אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
12 ההחמצות הגדולות של עולם הטכנולוגיה - מהדורת 2008 צילום: עמית שעל, בלומברג

12 ההחמצות הגדולות של עולם הטכנולוגיה - מהדורת 2008

מההשקות וההשקעות הכושלות ועד החרקירי של יאהו: ההבטחות הגדולות בארץ ובעולם שהתפוגגו בשנה החולפת

31.12.2008, 13:26 | כתבי כלכליסט

נענע10: הבריחה את הגולשים

"כמה עולה להפיל אתר?" - בניסיון להשיב לשאלה שילמה ההנהלה החדשה של נענע10 מיליון שקל לגורו העיצוב נוויל ברודי, כדי שיחליף את מראהו הישן של הפורטל בעיצוב פוסט מודרני מפלצתי, שקשה לקרוא בו את הכותרות או למצוא בו את הכתבות. הגולשים כינו את המראה החדש "זוועה" ו"אסון", והיגרו מהאתר - מה שהוביל לירידתו למקום השישי בסקר הפופולריות TIM, אחרי גוגל, וואלה, ynet, יוטיוב ופייסבוק. לשפל הגיעה נענע כשצמצמה את המערכת העיתונאית עד למינימום האפשרי, ופיטרה 20 מעובדי האתר במסגרת "צעדי התייעלות". במקביל גייסה שדרת ניהול ושיווק בלי ניסיון מספק באינטרנט אבל עם עלות שכר שערורייתית. בתחילת החודש פרש מנכ"ל נענע10 זאב חספר מתפקידו, לא לפני שהודיע על תיקונים ושיפוצים בעיצוב היקר.

העיצוב של נענע10, לפני התיקונים, צילום מסך: nana10.co.il העיצוב של נענע10, לפני התיקונים | צילום מסך: nana10.co.il העיצוב של נענע10, לפני התיקונים, צילום מסך: nana10.co.il

Mako: לא התעלה על אתר קשת הישן

 

אנשי "קשת" הקדישו לבניית אתר התוכן שלהם שנתיים ו־10 מיליון שקל. באוקטובר הושקה התוצאה: אתר מבלבל ועמוס תקלות טכניות שעיתון "העין השביעית" כינה: "אתר לייף־סטייל פרסומי, מהסוג שמצורף אחת לכמה חודשים לעיתונים... מציג כתבות ממומנות לרוב...ומקנח בידיעות חדשותיות בלתי מעודכנות". שבועות לאחר העלייה לרשת פוטרו 20 מעובדי האתר, ואגף התוכן שלו, הדל בתוכן ושבו מאות בודדות של קוראים לכל כתבה, נראה כקישוט זניח לקטעי הווידיאו של "האח הגדול".

אורבוטק: שווה פחות מחובותיה

 

לפעמים העיתוי עושה את ההבדל בין צל"ש לטר"ש. את זה למדה יצרנית מערכות בדיקת החומרה הישראלית אורבוטק. בחודש יוני, ערב הפאניקה בשווקים, רכשה אורבוטק את פוטון דינמיקס האמריקאית ב־290 מיליון דולר. אלא שאימת המיתון האטה את המכירות, המשקיעים נבהלו, ומחיר המנייה צנח ב־75%. עתה נסחרת אורבוטק לפי שווי של 130 מיליון דולר, פחות ממחצית המחיר ששילמה על פוטון דיינמיקס.

מערכת הרייטינג של גמיוז לא התרוממה

בדומה לטלוויזיה, גם האינטרנט מתפרנס מרייטינג. בלי נתונים על מספר הגולשים, תחומי העניין שלהם וזמן השהיה שלהם באתר אי אפשר לתמחר היטב את הפרסומות. בדצמבר 2007, בתום מכרז ארוך, בחר איגוד חברות הפרסום בחברת גמיוז ליצור את מערכת מדידת הרייטינג שתחליף את סקר טים־TGI. שנה חלפה, ועדיין דבר לא השתנה. מדד האתרים של ישראל עדיין מבוסס על סקר טלפוני שטחי, שאיש בתעשייה אינו מאמין לממצאיו ושאפילו שירות מדידת הטרנדים החינמי של גוגל נחשב לאמין ממנו. האם ייתכן שכך בעלי האתרים הגדולים מעדיפים את זה?

נגבטק: רוסקה בידי המשבר

 

בתחילת 2008 הוערך שוויה של נגבטק, חברה בת שמונה שנים לבקרת ייצור שבבים, ב־50 מיליון דולר. ירידה במכירות הורידה בתוך חודשים את הערכות שוויה לכ־30 מיליון דולר. ביוני כבר הוצמדה לה אזהרת "עסק חי", וכעבור חודשיים המשקיעה האסטרטגית וולינגטון סירבה לרכוש את החברה ב 20 מיליון דולר. החברה שבתחילת השנה נחשבה לטיטאן עולה בתעשיית החומרה הודיעה בנובמבר על הקפאת הליכים, מינתה נאמן ופיטרה את רוב עובדיה. העובדים שנותרו לא קיבלו משכורת כבר חודשיים.

נוקה-TV הבטיחה מהפכה והתפוגגה

 

נוקה-TV נסגרה בתחילת 2008, בשיא תקופת האופוריה שלפני המשבר. מקימיה, ובהם ספי ויגיסר שנמנה על מייסדי אייסיקיו, הבטיחו ב־2006 להיות ה"קילר אפליקיישן" שיביא את הטלוויזיה הלווינית לאינטרנט. ויגיסר עצמו, שבעבר מיעט להיחשף בתקשורת, הבטיח מהפכה שתמציא מחדש את הווידיאו ברשת. בפברואר קיבל בית המשפט את בקשת עובדי החברה למנות לה מפרק, וחרת את שמה כסמל לכמה דק הקו שעובר בין מהפכנות אמיתית ליוהרה ריקה.

יוזמת ההסבה למפוטרי הייטק אפילו לא הצחיקה

 

כשבועת ההייטק הראשונה התפוצצה שלפה ממשלת ישראל תוכנית לפתרון שתי בעיות במכה אחת: מפוטרי ההייטק יהפכו למורים, וכך יצילו גם את החינוך וגם את עצמם. זה לא התקבל יפה. תוספת השכר שהוצעה למפוטרי ההייטק לא דיגדגה להם את הכיס, ורק העליבה מורים ותיקים. ומלבד זאת, היזמים ואנשי הפיתוח לא רצו ללמד ביולוגיה ומתמטיקה. לו רצו, היו הולכים להיות מורים. באמצע חודש נובמבר, שלפה הממשלה את אותה תוכנית בדיוק, כחלק מתוכנית האוצר לסייע למערכת החינוך, ולמפוטרי ההייטק והבנקים. תגובת המפוטרים זהה. תגובת המורים זהה. ההצעה, דומה, סייעה רק לממשלה, שתוכל עכשיו לומר: "ניסינו".

מייסד יאהו ג'רי יאנג החריב את האימפריה של עצמו

 

ג ג'רי יאנג. הוא נלחם על החלום, משקיעי יאהו שילמו את המחיר | צילום: בלומברג ג

הכשלון המהדהד ביותר ב־2008 שייך למייסד ומנכ"ל יאהו ג'רי יאנג. יאהו, שבתחילת המילניום היתה חברת האינטרנט החזקה בעולם, הפכה בשנים האחרונות לפורטל דינוזאורי שמצפה מגולשיו להישאר בתוכו ולא לדעת שיש עוד אינטרנט בחוץ. בתחילת השנה ביקשה מיקרוסופט לקנות את יאהו – דבר שהיה מחיש את סוף חלומו של יאנג אבל מציל את משקיעי החברה. יאנג נלחם נגד הצעת המיזוג, וניצח. התגובה היתה התרסקות מניית יאהו למחיר שבו נסחרה בעת משבר ההייטק של 2001, וכן פיטורים של אלפי עובדים, התפוגגות עסקת הפרסום שנרקחה עם גוגל, והתפטרותו של יאנג. לפני שהתפטר, ביזה עצמו יאנג בתחינה בפני מנכ"ל מיקרוסופט סטיב באלמר לדון שוב במכירה. באלמר סירב. מסיבת סוף השנה של יאהו הזכירה לרבים את הטיטאניק.

Cuil.com הבטיח להילחם בגוגל, ונשכח תוך יום

 

מסתבר ששלושה בכירים לשעבר בגוגל, השקעה של מיליונים, מתקפת יח"צ מאסיבית ובאזז בינלאומי לא מספיקים כדי לבנות מנוע חיפוש שידגדג לגוגל אפילו בקצה של הזנב הארוך. וכך, חודשיים של דיבורים על מנוע החיפוש היומרני Cuil הסתיימו פחות מיממה לאחר עלייתו לאוויר. במהלך היממה הזאת נפל Cuil שוב ושוב, משום שלא הצליח להתמודד עם עומס הגולשים הסקרנים. אלה שהצליח להתמודד אתם, לא התרגשו ממה שראו. מה כדאי ל־Cuil להשיג? אינדקס דפי רשת ראוי לשמו, שרתים שיעמדו בעומס, וקצת צניעות. אנחנו יכולים לחכות.

Beacon גרמה לעולם לשנוא את פייסבוק

 

פלטפורמת הפרסום ביקון היתה אמורה להפוך את פייסבוק מרשת חברתית פופולרית וחסרת הכנסות לאימפריית רשת, או לכל הפחות למתחרה משמעותית בשוק הפרסום המקוון. אבל כשמייסד פייסבוק מארק צוקרברג התגאה ביכולתו של "ביקון" לעקוב אחרי פעולות גולשי פייסבוק גם מחוץ לאתר, התגובה היתה סוחפת וחד משמעית. התוצאה – התנצלות, זניחת ביקון וניפוץ התדמית הנקייה של פייסבוק, היא תמרור אזהרה לחטא הגאווה של מנכ"לים שלא מכבדים את פרטיות המשתמשים.

מסע הפרסום של ויסטה הפך את ביל גייטס לבדיחה

 

באיחור רב הבינה מיקרוסופט שמערכת ההפעלה המסורבלת חלונות ויסטה מבריחה לקוחות. התוצאה היתה הכרזה על הקדמת צאתה של חלונות 7, ומסע פרסום משונה להצלת שמה של ויסטה. הפרסומות כללו את סדרת תשדירי "אני פי.סי" שלעג בהצלחה לתשדירי ה"אני מק" של אפל, אבל גם פלופ אדיר בדמות סדרת פרסומות ארוכות, הזויות ומשוללות פואנטה שכללו שיחות בין מנכ"ל מיקרוסופט הפורש ביל גייטס לבין הקומיקאי המוערך עד אז, ג'רי סיינפלד. הרעיון נגנז אחרי שתי פרסומות, שזכו לביקורות מלאות בוז והשתאות. סיינפלד קיבל את כל ה־11.5 מיליון הדולרים שהובטחו לו.

לייבלי וכרום לא הותירו חותם

 

גוגל השיקה השנה ברעש שני שירותים: האחד היה העולם הווירטואלי Lively, והשני היה הדפדפן שלה, כרום. לייבלי נסגר לאחרונה מחוסר עניין לציבור. הוא היה שייך לשורה ארוכה של פרוייקטים חצי אפויים של גוגל שמעולם לא הבשילו. על כרום, לעומת זאת, גוגל הימרה בגדול. היא השיקה אותו לפני כשבועיים כמוצר רשמי, זאת בעת ששירותים ותיקים כגון ג'ימייל עדיין מוגדרים רשמית כמוצרי "בטא". היא ערכה לו קמפיין השקה מושקע, שכלל שליחת חוברת קומיקס מיוחדת ליחצ"נים ולמובילי דעת קהל, והציבה לינק להורדתו במרכז "קודש הקודשים" שלה, עמוד החיפוש של גוגל. ובכל זאת, שלושה חודשים אחרי הבאזז, נתח השוק של כרום עומד על 0.8% מכלל הגולשים. מגיע לו עוד זמן, אבל הזמן הזה כבר לא יהיה ב־2008.

 

בהכנת הידיעה השתתפו מאיר אורבך, אסף גלעד,רוני שני, יוסי גורביץ, דורה קישינבסקי ותומר קורנפלד

תגיות