אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צמצומים בגזרה: גם מעצבי האופנה הישראלים סובלים מהמיתון

צמצומים בגזרה: גם מעצבי האופנה הישראלים סובלים מהמיתון

"קורה כאן מה שקרה פעם עם עורכי הדין, כשהיתה הצפה מעל הנדרש. זה יזרז תהליך טבעי שבו החזק והטוב שורד", אומרת בעלת החנויות קרן בנקר

15.12.2008, 10:14 | הדס שואף

ים טיראן, המפיק של שוק מעצבי העיר - אירוע מכירה המתקיים פעמיים בשנה ופותח את עונת הסיילים - קיבל השנה פנייה מפתיעה ממעצבים רבים: להקדים את השוק. טיראן נענה לפנייה, והאירוע יוקדם בשלושה שבועות ויתקיים בתחילת ינואר. אבל המעצבים הישראלים לא מחכים להכרזה הרשמית על תחילת המכירות: המיתון והחורף שמסרב להגיע כבר הוציאו את המבצעים מהארון.

וכך הענף שידע בשנים האחרונות פריחה חסרת תקדים מתחיל להיערך לימים קשים. "האטת הקניות כבר כאן. צרכנים נכנסים פחות לחנויות ומחשבים כל הוצאה קטנה", אומר המעצב יוסף ומספר על הצעדים שהוא נוקט: "החלטתי לסגור סטודיו אחד מהשלושה שבהם אני עובד. עד לפני כחודש היו לי שני סטודיו בדיזנגוף לליין בגדי הערב שלי וסטודיו שלישי בדרום העיר ליוסף קז'ואל. הייתי מפונק, אהבתי את המרחב שהיה לי, אבל הבנתי שזה בזבזני והחלטתי להיפרד מסטודיו אחד בדיזנגוף.

יוסף. "הורדתי את כמות המלאים" יוסף. "הורדתי את כמות המלאים" יוסף. "הורדתי את כמות המלאים"

"בכל מה שקשור לקולקציות, אין לי עוד הרבה מהיכן לצמצם, כיוון שכאשר מדובר בבגדי ערב אי אפשר לרדת באיכות הבדים והתפירה. הלקוחות שלי יודעות שאת המשי המסוים אני מזמין מניו יורק, והן חוזרות בגלל הבדים המשובחים. אבל יש פעולות אחרות שאני כבר מבצע: הורדתי את כמות המלאים. אם בעבר הרשתי לעצמי להזמין גלילים ליתר ביטחון, היום אחשב בדיוק כמה אני צריך".

הענף יתכווץ

לצד מעצבים ישראלים מהשורה הראשונה בצבצו בתקופת השפע עשרות מותגים שלא כולם עמדו במבחן האיכות, אך ביקשו וקיבלו מחירים גבוהים עבור הבגדים. "צפוי דילול משמעותי של מעצבים ומותגים, הרבה יותר ממה שחשבו לפני כמה חודשים", אומרת קרן בנקר, בוטיקאית מנוסה ובעלת הבוטיקים התל־אביביים עלמה ובנקר. "לא ייתכן שיש כל כך הרבה מעצבים ישראלים, וכל אחד שרוצה הופך ביום בהיר אחד להיות מעצב מן המניין", היא אומרת. "קורה כאן מה שקרה פעם עם עורכי הדין, כשהיתה הצפה מטורפת הרבה מעל הנדרש. התקופה הזו תזרז תהליך טבעי שבו החזק והטוב שורד".

מימין: דגמים של יוסף; נונה אלגה ועלמה. המעצבים יצטרכו לרענן את שפתם העיצובית מימין: דגמים של יוסף; נונה אלגה ועלמה. המעצבים יצטרכו לרענן את שפתם העיצובית מימין: דגמים של יוסף; נונה אלגה ועלמה. המעצבים יצטרכו לרענן את שפתם העיצובית

ואכן יש גם היבטים חיוביים למשבר שעובר על הענף. התנאים החדשים יחייבו את המעצבים להתבונן פנימה, ובין היתר לרענן ולחדד את שפתם העיצובית, תהליך מאתגר ומסקרן כשלעצמו. "אם יש לימון צריך לעשות ממנו לימונדה, כלומר במקום להתעכב על כמויות צריך להתעכב על לעשות טוב יותר. עכשיו זה הזמן להשקיע אנרגיות בלהשתפר ולא בחששות מהעתיד לבוא", אומרת לימור דיאנה, מעצבת ובעלת המותג נונה הלגה.

פרקטיות ומבצעים

חלק מהמעצבים מנסים להרגיע ולטעון כי התקשורת מנפחת את הסיפור, והפגיעה בעסקים קטנה יחסית. אבל בסופו של דבר גם הם מעידים שדפוסי הקנייה של הלקוחות משתנים. קארין טפר אביעז, מעצבת ובעלת המותג קארין A, מעידה על מגמה מתפתחת של רכישות פרקטיות יותר. "היום קונים פחות שמלות שלובשים פעם אחת או פעמיים. אם בעבר הגיעו אליי בנות שאמרו 'חלמתי בלילה על השמלה הזו והזו', היום הן יחפשו חולצות על־אופנתיות ודברים שישרדו זמן רב בארון".

תופעה נוספת שהמעצבים מעידים עליה הן לקוחות שמגיעות עם ערימת פריטים לקופה, ואחרי בחינת מחירו של כל פריט ופריט מחזירות חלק מהבגדים. ויש גם תופעה הולכת וגוברת של לקוחות שמחפשות בגדים מעונות קודמות ומפשפשות בארגזי המבצעים.

יש גם מעצבים שתמחרו מראש את הקולקציות במחירים נמוכים יותר. כך למשל המעצבת שרון ברונשר הקדימה והוזילה את מחירי קולקציית החורף ב־20%. "אנחנו מתאימים עצמנו לכוח הקנייה בשוק. הלקוחות לא רוצים בגדי קונפקציה, הם מעדיפים בגדים ייחודיים ואיכותיים, והוזלת המחירים באה כדי לשמר את הלקוחות הקיימים שלנו. בנוסף הקולקציה גדלה כמעט פי שלושה מהחורף קודם. אנחנו מנסים לתת מענה כולל ללקוחה שלנו, ומתוך כוונה לחסוך ממנה התרוצצות נוספת שמשמעותה זמן וכסף", אומר מנהל המותג טל ברונשר.

הבשורה הרעה היא שהמיתון אינו הצרה היחידה שהמעצבים נערכים לה. בעוד שבענפים אחרים מחכים שההאטה תחלוף, למעצבים הישראלים צפויה עוד מהמורה בדרך: בשנתיים הקרובות עתידות להיכנס לשוק רשתות בינלאומיות, כמו Gap, H&M ו־MUJI, כך שהשוק עומד להיות צפוף יותר ותחרותי יותר.

תגיות

תגובה אחת לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
מעצבים ישראלים הם תת רמה
זה אולי נחמד וחמים לטפוח לעצמינו על השכם, כאילו יש פה זירת עיצוב, אך למעשה - ממש אין. כל "שדרת האופנה" של דיזינגוף זה אותם הדגמים שמתמצתים בדבר אחד: מעטפת חסרת צורה שאמורה להתאימה למידה 38 רזה/שמנה/נמוכה/גבוהה. גם המידה 38 היא מאוד לא קבועה: אצל כל "מעצב" גוף שונה נכנס אליה. אין סגנון, אין תפירה, אין עיצוב - סתם סמרטוט בד שטאנצי שגובים עליו הרבה כסף. וזה חודר כל: מכנסיים, חולצות, שמלות. כבר קרה לי שנכנסתי ל"מעצב" אחד כשחיפשתי מכנסיים ו"שחיתי" ב-(SMALL (0,1 שלו מכל הבחינות: רוחב, אורך. כשציינתי שזה גדול עליי וגם הגזרה לא ממש מחמיאה, אז הוא הציע לי מייד לעשות תיקונים "קטנים": פה להכניס, שם לקצר. הקיצר - לתפור את המכנסיים מחדש לפי המידה שלי. אמרתי יפה תודה ויצאתי. אני מאוד מברכת על רשתות זרות שנמצאות פה - זרה ומנגו - ועוד יותר אשמח כשיכנסו החדשות. הגיע זמן שפרובינציה המקומית תראה במו עינייה מה זה איכות (גם בהלבשה "עממית" כמו זרה או גאפ) ותצא קצת מואפוריה עצמית לא מוצדקת.
צרחנייה  |  15.12.08