אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מסתמן: החמרה בטסטים לאופנועים

מסתמן: החמרה בטסטים לאופנועים

ל"כלכליסט" נודע שבימים אלה נבחנת החמרת מבחני הרישוי לרכב דו גלגלי, שיכללו לראשונה בדיקות זיהום אויר מחמירות, כפי שנהוג כיום ברכב פרטי

23.12.2008, 20:29 | תומר הדר

בשורות קשות לבעלי אופנועים וקטנועים. ל"כלכליסט" נודע שבימים אלה נבחנת החמרת מבחני הרישוי לרכב דו גלגלי, שיכללו לראשונה בדיקות זיהום אויר מחמירות, כפי שנהוג כיום ברכב פרטי.

מתחילת השנה גידול של 10% בשוק הרכב הדו-גלגלי כך עפ"י נתוני מטרו מוטור, יבואנית סאן יאנג, ימאהה וקוואסקי. עיקר הגידול נרשם בקטנועים בנפחים של 125 ו-250 סמ"ק. בסה"כ נמסרו השנה כ-19 אלף אופנועים וקטנועים בישראל תומר הדרלכתבה המלאה

בנובמבר האחרון הגיש הטכניון למשרד להגנת הסביבה הצעה מפורטת לפיתוח תקן ישראלי לבדיקת זיהום אוויר מרכב דו גלגלי, שמסקנותיה ייושמו ככל הנראה כבר בשנה הבאה.

על פי מסקנות הטכניון, שמתבססות בין השאר על תקן זיהום אוויר לקטנועים ואופנועים שנהוג בגרמניה ובפולין, יאלצו בעלי קטנועים ואופנועים בעלי מנועי שתי פעימות - כדוגמת פיאג'ו טייפון 50 סמ"ק - לעבור בדיקת זיהום פעם בחצי שנה ואילו בעלי כלים שמצוידים במנועי ארבע פעימות - כלומר, בעיקר קטנועים ואופנועים שמצוידים במנועים בנפח גדול מ-125 סמ"ק - יצטרכו לעבור בדיקת זיהום אוויר אחת לשנה.

בניגוד לבדיקות שנהוגות בגרמניה ובפולין, שמודדות רק את שיעור פליטת הפחמן (CO), בישראל תיבדק גם תכולת הפחמימנים שפולט הכלי. כיום, כל הכלים הדו גלגליים שמיובאים לישראל עומדים בתקן הזיהום האירופי יורו 3, אך בזמן מבחן הרישוי השנתי (טסט) לא נערכת כל בדיקה שתקבע האם מנועיהם נמצאים במצב תקין שמונע זיהום אוויר.

החמרת הבדיקות לרכב דו גלגלי נובעת מעליית מספר האופנועים והקטנועים בשנים האחרונות. על פי נתונים שפרסמה אתמול חברת מטרו, יבואנית סאן יאנג וקוואסאקי, נמסרו ב-11 החודשים הראשונים של 2008 כ-19 אלף אופנועים וקטנועים, זאת לעומת כ-17,500 בשנה שעברה.

"בעלי אופנועים לא יהיו פטורים מבדיקות זיהום אוויר בשנה הבאה", מסביר אבי גלנצר, יושב ראש איגוד מכוני הרישוי בישראל, ומוסיף כי "בנוסף צפויה גם החמרה של בדיקות הזיהום למכוניות משנת 1995 ומעלה, שיעור הזיהום המותר למכונית יופחת משמעותית כך שהזיהום יהיה חייב להיות תואם לנתונים שיתקבלו מיצרן הרכב".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

26 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

24.
מה חשבתם?!?!?
עם כל הכבוד-מספר הקטנועים והאופנועים עולה. ישראל פיגרה אחרי העולם בתחום -ועכשיו כשהבשורה הדו גלגלית מגיעה-וצריך גם לעמוד בדרישות החוק -אז אתם מתלהמים??? באמת סליחה שמדינת ישראל רוצה שלא תסעו על רכב שפולט זיהום אוויר! עם כל הכבוד-אם יש לכם טייפון עם מנוע קרוע שמעשן כמו איזו גרוטאה, למה שאני אסבול מזה??
הוגה דעה  |  24.12.08
לכל התגובות