מסתמן: החמרה בטסטים לאופנועים
ל"כלכליסט" נודע שבימים אלה נבחנת החמרת מבחני הרישוי לרכב דו גלגלי, שיכללו לראשונה בדיקות זיהום אויר מחמירות, כפי שנהוג כיום ברכב פרטי
בשורות קשות לבעלי אופנועים וקטנועים. ל"כלכליסט" נודע שבימים אלה נבחנת החמרת מבחני הרישוי לרכב דו גלגלי, שיכללו לראשונה בדיקות זיהום אויר מחמירות, כפי שנהוג כיום ברכב פרטי.
בנובמבר האחרון הגיש הטכניון למשרד להגנת הסביבה הצעה מפורטת לפיתוח תקן ישראלי לבדיקת זיהום אוויר מרכב דו גלגלי, שמסקנותיה ייושמו ככל הנראה כבר בשנה הבאה.
על פי מסקנות הטכניון, שמתבססות בין השאר על תקן זיהום אוויר לקטנועים ואופנועים שנהוג בגרמניה ובפולין, יאלצו בעלי קטנועים ואופנועים בעלי מנועי שתי פעימות - כדוגמת פיאג'ו טייפון 50 סמ"ק - לעבור בדיקת זיהום פעם בחצי שנה ואילו בעלי כלים שמצוידים במנועי ארבע פעימות - כלומר, בעיקר קטנועים ואופנועים שמצוידים במנועים בנפח גדול מ-125 סמ"ק - יצטרכו לעבור בדיקת זיהום אוויר אחת לשנה.
בניגוד לבדיקות שנהוגות בגרמניה ובפולין, שמודדות רק את שיעור פליטת הפחמן (CO), בישראל תיבדק גם תכולת הפחמימנים שפולט הכלי. כיום, כל הכלים הדו גלגליים שמיובאים לישראל עומדים בתקן הזיהום האירופי יורו 3, אך בזמן מבחן הרישוי השנתי (טסט) לא נערכת כל בדיקה שתקבע האם מנועיהם נמצאים במצב תקין שמונע זיהום אוויר.
החמרת הבדיקות לרכב דו גלגלי נובעת מעליית מספר האופנועים והקטנועים בשנים האחרונות. על פי נתונים שפרסמה אתמול חברת מטרו, יבואנית סאן יאנג וקוואסאקי, נמסרו ב-11 החודשים הראשונים של 2008 כ-19 אלף אופנועים וקטנועים, זאת לעומת כ-17,500 בשנה שעברה.
"בעלי אופנועים לא יהיו פטורים מבדיקות זיהום אוויר בשנה הבאה", מסביר אבי גלנצר, יושב ראש איגוד מכוני הרישוי בישראל, ומוסיף כי "בנוסף צפויה גם החמרה של בדיקות הזיהום למכוניות משנת 1995 ומעלה, שיעור הזיהום המותר למכונית יופחת משמעותית כך שהזיהום יהיה חייב להיות תואם לנתונים שיתקבלו מיצרן הרכב".
26 תגובות לכתיבת תגובה