אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לאן הולך הכסף של ויקיפדיה?

לאן הולך הכסף של ויקיפדיה?

האנציקלופדיה המקוונת ביקשה מהגולשים שיתרמו 6 מיליון דולר להפעלתה. הכסף מממן בעיקר משכורות, והמבקרים סבורים שעדיף להשתמש בפרסומות

01.01.2009, 15:01 | דורה קישינבסקי
בוויקיפדיה מתקרב כעת לסיומו עוד קמפיין לגיוס תרומות. כמו כל שנה, קרן וויקימדיה, המלכ"ר שעומד מאחורי האנציקלופדיה המקוונת, פונה ללבם של הגולשים ומבקשת: "וויקיפדיה עוזרת לכם כל יום - עכשיו עזרו אתם לה". הסכום שנקבע כמה שדרוש לתפעול האתר לשנה הקרובה הוא 6 מיליון דולר. הגולשים נענו לבקשה ותרמו עד עתה 5.8 מיליון דולר.

אין ספק שוויקיפדיה היא מפעל מעורר השראה ומשאב בלתי נדלה של ידע לכל משתמשי האינטרנט בעולם. זה לא אומר שצריך לפתוח את הארנק באופן אוטומטי. ראשית, ההצהרה ש"וויקיפדיה עוזרת לכם" היא מטעה וכפוית טובה. התוכן בוויקיפדיה נכתב על ידי מתנדבים, שמספרם מגיע כיום ל-150,000. הגולשים הם שעוזרים לעצמם, כשוויקיפדיה היא הצינור שמקשר ביניהם. קרן וויקימדיה אחראית לתקינות הצינור - חלק זעיר מהעבודה שמושקעת בפרויקט.

הקרן מבטיחה שקיפות מוחלטת לתורמים, אולם עיון בתוכנית התקציב שלה לשנת 2009, שמוצג לגולשים באתר, מעלה שאלות רבות. סכום מדהים של 2.7 מיליון דולר מוקדש בעיקר לתשלום משכורות לעובדי הקרן, המונים 23 איש, בנוסף להוצאות תפעוליות שונות, כמו נסיעות לכנסים. דני וול, עובד לשעבר בקרן וויקימדיה ומבקר אגרסיבי של התנהלות הקרן, הדגיש בבלוגו (allswool.blogspot.com) ש-8% מתקציב הקרן מוקדשים למשרדה של המנהלת, סו גרדנר. וול מעריך כי משכורתה של גרדנר מגיעה ליותר מ-160 אלף דולר בשנה, שאותם מתבקשים הגולשים לממן.

בלוג הטכנולוגיה ארס טכניקה הזכיר השבוע שאתר וויקיפדיה אינו מנצל את הפוטנציאל שלו להרוויח כסף. "מבקרים מציעים כבר זמן רב שוויקיפדיה תפסיק להציק לחבריה עם בקשות חוזרות ונשנות לתרומה, ותפנה למודל ההכנסות מבוסס-הפרסום שבו משתמשים אתרי תוכן גולשים רבים אחרים". לדברי מייסד הפרויקט, ג'ימי וויילס, וויקיפדיה היא "כמו גן לאומי או בית ספר", כלומר שטח ציבורי וחופשי בעל מטרות חינוכיות שאין בו מקום למסחריות. זה נשמע אצילי, אבל אם באמת רוצים להועיל לעולם, למה לא לקחת כסף מתאגידים עשירים כדי לספק מידע לגולשים עניים?

גם כשמדובר במיזמי האינטרנט היפים, המעניינים והמועילים ביותר, שגורמים ללבו של כל גיק לפרפר בהתרגשות, לא יזיק להסתכל על המספרים ולראות מה קורה באמת. קרן מוזילה, שמרכזת את פיתוח דפדפן פיירפוקס ותוכנות חינמיות מעולות אחרות, הזכירה לנו את זה לפני חודש. כשהקרן פרסמה את הדו"חות הכספיים שלה לשנת 2007, התברר שהכנסותיה הגיעו ל-75 מיליון דולר. מסתבר שבדפדפן פיירפוקס מותקנת תיבת חיפוש של גוגל, שמזרימה למנוע החיפוש מבקרים רבים, ובתמורה גוגל חולקת עם מוזילה את רווחי הפרסום. רשות מס ההכנסה האמריקאית, שלא מתרגשת כל כך בקלות, הזהירה את קרן מוזילה שעם כמות עצומה כזו של מרשרשים, הקרן קרובה לאבד את מעמדה כגוף ללא מטרות רווח. לפחות הם לא מבקשים מהגולשים כסף.

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
רק שזה לא עובד ככה.
אני מבין את הסנטימנט הזה, אבל מנסיוני זה פשוט לא עובד ככה. אנשים משקיעים את הלב והזמן שלהם בלכתוב מאמרים ארוכים כי זה דברים שקרובים לליבם ובוערים בעצמותיהם. הם ישקיעו שעות בלתקן ולערוך ולהוסיף ולכתוב. הם לא ישקיעו אפילו 10 דקות בלדבר עם ספק שירותים בנוגע לשינוי במדיניות האחסון שלהם - זה בירוקרטי, לא כיף, ולא קשור ל*תוכן*, שזה מה שמביא ומשאיר את המתנדבים. הייתי פעיל בכל מיני ארגונים התנדבותיים, וראיתי איך אנשים מוכנים להשקיע המון בשביל לב המטרה, אבל הרבה פחות בעבודה האפורה מסביב. וזה לגיטימי. אבל זה אומר שצריך בסיס מקצועי - קטן, מינימלי אפילו - שיתן לצבא המתנדבים מסגרת לעבוד בה. זה אמנם יפה לטעון שאידאולוגית אין הבדל בין עבודת כתיבה לעבודה בירוקרטית, אבל זה מתכון טוב להרבה אידאולוגיה ומעט מאד ויקיפדיה.
אבנר  |  04.01.09
13.
ל- 12
אתה בעצם אומר שהכל צריך להגיע מתרומה, אבל כסף לעובדים שעושים עבודה לא כיפית צריך לשלם. נראה לך שגם לכתוב מאמרים שלמים זה כיף? ממש לא, הם עושים את זה כדי לתרום מעצמם לטובת הפרוייקט. כך צריך גם להתנדב לניהול הפרוייקט, מי אמר שלתרום זה כיף? זה פשוט נותן לך הרגשה שנתת מעצמך, אם את זה הם לא מוכנים לעשות בהתדנבות אז שילכו לעבוד בחברה מסחרית.
אביב , ת"א  |  04.01.09
12.
בעלות תפיסתית על האתר, ונחיצות קרן ויקימדיה
אביב: ראשית, תפריד בין ניצול לרעה של כספי הקרן (וזה לא משנה מאיפה הם מגיעים) לבין הפגיעה במוטיבציית המנדבים מעצם קיומן של הפרסומות, אפילו אם כל ההכנסה מהן הולכת אך ורק לתחזוקת השרתים ושיפור השירות. מתנדבים ירגישו אחרת במצב של "אני עובד והם מרוויחים" לעומת מצב של "אני עובד, וגם תורם להחזיק את זה באוויר". בראשון יש חוסר סימטריה בין השקעה ותמורה. בשני 100% מהתחזוקה של האתר מגיע מהמתנדבים, גם העבודה וגם הכסף. הם מרגישים שזה מהם ומשלהם. לגבי התגובה שלך לתמיר מ#8: אתה יכול להביא מתנדבים לכתוב טקסט. אתה יכול להביא מתנדבים שיערכו ערכים. אתה יכול אפילו להביא מתנדבים שיתרמו כסף. אבל אתה לא יכול להביא מתנדבים שיעשו את העבודה המנהלתית השחורה של ניהול תחזוקת השרתים, פניות לעיתונות, בירורי זכויות יוצרים וכדומה. יש עבודות שמתנדבים לא יעשו, כי זה לא כיף, או לא נקודתי מספיק לבעור בעצמותיו של אף אחד. וכי אלה דברים ש*חייבים* שיעשו, ולא רק אם יש מתנדב שמתחשק לו באותו רגע. ולכן צריך את קרן ויקימדיה. ובאמת אין הצדקה שיהיו שם יותר מדי אנשים או שימשכו משכורות גבוהות מדי. אבל זה לא משנה את הצורך בגוף הזה.
אבנר קשתן  |  03.01.09
11.
ל- 10 ול- 8
ל- 10: הם מבקשים תרומות שהולכות לכיס שלהם והגולשים התממים לא יודעים את זה בכלל! זה כמו שאמא שלך תיתן לך כסף כדי לקנות לה לחם וסיגריות אבל בעצם הלכת קנית בזה ארטיק. השמת פרסומות באתר היא במקום תרומות. פרסומת או תרומות זה לא משנה, שניהם יניבו כסף לארגון בכל מקרה! ההבדל בין פרסומות לתרומות היא שבפרסומות הם מסתירים מהגולשים שהם בעצמם מרוויחים מזה. אז מה, בגלל ש"אם ישימו פרסומות יחשבו שהם מרוויחים מזה" אז צריך לשקר אנשים שמוכנים לתרום מכספם? ניתן להשים שורה קטנה של לינק שלא יפריע לעין ולהצהיר שהפרסומות נועדו למימון הפרוייקט, הרבה אתרים עושים ככה ואין להם בעיה עם זה. בצורה הזאת זה גם הרבה יותר הוגן שחברות שמפרסמות באתר שלהם ילך חלק מהכסף גם לעובדים. וגם ל- 8: חשבתי שזה אירגון ללא כוונת רווח לא? אנשים צריכים להתנדב פה, לא לעבוד פה. כל שקל שאנשים תורמים לאגודה צריך ללכת למטרה חשובה מאוד, המטרה החשובה היא האתר, לא להאכיל את העובדים שלהם. במקום עובדים הם יכולים לקחת מתנדבים שיעשו עבודה מעולה ובחינם, או מקסימום במשכורת של בנאדם ממוצע אם אין ברירה. אירגון נורמלי צריך לנסות להשיג את מה שנידרש לו במינימום תרומות כספיות ולהסתפק בחברות שמוכנות לתרום משירותיהם ללא תשלום.
אביב , ת"א  |  03.01.09
לכל התגובות