אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ענקית השכפול זירוקס נלחמת בבזבוז הנייר

ענקית השכפול זירוקס נלחמת בבזבוז הנייר

הדפסה רב־פעמית, דיו מוצק ללא מחסנית פלסטיק, נייר מתכלה ויישום טכנולוגיות מעולם הדפוס בתחום התפלת המים. האם אלופת בזבוז הנייר זירוקס היא שתציל את היערות?

10.12.2008, 14:38 | דניאל ליונס, ניוזוויק
זה הטריק החביב על סופי ונדרברוק. ונדרברוק, סמנכ"לית הטכנולוגיות בזירוקס, עומדת בפני חדר הומה אדם במכון מסצ'וסטס לטכנולוגיה (MIT) ובידה עט ששולח קרן אור אולטרה סגול. עם חרב האור הקטנה שלה היא משרבטת X גדול על דף. לאחר מכן היא שולפת מייבש שיער ומתחילה לחמם את הנייר. תוך כדי חימום ה־X נעלם.

סופי ונדרברוק, סמנכ"לית טכנולוגיות של זירוקס. "בקרוב עובדים לא יזרקו מסמכים, אלא יכניסו אותם למכונת חימום מיוחדת שתמחק אותם" סופי ונדרברוק, סמנכ"לית טכנולוגיות של זירוקס. "בקרוב עובדים לא יזרקו מסמכים, אלא יכניסו אותם למכונת חימום מיוחדת שתמחק אותם" סופי ונדרברוק, סמנכ"לית טכנולוגיות של זירוקס. "בקרוב עובדים לא יזרקו מסמכים, אלא יכניסו אותם למכונת חימום מיוחדת שתמחק אותם"
זה לא תעלול קולנועי - זו טכנולוגיה חדשה שחברת זירוקס מכנה "נייר מחיק". בקרוב מאוד, אומרת ונדרברוק, עובדים לא יזרקו מסמכים זמניים למכל המיחזור, אלא יכניסו אותם למכונת חימום מיוחדת שתמחק אותם. הדף החדש יוחזר לאחר מכן למדפסת לשימוש חוזר, וחוזר חלילה. עם הזמן תחסוך הטכנולוגיה הזאת נייר בעלויות של מיליונים ואלפי דונם של עצים.

המאמץ החדש של זירוקס למצוא דרכים להפחית את צריכת המשאבים הטבעיים לא יכול להיות יותר אירוני. נראה כי זירוקס, החברה השנייה בגודלה בעולם בשוק המדפסות ומכונות הצילום (אחרי HP), מודעת היטב לכך שהיא בין האחראים לבעיה שאותה היא מנסה עכשיו לפתור. "אנחנו החברה שיצרה את עומס המידע", אומרת ונדרברוק. במשך שנים מומחי מחשבים דיברו על המשרד נטול הנייר, אך מאז עליית האינטרנט צריכת הנייר של אמריקה דווקא עלתה ב־40%. כעת זירוקס מנסה להרוויח ממציאת דרכים לעזור לחברות להסתדר עם פחות מדפסות ומכונות צילום ופחות נייר. החברה מנסה ליישם את מומחיותה גם בתעשיות "גרינטק" העולות. "אנחנו מחפשים פתרונות מהפכניים ושואלים את עצמנו 'מה המשמעות של להיות ירוק באופן רדיקלי?'", אומרת ונדרברוק.

בכמה מובנים לזירוקס היסטוריה ארוכה של ניסיונות בתחום המיחזור. החברה החלה למחזר חלקי מכונות שנים לפני מתחרותיה, ופיתחה טכנולוגיות ידידותיות לסביבה, כגון המכונות הראשונות שהדפיסו אוטומטית משני צדי הדף. "לפני שזה נחשב לירוק, חשבנו שזה פשוט יעיל", אמרה נשיאת זירוקס אורסולה ברנז. אלא שהמחויבות גדלה ב־2003, אז הכריזה זירוקס על "אתגר האנרגיה" לצמצום פליטת גזי החממה שלה ב־10% עד שנת 2012. בפועל היא הצליחה לצמצם את הפליטות ב־18% כבר בשנת 2006, וכעת העלתה החברה את הרף לצמצום של 25% עד שנת 2012.

המדפסת שמוחקת

בערך ב־2003 החלו לקוחות זירוקס להבין שגישה ירוקה תסייע להם בהשגת עסקאות חדשות. חנויות הדפסות מקצועיות, המהוות 28% מהפעילות העסקית של זירוקס, אומרות שפעילות יותר ידידותית לסביבה תסייע בהבדלתן מהמתחרות - כי הלקוחות קונים כעת לא רק לפי המחיר, אלא גם לפי יכולתה של המדפסת לספק שירות נקי וירוק.

אז כיום זירוקס מקדמת מבחר טכנולוגיות ידידותיות לסביבה, כגון דיו מוצק, המשווק בגוש שנמס כשהוא מוכנס למדפסת. דיו מוצק לא נארז במחסנית פלסטיק, אלא משווק בעטיפות פלסטיק דקיקות, שיוצרות פחות פסולת. למדפסות לייזר זירוקס מקדמת סוג חדש של מכל צבע, שייצורו צורך 25% פחות אנרגיה. בשנה שעברה השיקה זירוקס נייר שמנצל טוב יותר את סיבי העץ שבו, ולכן הוא דק יותר ומאפשר לייצר יותר דפים לכל קילוגרם עץ. יש חסרונות - הנייר מצהיב בחשיפה לשמש ואינו מתאים לחומר ארכיוני. אך בהדפסה יומיומית הוא בסדר גמור, ואינו יקר יותר מנייר מסורתי.

כמו יבמ, חברת טכנולוגיה נוספת המוכרת לבסיס לקוחות מפותח, זירוקס החלה לספק שירותי ייעוץ לארגונים. שירותי הייעוץ מעסיקים 15 אלף איש ומניבים הכנסות של יותר מ־4 מיליארד דולר. היועצים של זירוקס אף יצרו מחשבון המודד בכמה אנרגיה משתמשת חברה כלשהי בפעילות ההדפסות וצילום המסמכים שלה, וכמה ממנה ניתן להפחית.

חלק מהחסכונות נובעים מדברים פשוטים למדי. במקום לתת לכל עובד מדפסת שולחנית, למשל, חברות יכולות לאחד אותן ולהשתמש במדפסות רשת. הן יתקינו מכונות משוכללות שיכולות להחליף מדפסות, מכונות צילום ופקס נפרדות. טריק נוסף: יצירת מערכת הדפסה לפי ביקוש לחוברות, טפסים ומסמכים תאגידיים נוספים, כדי למנוע הדפסה של אלפי עותקים ואחסונם עד שיצטרכו אותם - או עד שיזרקו אותם. אוונס קורנינג העבירה את פעילות ההדפסות שלה לזירוקס וחסכה 1.5 מיליון דולר לשנה בזכות אימוץ אסטרטגיית הדפסה לפי ביקוש. השיטה של החברה מאפשרת כעת לקבלני בנייה להיכנס לאינטרנט ולהדפיס חוברות מותאמות לצורכיהם על אודות מוצרי אוונס קורנינג. לאוונס קורנינג נחסך כסף, והקבלנים יכולים לשלוח חומרים המותאמים לכל לקוח.

על פני השטח יש מידה מסוימת של אבסורדיות בכל זה. זירוקס לא אמורה לרצות שאנשים יקנו יותר נייר, דיו וטונרים? כל יוזמות החיסכון בנייר האלה, זה לא קצת כמו שמקדונלד'ס תנסה לשכנע את האמריקאים להפוך לצמחונים? הבכירים בזירוקס מודעים לאירוניה. "אני בעסק מצחיק - אני מחפש דרכים שיאפשרו לחברות להדפיס פחות", אומר ג'ון קלי, נשיא שירותים עולמיים בזירוקס. "ההדפסה לא הולכת להיעלם, אבל אנחנו חושבים שחייבים להדפיס באופן יעיל יותר, וכשמדפיסים, צריך להדפיס דברים רלבנטיים. אנחנו יודעים שאם נעשה זאת נוכל להמשיך ולצמוח".

תוצאות לוואי מבורכות

טבעי להטיל ספק בטענות כאלה. כל חברה מדברת על להפוך לירוקה בימים אלה, ורוב הזמן אלה רק דיבורים. אבל זירוקס, במקרה הזה, יוצאת דופן. בתחילת השנה החברה זכתה בפרס מנהיגות תאגידית נחשק מהסוכנות האמריקאית להגנה סביבתית. לפי סקר מטעם חברת המחקרים בראון־ווילסון שפורסם לאחרונה, זירוקס הגיעה למקום ה־35 מתוך יותר מ־600 חברות שנמדדו לפי יכולותיהן הירוקות. אפילו הציניקנים בוול סטריט מקבלים את היוזמה. "אכפת לנו איך החברות נמדדות באופן תחרותי, והלקוחות מבקשים את זה. אז לכל הפחות זהו שיווק טוב", אומרת שאנון קרוס, אנליסטית מקרוס מחקרים, חברת מחקר מניות עצמאית. קרוס אף מציינת כי זירוקס יכולה להשתמש בפעילות ייעוץ הגרינטק שלה לחידוש מערכות ההדפסה של הלקוח - ולהוציא ציוד שיצרו המתחרות שלה ולהחליף אותו במוצרים של זירוקס. הסיבה הגדולה ביותר שפתרונות ירוקים כל כך פופולריים היא שהם למעשה חוסכים בכסף, אומרת אנז'ל בויד, אנליסטית בחברת המחקר IDC. "הלקוחות נהנים מצמצום בעלויות, אך גם מצמצום טביעת הפחמן שלהם", אומרת בויד.

כמה מהצמצומים הגדולים ביותר לטווח הארוך עשויים להיות תוצאה של יוזמות ירוקות שאין להן קשר למדפסות ולנייר - לפחות לא באופן ישיר. במרכז המחקר הידוע שלהם בפאלו אלטו, שהפך לארגון עצמאי ב־2002 אך עדיין נמצא בבעלות זירוקס, מדענים גילו משהו מפתיע: המומחיות שלהם בהדפסות די שימושית גם בטכנולוגיות כמו פאנלים סולריים. לדוגמה, המומחיות של מרכז המחקר באופטיקה ועדשות סייעה לחברה בשם סולפוקוס לפתח סוג חדש של תאים פוטווולטאיים למערכות אנרגיה סולרית. המומחיות של המרכז במניפולציה של חלקיקים, שפותחה במחקר טונרים, הובילה ליצירת מערכת סינון מים שצורכת הרבה פחות אנרגיה מהשיטות המקובלות; אפשר להשתמש בה במפעלי טיפול במים ובמפעלי התפלה.

מרכז המחקר בפאלו אלטו גם מילא תפקיד בפיתוח נייר מחיק, שזירוקס הציגה לראשונה בשנה שעברה. במחקר של זירוקס התגלה כי יותר מ־40% מההדפסות נזרקות בתוך 24 שעות. גם אם הנייר ימוחזר, עדיין יידרשו אנרגיה וכימיקלים רבים בתהליך המיחזור. למה לא להימנע מכך לגמרי? ונדרברוק אומרת כי יש להתגבר עוד על מכשולים לפני שהנייר המחיק יגיע לשוק. "זה עדיין פרויקט במחקר", היא אומרת. אבל אם הכל יסתדר, העולם יהיה מקום טוב יותר. ואף שזירוקס עשויה בסופו של דבר למכור הרבה פחות נייר, החברה תמכור דור שלם חדש של מדפסות. אינטרס עצמי נאור? זה דבר יפהפה.

קינדל של אמזון קינדל של אמזון קינדל של אמזון
 

עוד טכנולוגיות לחיסכון בנייר

ספרים אלקטרוניים

מכשיר נישא בעל מסך שפועל בטכנולוגיית EInk, ונראה כדף נייר מודפס שנוח לקרוא ממנו. בשוק נמכרים כמה ספרים אלקטרוניים, ובראשם קינדל של אמזון, שזוכה להצלחה גדולה. מאז 2007 נמכרו כמיליון ספרים אלקטרוניים בעולם.

חתימה אלקטרונית

שירות מקוון לחתימה מאובטחת על חוזים ומסמכים בלי להדפיס אותם. על פי הערכות, יש לשירותים השונים בתחום כחצי מיליון משתמשים בעולם.

GreenPrint

תוכנה שמתקנת מסמכים שמודפסים מהרשת, כך שלא יכללו דפים ריקים, פרסומות וכל מה שמבזבז דיו ונייר. ניתן להוריד מכאן: www.printgreener.com

נייר אלקטרוני

נחשב לדור הבא של הספרים האלקטרוניים: מסך גמיש ומתקפל, שניתן לקרוא ממנו היטב גם בתנאי תאורה בעייתיים. אחד המוצרים המבטיחים בתחום פותח על ידי חברת Polymer Vision ההולנדית ואמור לצאת לשוק ב־2009.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות