב "ירוק" נתונה לפרשנות אישית. כך גם לגבי מכונית מנהלים היברידית חדשה של לקסוס שהגיעה בחודש שעבר לארץ.

 

טויוטה פריוס, צילום: צביקה  טישלר טויוטה פריוס | צילום: צביקה טישלר טויוטה פריוס, צילום: צביקה  טישלר

 

3. השורה התחתונה: האחריות משלמת

מחקר של "האקונומיסט" שנערך לאחרונה מגלה כי 74% מהחברות שיש להן פעילויות של אחריות חברתית מפיקות תועלת כלכלית כתוצאה מהשגת יעדים סביבתיים. כשנשאלו לגבי המניעים העיקריים לפעילות בתחום, שלוש התשובות הראשונות נגעו לשורה התחתונה: גידול בהכנסות 16%, גידול ברווח 16% וחיסכון בעלויות 13%. זה המקום שבו הציניקנים מתעוררים - למען הקהילה והחברה? לא, רק לשורה התחתונה. אבל אדרבא. ככל שהמטרות החברתיות יתאימו גם לאינטרסים הכלכליים של החברות ויתרמו לשורת הרווח, האינטרס להמשיך את הפעילות האחראית ולשכלל אותה יגבר. Win-Win קלאסי.

 

אולי זו הסיבה שסקר אחר שנעשה לאחר פרוץ המשבר מראה כי שיעור גבוה של החברות, 43%, טוענות שתקציב האחריות החברתית שלהן יישאר זהה למרות המצב הכלכלי.

4. גלובליזציה: שיווק לעולם השלישי

חלק מהחברות הפועלות בעולם השלישי עושות התאמות של מוצריהן לאוכלוסייה המקומית. כך הן מקדמות את עסקיהן וגם תורמות לקהילה. בחודש שעבר זכתה וודאפון בתואר החברה האחראית ביותר מבין 100 החברות הגדולות בדירוג של מגזין "פורצ'ן". אחד הפרויקטים הבולטים שלה הוא שיווק של שירותי בנקאות בסלולר באזורים כפריים בקניה. השירות הושק כפרויקט חברתי, אבל בתוך זמן קצר נהפך ליחידה עסקית.

גם יוניליוור ופרוקטר אנד גמבל, פיתחו מוצרים התורמים למדינות מתפתחות, במקרה שלהן בתחומי ההיגיינה ותברואת המים. חברות אלה מיישמות את העיקרון כי גלובליזציה היא לא רק דרך להתעשר אלא גם מחויבות להחזיר.

 

5. פרסום ושיווק: יופי ואופי

 

חברות רבות עדיין אינן מצליחות למנף את העשייה החברתית שלהן לצורכי שיווק, וחבל. סקרים רבים מראים כי הצרכנים רוצים לרכוש דווקא מחברות שיש להן אג'נדה. מעטים החלו להפנים את המסר. המודעה שבתמונה, למשל, שפורסמה על ידי חברת אלפא רומיאו ומציגה אג'נדה המתנגדת לשילוב הקטלני בין שתייה לנהיגה, היא דוגמה נהדרת לשיווק מסרים חברתיים בצורה אסטרטגית, פשוטה, יפה וחכמה.

 

6. פילנתרופיה: עדיין תורמים

המגזין "ביזנסוויק" פרסם השבוע את הרשימה השנתית שלו של 50 התורמים האמריקאים הגדולים . במקום הראשון ממוקם המיליארדר וורן באפט, עם תרומה של כ-40 מיליארד דולר בחייו עד כה.

 

הרשימה השנתית של 50 התורמים האמריקאים הגדולים הרשימה השנתית של 50 התורמים האמריקאים הגדולים הרשימה השנתית של 50 התורמים האמריקאים הגדולים

 

7. שקיפות: נותנים דו"ח

יותר מ־3,000 דו"חות אחריות חברתית וסביבתית יפורסמו ב־2008, לעומת 2,744 שפורסמו אשתקד ו־462 ב־1998. החברות מבינות כי לצד חשיבות העשייה החברתית, גוברת היום גם חשיבותם של שקיפות ודיווח, כמו גם צבירת נקודות חיוביות אצל הצרכנים, המשקיעים ובעלי המניות.

אובמה, צילום: בלומברג אובמה | צילום: בלומברג אובמה, צילום: בלומברג

8. אקדמיה: לימודי הדשא

לפעמים נדרש זעזוע כדי שמישהו יתעורר. ואכן, מפרשת אנרון ועד המשבר הנוכחי, ניכר כי החשיבות של נושאים כגון אתיקה ושקיפות מתחילה לחלחל. במקביל להתעוררות בעולם העסקי, גם אוניברסיטאות מובילות בעולם מצטרפות למאמץ, ורבות מהן מציעות כיום תוכניות לימוד וקורסים בתחומים כמו אחריות חברתית, קיימות, סביבה, יזמות חברתית, אתיקה, פיתוח קהילות וניהול מוסדות פילנתרופיים. חלק גדול מתוכניות אלו מוצעות במסגרת לימודי מינהל עסקים.

עם האוניברסיטאות המובילות בעולם בתחומים אלו נמנות אוקספורד, קיימברידג', הרווארד, ייל וסטנפורד וגם בארץ ישנה התחלה כלשהי בהובלת המכללות הפעם, בהן המכללה למינהל, המכללה האקדמית תל אביב־יפו, מכללת קריית אונו ואוניברסיטת תל אביב, שמציעות קורסים ראשונים באחריות חברתית ואתיקה.

+ ואחת לשנה הבאה: הנשיא הירוק הראשון

אחד הנאומים הראשונים של הנשיא אובמה עוד לפני כניסתו לתפקיד מספק הצהרת כוונות על סדר היום העולמי הצפוי לנו כבר מ־2009: "נשקיע 15 מיליארד דולר בעשור הקרוב באנרגיות מתחדשות, יצירת 5 מיליון משרות ירוקות חדשות שישלמו טוב... זו תהיה העדיפות מספר אחת שלי כשאגיע למשרד"

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות