אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האיחוד האירופי קבע: המכוניות המזהמות ייענשו - מ-2015 צילום: אלכס קולומויסקי

האיחוד האירופי קבע: המכוניות המזהמות ייענשו - מ-2015

בעוד 6 שנים יחוייבו יצרני הרכב להגיע לזיהום ממוצע של 130 גרם פחמן דו-חמצני לקילומטר. מדובר בכלל פליטת המזהמים של כל המכוניות שהיצרן מוכר, חלקי מספר המכירות. כלומר, רכבים מזהמים ימשיכו להסתובב בקירבנו, אך זיהומן אולי יקוזז, אם אנחנו נקנה יותר רכבים "ירוקים"

17.12.2008, 20:08 | תומר הדר

בשורות רעות ליצרני הרכב המזהמים: על פי תקנה שעברה היום (ד') באיחוד האירופי, יחויבו יצרני הרכב להגיע בשנת 2015 לזיהום ממוצע של 130 גרם פחמן דו-חמצני לקילומטר.

מעניין לציין, שממוצע הפליטה למכונית אינו מתייחס לדגם ספציפי, אלא לכלל פליטת המזהמים של כל המכוניות שהיצרן מוכר, חלקי מספר המכירות. כך לדוגמה, יכולה מרצדס לייצר את רכב הכביש שטח GL500, שפולט לא פחות מ-317 גרם לקילומטר, ולקזז את סך הפליטה שלו עם זה של סמארט פור-טו, שפולטת רק 112 גרם מזהמים, אפילו פחות ממה שהאיחוד האירופי דורש.

בסך הכל אסור לשכוח, שיצרני הרכב מוכרים הרבה יותר מכוניות "נקיות" ממכוניות מזהמות, אך לא מן הנמנע שבשנים הקרובות ייסגרו עסקאות "מאחורי הקלעים", בהן יצרן רכב נקי יחסית יסכים "לקנות" את הזיהום שמייצר יצרן רכב יוקרתי. לדוגמה, עסקה בין פורשה, שמכוניותיה נחשבות מזהמות ובין פולקסווגן, שמייצרת דגמים "נקיים" רבים, יכולה להעניק לפורשה אורך נשימה נוסף.

קל לקבוע ששנת 2015 עדיין רחוקה, אך האמת היא שמדובר בעוד שש שנים בלבד, שהן בערך אורך חייו של דגם. מאזדה 3 לדוגמה, חוגגת בקרוב יום הולדת שש. לכאורה, יצרני רכב רבים שיציעו דגמים חדשים בשנתיים-שלוש הקרובות, יצטרכו כבר לקחת בחשבון את תקנות זיהום האוויר המחמירות.

חיים בתוך זיהום

עיון בנתוני הפליטה של דגמי רכב רבים שנמכרים בישראל כיום, ממחיש עד כמה המציאות בשטח רחוקה מן היעד שהציב האיחוד האירופי. מאזדה 3, 1.6 ליטרים אוטומטית, הנמנית על הדגמים הפופולאריים ביותר בישראל, פולטת 179 גרם של פחמן דו-חמצני לקילומטר. סובארו פורסטר אוטומטי, רכב כביש שטח שנחשב יחסית "רך", פולט כמעט 200 גרם של פחמן דו-חמצני ואילו סוזוקי סוויפט, מכונית קטנה בסטנדרט ישראלי, פולטת 170 גרם של פחמן דו- חמצני לקילומטר. כדי לקזז את נתוני הפליטה האלה, יצטרכו יצרני הרכב לייצר ולמכור בעתיד דגמים נקיים הרבה יותר.

כיצד קביעתו של האיחוד האירופי תשפיע על ישראל? ההשפעה תתבטא בעיקר בצמצום של ההיצע לצרכן הישראלי. אומנם באירופה יוצגו דגמים חדשים, שיצוידו במנועי דיזל יעילים, תיבות הילוכים ידניות, צמיגים חוסכי אנרגיה ושאר מונחים, שנשמעים לישראלי הממוצע כמו קללות, אך אלה לא יגיעו ארצה בגלל העדפות הקהל המקומי.

דוגמה טובה לכך נתנה לנו טויוטה, שהציגה עד היום את הקורולה עם גיר אוטומטי ובחרה להציע בגרסה החדשה גיר רובוטי בלבד. הגיר הרובוטי מצליח להפיק ממנוע הקורולה נתון זיהום מרשים, בערך של כ-160 גרם לקילומטר, רק חמישה גרם יותר מקורולה ידנית מקבילה. את המחיר שילמו נהגים שלא התרגלו לתיבה, שעלולה לטלטל את המכונית בעת העברות הילוכים. כמובן שקיימות גם תיבות הילוכים רובוטיות מצוינות, רובן מצוידות בצמד מצמדים, אך אלה עדיין יקרות ליצור ומשפיעות על מחיר הרכב.

באשר לקורולה, רק אחרי מסכת שכנועים, ניאות היצרן להתאים תיבה אוטומטית אמיתית, אך בעתיד ספק אם ייעתר לבקשות מסוג זה. רשות המיסים מצידה קבעה את דירוג המיסוי הירוק שייכנס לתוקפו בקרוב ו"יקנוס" דגמי רכב מזהמים, אך השפעת המיסוי הירוק על מחירן של המכוניות היא עניין אחד ויכולתם של היבואנים להמשיך להביא לישראל את הדגמים האוטומטיים, שהצרכנים דורשים, היא כבר עניין אחר לגמרי.

תגיות