אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המועצה לצרכנות: מסקנות בנק ישראל על הרפורמה בעמלות - נוגעות ללקוחות חזקים צילום: שאול גולן

המועצה לצרכנות: מסקנות בנק ישראל על הרפורמה בעמלות - נוגעות ללקוחות חזקים

טוענת, כי בעבור 62% מהלקוחות סל השירותים דווקא התייקר ולא הוזל - כפי שטען הבוקר בנק ישראל. הפער, לטענתם: מסקנות הבנק לא נוגעות רק לסל השירותים הבסיסיים והן לוקחות בחשבון הנחות שקיבלו לקוחות בעלי כושר מיקוח

30.12.2008, 18:02 | רימונה פרקש ברוך

על פי ממצאי הדו"ח שפרסם היום (ג') בנק ישראל, בו נטען כי בעקבות הרפורמה בעמלות הבנקים, שנכנסה לתוקפה בחודש יולי, בעבור 70% ממשקי הבית בישראל פחתה ההוצאה הממוצעת עבור סל השירותים הנפוצים שהם מקבלים מהבנק. זאת, בעוד שבעבור למעלה מ-15% ממשקי הבית כמעט שלא חל שינוי.

נתונים אלה עומדים בסתירה לממצאי הסקר שפרסמה באחרונה המועצה לצרכנות, לפיו בעבור 62% מהלקוחות התייקרו העמלות בשיעור של 36% אחרי הרפורמה. במועצה לצרכנות מסבירים את השוני המהותי בין הממצאים של בנק ישראל והמועצה לצרכנות, בכך ש"הרפורמה בעמלות נועדה בעיקרה לעמלות הנפוצות והבסיסיות של משקי הבית, הכוללות עמלות בגין ניהול עו"ש (כולל מסגרת אשראי) ועמלות בגין כרטיס האשראי".

"אולם, פרסום בנק ישראל", אומרים במועצה לצרכנות, "כולל רכיבים נוספים, המקשים לדעת מהו השינוי האמיתי בעמלות כתוצאה מהרפורמה. לדוגמה, עמלות בגין נטילת הלוואות שנכללו בדו"ח בנק ישראל, שייכות לתחום ההלוואות ולא לסל השירותים הנפוצים ולא ניתן לבודדן מהריבית על ההלוואה, לצורך ביצוע תחשיבי השוואה בין סלי עמלות, לפני ואחרי הרפורמה".

עוד מדגימים במועצה לצרכנות, כי "עמלת עריכת מסמכים, לפיה ערך בנק ישראל את התחשיב, לא היתה מוצדקת מלכתחילה ולכן, אין להביאה בפרסום הבנק. בנוסף, הביאו בחשבון תחשיבי הבנק הנחות הניתנות ללקוחות חזקים, הנמצאים בעמדת מיקוח ואלה לא התבססו על העמלות התעריפיות אותן משלם הצרכן הממוצע".

במועצה לצרכנות אומרים היום, כי בכוונתם להמשיך לקדם את החקיקה הציבורית לביטול עמלות העו"ש, קריאה שזכתה עד היום לתמיכה של למעלה מ-400 אלף אזרחים.

תגיות