אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרשנות: מוכרים בלבד בשוק התקשורת - והפעם באמת צילום: גלעד קוולרצ'יק

פרשנות: מוכרים בלבד בשוק התקשורת - והפעם באמת

גובר הסיכוי שלפחות אחד מענקי התקשורת הישראליים יחליף ידיים ב־2009

30.12.2008, 08:17 | אמיר טייג

המשבר הפיננסי הגלובלי והשפעותיו הריאליות המקומיות תופסים את בעלי השליטה בשוק התקשורת הישראלי בזמן לא נוח מבחינתם. כמעט כל בעלי השליטה מנסים, דרך זו או אחרת, למכור אחזקות. חלקם, כמו במקרה סלקום של נוחי דנקנר, מממשים אחזקות בחלקים ללא איבוד שליטה. אך מרביתם העמידו את גרעיני השליטה בחברות שלהם למכירה כבר לפני חודשים רבים. לצערם, אף עסקה גדולה של מכירת שליטה לא יצאה לפועל זה שלוש שנים וחצי לפחות. תקופת השפע של הכסף הזול הסתיימה ב־2008, ואיתה נחתם הגולל על אקזיט במחירי שיא.

שנת 2009 תהיה שונה. אמנם יהיה הרבה יותר קשה להרים עסקאות כאשר שוק האשראי שקע לתרדמת, אך לא מן הנמנע כי דווקא בתקופה זו ילך ויגבר הסיכוי לעסקאות. המוכרים, כל אחד מסיבותיו הוא, כבר אינם יכולים לשמור יותר על שאננות. כפי שמסתמן, לפחות אחד מענקי התקשורת הישראליים יחליף ידיים בשנה הקרובה, והפעם מכיוון שהמוכרים באמת רוצים או צריכים למכור.

סוד גלוי הוא שקבוצת אייפקס־סבן־ארקין, המחזיקה בבזק, מחפשת קונה לשליטה. מלבד מורי ארקין, אשר כבר כמעט סגר לפני שנה וחצי על מכירת אחזקותיו לשלמה נחמה, שני בעלי המניות הגדולים האחרים של בזק, קרן אייפקס וחיים סבן, נמצאים כיום במצב הרבה פחות נוח מבעבר. שניהם משקיעים לטווח קצר יחסית ופועלים כקרנות השקעה פרטיות (Private Equity). שניהם רואים לא מעט צרות בהשקעות האחרות שלהם. ההשקעה של חיים סבן ברשת הטלוויזיה יוניוויז'ן לא עושה לו נחת, ואף מגדילה את הצורך שלו במזומנים. גם באייפקס העניינים אינם כתמול שלשום, והקרן עוסקת כבר מ־2007 יותר במימושים מבהשקעות חדשות. בשל אופק ההשקעה הקצר שלהם, לאייפקס ולסבן אין הרבה זמן לחכות שהשוק יתאושש.

המצב של האצ'יסון, הבעלים של פרטנר, טוב יותר. חברת האחזקות מהונג קונג סיפקה לעצמה מזומנים בשפע, כאשר מכרה את חלקה במפעיל ההודי Essar בתחילת השנה שעברה. עם זאת, אנשי האצ'יסון מחפשים קונה לפרטנר תקופה לא קצרה. המגעים כללו את זקי רקיב מטריון, את בעלי המניות הגדולים ב־HOT וכן כמה גופים מקומיים וזרים שהביע עניין. בהשקעותיה מתמקדת האצ'יסון בחברות סלולר בעלות צמיחה גבוהה, אשר ממוקדות רק בתחום הסלולר. הם הבינו כי פרטנר כבר לא שם. השוק בישראל בוגר וזורם לכיוון של קבוצות תקשורת. פרטנר לא יכולה לפעול לאורך זמן לבד רק בתחום הסלולר. באופן חריג יחסית, האצ'יסון הרשתה לפרטנר להיכנס לתחומים נוספים, והמטרה היא לא לאבד מההובלה של החברה. ככל שתהליך ההתגבשות לקבוצות יימשך בישראל, האצ'יסון תזדרז למכור את השליטה.

אחרונה היא HOT. בעוד שבעלי המניות העיקריים לא הצהירו על כוונותיהם, הבנקים, ובעיקר לאומי, המחזיק ב־15%, עשויים למכור את אחזקותיהם, כדי לחזק לעצמם ולו במעט את ההון העצמי. הסיכוי לעסקה ב־HOT בשנת 2009 הוא גבוה.

שוק התקשורת הישראלי עדיין דליל במשקיעים אסטרטגיים הרואים בו את בסיס הפעילות שלהם. מלבד סלקום, אשר מחוזקת על ידי אי.די.בי, יתר חברות התקשורת הגדולות מוחזקות על ידי בעלי מניות שיש להם טווח ראייה קצר יחסית. שנת 2009 עשויה לשנות מצב זה, ולהכניס לשוק ידיים יציבות יותר.

תגיות