אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טכנולוגי על הבוקר: גוגל נגד נייטרליות רשת? צילום: ג'וי איטו

טכנולוגי על הבוקר: גוגל נגד נייטרליות רשת?

המכירות המקוונת בדצמבר פושרות אבל לפחות לא קפואות, האסימון נופל אצל המפרסמים ויתכן שיפיל את פייסבוק, הפריחה המופלאה של חלונות XP, ואפל מודיעה רשמית שהחנות שלה תקועה

15.12.2008, 09:05 | יוסי גורביץ

אל תהיה רע? פחחח

הסקופ של הבוקר שייך "לוול סטריט ג'ורנל", הוא בן שעתיים בערך בשעת כתיבת טור זה, והוא כבר מהדהד בתופי הטם-טם ברחבי הרשת: על פי דיווחים, גוגל מנסה – בשקט – להתנער מתפיסת נייטרליות הרשת.

נייטרליות רשת היא התפיסה שלספקיות הרשת אסור להתערב במהירות התעבורה – אסור להן, למשל, לעכב תעבורה לאתרי וידאו שתופסים הרבה מאד פס רחב. הן צריכות לתת למשתמש לעשות מה שהוא רוצה מבלי להתערב. גוגל תמכה באופן פומבי מאד בנייטרליות רשת, גם בהצהרותיה וגם במגעיה עם גופים שלטוניים. ספקיות הרשת מנסות יותר ויותר לאלץ את המשתמש – משתמשים כבדים, על כל פנים – לשלם יותר ככל שהוא תופס יותר פס רחב. לאחרונה, ספקיות הרשת האשימו את גוגל בכך שהיא לא נושאת בחלקה בתעבורה, שהיא לא משלמת על כל הפס הרחב שהיא שותה.
אמרנו שאנחנו בעד נייטרליות רשת. אז אמרנו. מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, צילום: בלומברג אמרנו שאנחנו בעד נייטרליות רשת. אז אמרנו. מנכ"ל גוגל, אריק שמידט | צילום: בלומברג אמרנו שאנחנו בעד נייטרליות רשת. אז אמרנו. מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, צילום: בלומברג

ועכשיו נראה שגוגל שינתה כיוון. בחשאי. מספר מקורות אמרו לג'ורנל שגוגל פנתה לשורה של ספקיות רשת, והציעה לשלם להן עבור העדפת התוכן שלה – כלומר, שגולשים שמנסים להגיע אל גוגל יקבלו "עדיפות" על פני גולשים שמחפשים משהו אחר. הספקיות, על פי הדיווחים, נרתעו: "וושינגטון היתה מתלקחת", אמר אחד מהם, אם היתה יודעת על הדיל המסריח-עד-לשמיים הזה. גוגל כבר מזמן על הכוונות של הרגולטורים, ולאחרונה נחלצה בהפרש של שלוש שעות מתביעה על היותה מונופול. המשמעות הפשוטה של הדוגמא של גוגל היא שחברות גדולות יוכלו לשלם עבור גישה מהירה יותר ללקוחות – וידרסו את יכולת התחרות של חברות קטנות.

החדשות המדאיגות באמת הן שגם מיקרוסופט ויאהו הסתלקו בשקט מתמיכתן בנייטרליות רשת. מצד שני, הן מעולם לא התהדרו בכך שהן "לא רעות". עכשיו נופל גם התפוד הלוהט הזה לחיקו של הנשיא המיועד אובמה, שכבר הודיע שהוא מחויב לנייטרליות רשת.

לא סיבה למסיבה, אבל גם לא לספוקו

נתחיל מהחדשות הטובות: השבוע הראשון של דצמבר רשם עלייה ניכרת במספר המכירות המקוונות לעומת השבוע המקביל אשתקד, כך שהשוק לא לגמרי תקוע, ויש שרידים של אמון הצרכן בשוק. החדשות הרעות הן שבשבוע השני של דצמבר ניכרת האטה – אם כי לא ירידה לעומת נתוני השנה שעברה. "יום שני המקוון" רשם מכירות שיא של 887 מיליון דולר במכירות מקוונות.

למה דצמבר חשוב? מפני שהוא חלק מרכזי מעונת החגים האמריקנית, שהיא חלק עיקרי ממנוע-המכירות של החנויות שם. ההכנסות העצומות של עונת החגים הן סיבת הקיום של חלק ניכר מהחנויות. האטה, עכשיו, יכולה לשלוח כמה מהמתנדנדות אל מעבר לשפת התהום.

בתוך כך, מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, אמר שחברתו הבחינה בטרנד מדאיג במהלך עונת החגים הנוכחית: הלקוחות מחפשים הנחות ומבצעים. שזה הגיוני, מאד, אבל מדאיג. מה יהיו תוצאות השבוע השלישי של דצמבר? נדע בעוד שבוע.

נו שיט, שרלוק!

"אני באמת לא רוצה לרכוש עוד מודעות בפייסבוק", אמר בחודש שעבר בכיר בחברת הפרסום Procter and Gamble, ולמרות הכחשות נמרצות של פרוקטר, שטוענת שהיא ממשיכה להיות "שותפה נאמנה" של פייסבוק, נראה שהידידות המופלאה הזו מתקרבת לקיצה.

הסיבה: גאוני הפרסום – בפרוקטר וכנראה גם בחברות אחרות – הבחינו שרשתות חברתיות לא מוכרות. סת' גולדשטיין, מומחה לפרסום רשת ובעל חברת פרסום, כתב בבלוג שלו ש"המשתמשים רואים את פרסומות הבאנר, אבל מתעלמים מהן". פרוקטר התחילה להבין שהיא יכולה להמשיך לשים באנרים בפייסבוק כמה שהיא רוצה – המשתמשים יתעלמו ולא יקליקו. או, אם לצטט שוב את גולדשטיין, קיים מעגל שבו "המפרסמים מסיחים את דעת הלקוחות; הלקוחות מתעלמים; המפרסמים משפרים את הסחת הדעת; הלקוחות משפרים את ההתעלמות".

היתרון, לכאורה, של פייסבוק הוא ביכולת של מפרסמים להפוך משתמש שהפעיל אפליקציה שלהם כמוקד פרסום: האפליקציה תודיע לכל החברים שלו שהוא משתמש במוצר X. אבל אנשים לא אוהבים להיות לוח מודעות, וההצלחה של האסטרטגיה הזו – אני משתמש במונח "הצלחה" במשמעותו הרחבה ביותר – מגרדת בקושי שלושה אחוזים. רוב המשתמשים מתרחקים משטיקים כאלה כמו מצרעת.

במהלך מבריק של יחסי ציבור, סירבה פייסבוק להודיע לניו יורק טיימס כמה היא מכניסה מפרסומות, בטענה שהיא חברה פרטית ושהיא לא חייבת כלום לאף אחד. מה שנכון. מצד שני, גם המפרסמים לא חייבים לה כלום – והיא מוציאה 11 מיליון בחודש רק על חשמל ועובדים.

אקס פי לנצח

רשמית, מיקרוסופט הפסיקה למכור את חלונות XP. בפועל, המכירות של מערכת ההפעלה הוותיקה הזו – היא יצאה לשוק ב-2001 – ממשיכות לטפס. למה? בגלל ויסטה.

מיקרוסופט מוכרת רק ויסטה. אבל המשתמשים ובעלי העסקים לא רוצים ויסטה. הם מעדיפים את XP – לפחות עד שחלונות 7 תצא לשוק ואפשר יהיה לבחון אותה. יש דרישה, אין סיפוק – והתוצאה היא שוק שחור למחצה.

מוכרי מחשבים נדרשים על ידי מיקרוסופט להתקין רק את ויסטה – אבל הם יכולים להציע שדעוך חזרה ל-XP. החברה כבר האריכה פעמיים את תאריך התפוגה הסופי, האחרון, הפעם-אנחנו-באמת-מתכוונים-לזה, והתוצאה היא שדל יכלה השבוע להודיע בעליצות שמי שרוצה לשדעך, יצטרך לשלשל לה 150 דולרים טבין ותקילין. XP שומרת על נתח שוק של 66% מכלל מערכות ההפעלה – והצרכנים מחכים לחלונות 7.

כתבת אפליקציית אייפון? עמוד בתור

התלונות על חנות האפליקציות של אפל, האפסטור, רבות מספור. עכשיו מגיעה עוד אחת: אפל צריכה לאשר כל אפליקציה לפני שיש ללקוחות אפשרות להיחשף אליה, הליך האישור תמיד היה איטי משהו, אבל עכשיו הוא מגיע לכדי שבוע. דואר ישראל פועל מהר יותר.

הבעיה, שוב, היא עונת החגים. מפתחים רבים רצו להוציא אפליקציות לחג המולד. העיכוב מצד אפל – לשם שינוי, החברה שגורמת לקרמלין הישן והטוב להיראות כמו מודל לשקיפות הודיעה בסוף השבוע שאכן, יש עיכוב – גורם לכך שהאפליקציות הללו יגיעו ללקוח אחרי השנה החדשה. רבים מהם כבר החלו במסע פרסום - ואז הופתעו לגלות שהאפליקציה שלהם עדיין בהמתנה, עד שאיזה גאון-אפל ינסה אותה ויחליט שכנראה שהיא בסדר. זה לא שהרמה הנדרשת מאפליקציות גבוהה מדי – התופעה שכובשת בסערה את האייפון לאחרונה היא אפליקציות פלוצים.

התגובה של אפל? אין תגובה. כמובן. למה מה, הם חייבים לך משהו?

קצרצרים

עוד יום, עוד מוצר דפוק של אפל: המקבוק אייר מעוצב נהדר, הוא דקיק, קל, טרנדי, מושך תשומת לב – מה שלא תרצו. הוא רק לא מאפשר גלישה בויי-פיי. באג קטן ושולי במחשב שעולה יותר מ-1,800 דולרים ושאפל מתהדרת ביעילות יכולת הגלישה שלו. אה, כן – הבאג הזה מוכר כבר מינואר.

אתר חילופי הממשל של הנשיא המיועד אובמה שבר כבר כמה שיאי טכנולוגיה – נאומים שבועיים ביוטיוב, תשובות של צוות-המעבר לגולשים – והנה עוד אחד: עכשיו יש לו גם אפליקציית אייפון. כנראה שאותה אפל דווקא מיהרה לאשר.

חברת ביטורנט – שמפיצה את תוכנת הפיראטיות הפופולרית – עשתה צעד נדיר מאד לאחרונה, והחזירה למשקיעים את הכסף שקיבלה מהם, או לפחות את מה שנותר ממנו. בצעד נדיר לא פחות, היא הודתה שהיא לא מצליחה להתקדם. היא גם ערכה קיצוצים ניכרים בכוח האדם שלה, ויתכן מאד שהיא לא תשרוד את השפל הנוכחי. במיוחד אם הוא אכן יימשך שלוש שנים, כפי שאומרים כמה רואי שחורות.

כצעד נוסף לקידומו של הדפדפן כרום, גוגל הורידה סטירת לחי לפיירפוקס: עד לאחרונה היה הדפדפן החינמי ברירת המחדל בחבילת התוכנות של גוגל, אבל החל מסוף השבוע היא ממליצה על כרום. קרן מוזילה שמפתחת את פיירפוקס נמצאת במצב עדין מאד: רוב הכנסותיה מגיעות מפרסומות גוגל ומכך שפיירפוקס מגיע עם בר החיפוש של גוגל. אם גוגל תיסוג מהעסקה הזו, יכול מאד להיות שיבוא הקץ על הדפדפן החופשי והנעים. אבל גוגל לא תעשה דבר מרושע כזה, נכון?

החל ממחר, תציע חברת התעופה האמריקנית דלתא חיבור אלחוטי לרשת בחלק מטיסותיה. הפיילוט של התוכנית (מצטער, אי אפשר היה להתאפק) יהיה בטיסות פנימיות של דלתא ברחבי ארה"ב. אם הוא יצליח, השמיים הם הגבול (ראו התנצלות קודמת).

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות