אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בקליקסופטוור אין מיתון : "השוק שלנו בתולי - ויש הרבה מקום להתרחב" צילום: בועז אופנהיים

בקליקסופטוור אין מיתון : "השוק שלנו בתולי - ויש הרבה מקום להתרחב"

כך אומרים בראיון ל"כלכליסט" חנן כרמלי ושמואל ארבץ סמנכ"ל התפעול וסמנכ"ל הכספים של חברת התוכנה שלמרות החששות ממיתון רשמה ברבעון השלישי רווח של 2.7 מיליון דולר – יותר מאשר כל רווחיה בשנת 2007

21.12.2008, 11:03 | תומר קורנפלד

בזמן שחברות רבות פרסמו תוצאות כספיות מאכזבות לרבעון השלישי וסיפקו תחזיות קודרות להמשך השנה – נקודת אור בקרב החברות הישראליות בוול סטריט הייתה בחברת התוכנה קליקסופטוור שברבעון השלישי לבדו - הרוויחה 2.7 מיליון דולר – יותר מאשר כל הרווח שרשמה בשנת 2007 – כשהיא מצפה להמשך צמיחה גם בשנת 2009 למרות המיתון בעולם.

קליקסופטוור היא חברת תוכנה המספקת פתרונות לניהול יעיל של טכנאים בארגונים. באמצעות תהליכי אופטימיזציה שמבצעת התוכנה - היא מתזמנת את ההגעה של הטכנאים ללקוחות באופן החוסך ומייעל את עבודת החברה. כך, התוכנה תשלח לבית הלקוח את הטכנאי הנמצא במרחק הקרוב ביותר ללקוח (וכך תחסוך החברה גם בהוצאות דלק). ניהול הטכנאים מצד החברה הופך להיות יעיל יותר והאפקטיביות שלהם בעבודה עולה.

מימין שמואל ארבץ סמנכ"ל כספים חנן כרמלי סמנכ"ל תפעול, צילום: בועז אופנהיים מימין שמואל ארבץ סמנכ"ל כספים חנן כרמלי סמנכ"ל תפעול | צילום: בועז אופנהיים מימין שמואל ארבץ סמנכ"ל כספים חנן כרמלי סמנכ"ל תפעול, צילום: בועז אופנהיים

קליקסופטוור הוקמה בשנת 1979 על ידי פרופסור משה בן בסט המכהן כיו"ר ומנכ"ל. בראשית דרכה עסקה כחברת ייעוץ בתחום האופטימיזציה ורק בשנת 1996 עברה הסבה לפעילותה הנוכחית כחברת תוכנה. בשנת 2000 הונפקה החברה בבורסת הנאסד"ק ושם נסחרת מניית החברה לפי שווי של 55 מיליון דולר.

בראיון ל"כלכליסט" מסבירים חנן כרמלי סמנכ"ל התפעול של החברה ושמואל ארבץ, סמנכ"ל הכספים כיצד הצליחה קליקסופטוור להציג תוצאות שיא ברבעון השלישי, על ההסכם האסטרטגי החשוב שנחתם מול חברת SAP ועל היערכותה לקראת שנת 2009 שצפויה להיות שנה של מיתון.

למה לדעתכם תמשיכו לצמוח למרות החששות בעולם ממיתון?

כרמלי: "אנחנו תמיד טענו שאנחנו מובילים בנישה שלנו בניהול ושיבוץ של כוח אדם נייד. בשנתיים האחרונות גם השוק מכיר בזה. אם מסתכלים על דוחות ייעוץ כמו גרטנר – אנחנו החברה המובילה בתחום – וגם שיפרנו את המיצוב שלנו יחסית לשנה הקודמת. קיבלנו הזמנות חוזרות ממספר לקוחות שלנו שיצרנו אפקט דומינו של חברות שהלכו בעקבותיהן. כך היה למשל בהסכם מול חברת החשמל PG&E שהזרימו בשנה האחרונה הזמנות חוזרות כדי להרחיב את השימוש במערכת שלנו. בעקבותיהם הלכה גם חברת חשמל נוספת ותוך שנתיים קיבלנו מעמד מוביל בקרב כל חברות החשמל. לקוח שכבר טעם את הערך של התוכנה שלנו ורוצה להתרחב בשימוש מהווה מסר מאוד חזק שהתוכנה מביאה ערך לארגונים".

האם יש מקום לצמוח בשוק שלכם?

ארבץ: "השוק שלנו כמעט בתול לחלוטין יחסית לתוכנות אחרות ובו יש לנו הרבה מקום להתרחב. הרבה חברות שכבר הטמיעו מערכות ERP (ניהול משאבי הארגון) מחפשות איך לנצל טוב יותר את ההשקעה שבוצעה. המוצר שלנו בא כתוספת למערכות האלו והרבה חברות מתעניינות בו לאחר שבוצעה ההשקעה.

מי המתחרים שלכם?

ארבץ: יש לא מעט מתחרים בשוק. יש את חברת Ventyx. זאת חברה פרטית שהיא איחוד של חברות ציבוריות, יש את סרביס פאולו הציבורית וגם את ויריאנט הישראלית. לפי אינדיקציות שלנו מספר הלקוחות שלנו הוא מספר הלקוחות המשותף של כל הלקוחות שלנו – בתחומי הפעילות שבהם אנחנו פועלים.

מעניין אתכם לרכוש אחת מהמתחרות?

ארבץ: "יש לנו כסף בבנק (מעל 25 מיליון דולר ת"ק) ואנחנו כל הזמן מסתכלים על הזדמנויות רכישה"

רמז לרבעון השיא ניתן היה לקבל בתחילת אוקטובר כאשר חברות ציבוריות בנאסד"ק החלו לפרסם אזהרות רווח והורדת תחזיות לתוצאות הרבעון השלישי. קליקסופטוור הפתיעה ובניגוד למגמה השלטת דווקא העלתה את תחזית ההכנסות השנתית שלה מרמה של 48-50 מיליון דולר לרמה של 52-54 מיליון דולר המשקף לחברה צמיחה שנתית של 30%-35%. 

משבר? איזה משבר? קליק סופטוור הרוויחה ברבעון השלישי 2.7 מיליון דולר - יותר מאשר בכל 2007 הכנסות החברה עמדו על 15.7 מיליון דולר ברבעון, צמיחה של 55% בהשוואה לרבעון המקביל. קופת המזומנים של קליק צמחה ברבעון ב-0.4 מיליון דולר. בחברת התוכנה לא מתרגשים מההאטה בשווקים והכריזו במקביל על הסכם עם SAP העולמית שתפיץ את מוצריה תומר קורנפלדלכתבה המלאה

קליקסופטוור ציינה גם שהיא מצפה לרשום ברבעון השלישי הכנסות שיא רבעוניות של 15.5-16 מיליון דולר. המניה הגיבה בחיוב בזינוק יומי של 24% בניגוד למגמת הפאניקה ששררה בשוק לאחר קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס. אולם, גם האופטימיים שבאנליסטים הכינה קליקסופטוור הפתעה. מספר שבועות מאוחר יותר כאשר פרסמה את התוצאות הכספיות התברר שהרווח הנקי ברבעון השלישי הסתכם ב- 2.7 מיליון דולר, גבוה מכל רווחיה בשנת 2007 שהסתכמו ב- 2.6 מיליון דולר. חודש אוקטובר השחור בשווקים הפך לחיובי עבור קליקסופטוור שמנייתה זינקה ב-41%. אולם, לאחר אותו הזינוק הצטרפה קליקסופטוור לאווירת הנכאים ומניית החברה חזרה לרמתה לפני הזינוק של אוקטובר.

איך הצלחתם להציג רווחים כאלו ברבעון השלישי?

כרמלי: "בענף התוכנה אין הוצאות על חומרי גלם. ברגע שאתה מגדיל את ההכנסות מרישיונות תוכנה, רוב הגידול משפיע על שורת הרווח. למעשה, כשאתה מייצר עוד דיסקים, שורת ההכנסות גדלה משמעותית. הרווח הושפע לחיוב גם מתמהיל ההכנסות ברבעון. יש עסקאות רווחיות יותר ורווחיות פחות. לשורת הרווח תרמה גם ההתחזקות הדולר מול השקל ברבעון כיוון שכ-35% מההוצאות של החברה הן שקליות בעיקר על כוח אדם".

במקביל לפרסום הדוחות הכספיים הכריזה קליקסופטוור על הסכם אסטרטגי וחשוב עם חברת התוכנות הארגוניות SAP שבמסגרתו תפיץ SAP את מוצריה של קליקסופטוור תחת השם שלה (הסכם OEM) באופן שבו תנצל החברה את הפריסה הגיאוגרפית ואנשי המכירות של SAP כדי להרחיב את לקוחותיה.

איך נולדה העסקה?

כרמלי: "יש לנו עם SAP לקוחות משותפים כבר הרבה שנים. ל-SAP היה צורך למלא איזשהו חוסר בקשת המוצרים שלהם. במהלך השנה האחרונה שלהם הם ביצעו תהליך של בדיקת נאותות בחברה ובסוף – חתמנו על ההסכם. בימים אלו אנחנו עובדים על הקמת כל התשתיות של הדיווח ההדדי בין החברות. אחד היתרונות הגדולים של ההסכם הוא שלא מדובר בהסכם אקסקלוסיבי מולם. כתוצאה מההסכם נשיג חשיפה הרבה יותר גדולה ומשמעותית בעולם. אלפי אנשי מכירות של SAP ימכרו בנוסף לסל המוצרים שלהם גם את התוכנה שלנו. אנחנו מצפים שגם כמות ההזדמנויות תגדל, וגם מהירות סגירת העסקאות".

האם לאור שיתוף הפעולה הגובר עם SAP – הדבר יוביל לכך שהם ירכשו אתכם כפי שקרה לפני מספר שבועות עם חברת אומריקס שנקנתה על ידי ג'ונסון&ג'ונסון שהיה לקוח שלה?

ארבץ: "ראינו תופעות של קונסולידציה בשוק בו אנו פועלים. אנחנו יכולים להיות חברה המשלימה היטב חברות ERP ו-CRM(ניהול קשרי לקוחות), כמו אורקל ויבמ למשל. השילוב עם SAP לא מונע מקליקסופטוור מנועי צמיחה נוספים".

ובכל זאת, אי אפשר להתעלם ממיתון. אתם נערכים להאטה בפעילות שלכם?

ארבץ: "אנחנו לא מרגישים את זה בצורה מיידית, אבל אנחנו בפירוש דנים בכל מיני תוכניות והיערכויות לקראת מצב שבו הדבר הזה ישתנה. כאמירה כללית, קיטון בהוצאות על IT ישפיע על כל התעשייה – אבל אנחנו נכנסים למשבר הזה בעמדה מאוד חזקה בהשוואה לחברות אחרות מכיוון שאנחנו מאפשרים ללקוחות שלנו התייעלות וחיסכון יחד עם שיפור השירות. כמו כן, אנחנו פועלים בפרויקטים ארוכי טווח מול ספקיות גז וחשמל כך שההחלטות מתקבלות לטווחים ארוכים".

כרמלי: "בנוסף, יש לנו פעילות במזרח במדינות כמו הודו וסין שהולכת ומתפתחת ופחות מושפעת מהמשבר הכלכלי".

בימים כאלו, זה נהיה אופנתי לפטר. מה אצלכם?

ארבץ: "גם במקרה הפסימי, אנחנו מדברים על תסריטי צמיחה מבוקרים וצריך לוודא שהם מבוקרים היטב. אנחנו ממש לא מפטרים עובדים".

תגיות