אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המשקיעים לקרנות: Don't Call Us איור: ליאב צברי

המשקיעים לקרנות: Don't Call Us

קרנות ההון סיכון בסכנה: משקיעיהן עלולים לא להעביר את הכסף; חברות סטארט-אפ שפעלו תחת מעטה חשאיות נאלצות לוותר על המסתורין בעקבות המשבר

19.12.2008, 18:08 | מאיר אורבך ואסף גלעד
"הוול סטריט ג'ורנל" דיווח החודש על מכה לא צפויה שחטפה קרן ההון סיכון האמריקאית FTV: הקרן ביקשה להשקיע 700 אלף דולר שגייסה מהבנק וושינגטון מיוצ'ואל, אולם הבנק, שהכריז על פשיטת רגל ונכסיו נמכרו לחברת ההשקעות ג'יי.פי מורגן, לא העביר את הסכום. FTV גילתה שיש לה פחות כסף מכפי שגייסה.

המשקיעים ביקשו להאט את "הקריאות לכסף", איור: ליאב צברי המשקיעים ביקשו להאט את "הקריאות לכסף" | איור: ליאב צברי המשקיעים ביקשו להאט את "הקריאות לכסף", איור: ליאב צברי
הנורמה הזאת קרויה Capital Call, ובעברית: "קריאה לכסף". כשקרנות הון סיכון מגייסות הון להשקעה בסטארט־אפים, הן לא מקבלות את הכסף במזומן. במקום מזומנים, המשקיעים מוסרים לקרנות התחייבות להעברת הסכום. כשהקרנות מוצאות השקעה הן "קוראות לכסף", והמשקיע שולח אותו. בימים רגילים איש לא מגלה עניין בפרטים הקטנים הללו, שמטרתם בעיקר להוזיל עלויות תפעול. אבל כשהקרנות קוראות לכסף והוא לא בא, אנשים מתעניינים, שכן אם התופעה תתרחב, הקרנות עצמן עשויות לקרוס.

כמה קרנות ישראליות, ובהן כרמל, פיטנגו וג'מיני, גייסו את הונן מקלפרס, קרן הפנסיה הגדולה בארצות הברית המנהלת יותר מ־180 מיליארד דולר. המשבר הפיננסי העלים מקופות קלפרס 72 מיליארד דולר. לאחרונה היא העבירה לקרנות שבהן היא מושקעת בקשה חשאית ומנומסת, "להאט ככל האפשר" את הקריאות לכסף. מנהלי הקרנות הישראלים לא מביעים דאגה, ומזכירים שקלפרס קיימת ופעילה, אולם גורם בתעשייה סיפר לנו שרבים מהם יהססו בחודשים הקרובים לקרוא לכסף שאותו גייסו מקלפרס ומגופים מוסדיים אחרים שנפגעו במשבר - ולכן, אמר לנו הגורם, גם לא יהיו סבבי גיוס בקרוב. האי־נעימות שכרוכה בלא לקבל את הכסף שגייסת פשוט רבה מדי.

2. לא זמן לביישנים

בימי השגשוג של ההייטק, לפני ספטמבר, נאלצו עיתונאים לכתת רגליהם ולרגל אחרי חברות סטארט־אפ קטנות, שכמעט כולן פעלו תחת מעטה חשאיות, במה שמכונה בתעשייה המקומית "מתחת לרדאר" ובתעשייה העולמית "Stealth Mode".

אלא שעם היעלמות ההשקעות התהפכו היוצרות. הסטארט־אפים שברחו מהפרסום נאלצים עתה לרדוף אחריו. טאבולה, סולראדג' וזיגביט, שבעבר היו אפופות מסתורין, מתחרות על כותרות בעיתונים. "כולם חייבים לגייס כסף כדי לצלוח את השנים הקרובות", אומר מנהל קרן בירד איתן יודילביץ, שהוביל השבוע השקעה של 9 מיליון דולר בחברות קטנות. "קודם המשקיעים רדפו אחרי היזמים. עכשיו היזמים זקוקים לפרסום כדי לגייס השקעות. גם התמעטות המתחרים מצמצמת את החשש מגניבת רעיונות, כך שכבר אין להם מפני מי להסתתר".

והאם החשאיות אכן הגנה על סודות מסחריים ששווים מיליארדים? החברות שחשפו את עצמן לאחרונה לא הפילו אותנו מהכיסא.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות