אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המחטף של קבוצות הסטודנטים בפייסבוק צילום מסך: facebook.com

המחטף של קבוצות הסטודנטים בפייסבוק

חברת שיווק אמריקאית הקימה עשרות קבוצות לסטודנטים בפייסבוק – כדי להיות בעלת זכויות האדמין לקבוצות אלו ולהשתמש בהן כמאגר מידע עתידי

22.12.2008, 14:01 | יוסי גורביץ

מסתבר שמישהו מצא דרך להרוויח כסף מפייסבוק: חברת השיווק האמריקנית College Prowler פתחה תחת שמות בדויים עשרות קבוצות פייסבוק לתלמידי השנה הקרובה בשורה של אוניברסיטאות וקולג'ים בארה"ב. הקבוצות נפתחו תחת שמות של סטודנטים הלומדים במוסדות אחרים, במטרה, ככל הנראה, להיות הראשונה שמקימה קבוצה לסטודנטים במוסד מסוים, לקבל זכויות אדמין בקבוצה הזו – ולהשתמש בקבוצות הללו ככלי שיווקי לבוגרי קולג'ים בעתיד.

שיווק ויראלי תוך שימוש בזהויות מושאלות בפייסבוק, צילום מסך:  facebook.com שיווק ויראלי תוך שימוש בזהויות מושאלות בפייסבוק | צילום מסך: facebook.com שיווק ויראלי תוך שימוש בזהויות מושאלות בפייסבוק, צילום מסך:  facebook.com

הפרשה נחשפה לאחר שבראד ווארד, אחראי גיוס סטודנטים באוניברסיטת באטלר, גילה שנפתחה קבוצת פייסבוק לבוגרי מחזור 2009 בבאטלר – אף שלא הוא ולא החברים שהצטרפו לקבוצה מיד עם הקמתה למדו בבאטלר. ווארד חקר את המקרה, דיווח עליו בבלוג שלו – Squaredpeg – וגילה שעשרות קבוצות כאלו קיימות, כשכמעט כולן מנוהלות על ידי אותם סטודנטים פיקטיביים שהקימו את הקבוצה בבאטלר.

שורה של שמות פיקטיביים – פטריק קלי, ג'אסטין גיית'ר, ג'יימס גיית'ר, ג'אזמין וואייט, ג'וש אגאן, ואשלי סמית' – הופיעה ברוב החברות הללו. תחילה תהה ווארד למה למישהו "לפלוש" (to squat) לקבוצות פייסבוק, ואז הוא הבין: "אחרי הכל, הסטודנטים האמיתיים יצטרפו לקבוצות, והן אלה שיינווטו אותן לאיזה כיוון שירצו. אז מה הטעם?...אבל להשתלט על זכויות אדמין של קבוצות סטודנטים ב-500 מוסדות, נותן לך זכויות אדמין על 1,000,000 תלמידי שנה ראשונה. זה ענק".

אפשרויות השיווק הן עצומות, הסיק ווארד: "חשבו על זה. הישענו אחורה לשמונה-עשרה חודשים, אולי לכמה שנים. אולי תתיידדו עם כולם ותתחזו לסטודנט חדש. חשבו על איסוף המידע. על ההזדמנויות במורד הדרך לדחוף קישורים מסונפים. ההזדמנות להיראות כאדמין של קבוצת המחזור שלך. ההזדמנות לשלוח מסרים לבוגרים בהמשך. רשימת ההזדמנויות נמשכת ונמשכת".

זמן קצר לאחר מכן הגיב לוק סקורמן, מנכ"ל College Prowler, בבלוגו של ווארד, וטען שמטרת הקבוצות היתה תמימה – לאפשר לסטודנטים להכיר את המוסד שלהם ומה שיש לו להציע. עם זאת, הודה ש"בעסק שלנו, יש צורך באסטרטגיה שיווקית המשתמשת ברשתות חברתיות (כגון פייסבוק). אנו מתגאים באגרסיביות שלנו וביכולתנו לחשוב קדימה". ולמרות זאת, כתב סקורמן, הקבוצות הפיקטיביות יפורקו.

תגיות