אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"הסברה" זה ההפך מ"אינטרנט" צילום מסך: youtube.com

"הסברה" זה ההפך מ"אינטרנט"

עופרת יצוקה אונליין: צריך להעריך את המאמצים הגדולים של מערך ההסברה הישראלי ברשת. אבל הם מחמיצים את העיקר

04.01.2009, 13:33 | דורה קישינבסקי
מדינת ישראל מעולם לא היתה טובה בלהסביר את עצמה לגויים, והמתקפה הנוכחית בעזה מאיימת להקצין את הסנטימנט האנטי־ישראלי בעולם לרמות שטרם נודעו. בצעד מתבקש, גורמי מדינה רשמיים שונים פנו לרשת כדי להציג את הצד השני של העופרת היצוקה. הבעיה היא שהדרך ללב הגולש הגלובלי רצופה מהמורות, במיוחד אם לא יודעים שהרשת היא מדיום רב־כיווני, שהארכיטקטורה הבסיסית ביותר שלו מעודדת הידברות, לא הרצאות.

הקונסוליה הישראלית בניו יורק, למשל, החלה לנהל "מסיבות עיתונאים" מקוונות ולענות על שאלות הגולשים באתר המיקרו־בלוגינג האופנתי טוויטר. המחשבה היתה, ככל הנראה, שטוויטר היא פלטפורמה טובה לדיאלוג ישיר ומיידי, ואכן הקונסוליה עונה בחריצות על מאות שאלות מהגולשים. השאלה היא אם זו השקעה נבונה של המשאבים, בהתחשב בכך שמספר הקוראים הרשומים של הקונסוליה בטוויטר עומד, נכון לרגע זה, על 2,800. חשיבותו של טוויטר פעוטה, למרות ההייפ הרב שהוא מקבל בתקשורת, ועם משתמשיו נמנים בעיקר חובבי טכנולוגיה ואינטרנט כבדים. כמו כן, מגבלת 140 התווים פר עדכון מכריחה את הקונסוליה לנסח תשובות קצרות, חדות ודוגמטיות בשפת sms. מישהו יכול להשתכנע מהמשפט " We desire a 2 state solution & r working on it with PA", או מהמשפט " Hamas has dclred JIHAD on Isr. ths mns they wll go 2 any xtrme 2 injre IL ctzns. their suiciders r ordrd 2 go actv"?

בו־בזמן מעלה דובר צה"ל סרטונים מהמתקפה לאתר הווידיאו הפופולרי יוטיוב, ובחירת הסרטונים מדהימה בחוסר המחשבה שבה. וידיאו שצולם דרך הכוונת של מפציץ מראה דמויות אנושיות זעירות מעמיסות מטען על מכונית, והכתובית מסבירה שמדובר בטילי גראד. לאחר כמה דקות של טיווח סבלני, המצלמה מתנדנדת כשהפצצה הישראלית משטחת את הרכב, המטען והאנשים. אולי הכוונה היא להעיד על היכולות הטכניות של צה"ל, אבל המראה מחריד, והמצלמה שעוברת בדרך על עוברי אורח חפים מפשע ברחוב העזתי מזכירה את הקורבנות האזרחיים של המתקפה. דובר צה"ל בחר לא לאפשר טוקבקים לסרטונים (צעד בעייתי בפני עצמו), אך קל לשער איך היה מגיב אליהם הגולש הממוצע, שלא בהכרח אוהד את ישראל.

הטעות החמורה מכל היא הקולות בתקשורת שקוראים כעת לגולשים הישראלים לצאת ל"שטח" - לבלוגים דוברי אנגלית, לפייסבוק ולכל אתר בינלאומי אחר - כדי להשמיע את העמדה הישראלית. התגייסות כזו נוטה לייצר רק גרסה מתורגמת עילגת של התגובות המתלהמות באתרי החדשות הישראליים.

טוקבקים לא יעזרו כאן הרבה. הידברות עם גולשים זרים, במיוחד מובילי דעה בתחום הפוליטיקה, היתה עשויה להועיל תועלת אמיתית למעמדה של ישראל בעולם.

אבל אם אנשים שההסברה מקצועם עדיין לא עיכלו את המשמעויות של תקשורת ברשת בזמן מלחמה, קשה להאמין שהטוקבקיסט הממוצע יצליח יותר.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
ההסברה הישראלית באינטרנט יעילה
ההסברה הישראלית באינטרנט עושה את העבודה, ישראל מצליחה להעביר בפעם הראשונה את הגירסה שלה שלא מועברת דרך אירגוני המדיה הגדולים. כבר שנים ישראל טוענת שטרורסיטים משתמשים בתשתיות אזרחיות וכאלה של האו"ם בזמן לחימה, שנים התקשורת העולמית מתעלמת מהטענות הללו. עשרות סרטונים של דובר צה"ל שניצפו על ידי מיליונים מוכיחים את הטעונות, ניתן לראות בהם את התוצאות של הפגיעה בטילים וחומרי נפץ המוסתרים בבתים ומסגדים או את הירי של אנשי חמאס ממוסדות של האו"ם. לצד הדיוויחים על פגיעה באזרחים נאלצת התקשורת העולמית להציג גם את העדויות הישראליות. התוצאה היא תמונה מאוזנת יותר. כישראלי המתגורר בחו"ל אני חייב להודות שההסברה הישראלית מדהימה. ישראלים כמו הכותב אינם מסוגלים להבין את נקודת המבט המערבית, לשימחתי ניראה שהפעם יש בדובר צה"ל אנשים שמבינים אותה ויודעים לדבר בשפה מערבית. כל הכבוד!
DAAN  |  10.01.09
3.
QassamCount
אחת הדוגמאות הכי בולטות סביבי בימים האחרונים ל-grassroots propaganda הזו זו אפליקצית הפייסבוק QassamCount, לה אתה מאפשר לעדכן את הסטטוס שלך עם עדכונים לגבי ירי טילים על ישראל. כפי שכתבה הכתבת, הרבה ממאמצי ההסברה משיגים את המטרה ההפוכה. נסיון להראות עליונות טכנולוגית הופך לשידורי זוועות המלחמה, ונסיון כמו זה להראות שגם ישראל היא בצד המקבל של ההפצצה גורר אוטומטית שאלת נגד - אם ישראל חטפה היום 8 טילים, כמה חטפה עזה? התשובה לזה היא, בשבועות האחרונים, פי כמה וכמה. אי אפשר לשחק בו זמנית גם את המעצמה הצבאית החזקה וגם את הקורבן הפצוע. זה יוצר הסברה סכיצופרנית ששולחת מסרים סותרים, ומבטלת את האפקטיביות שלה עצמה.
אבנר קשתן  |  06.01.09
2.
לצערי אתה טועה
טוקבקים זה הערוץ העיקרי והחשוב ביותר. בלוגים אף אחד לא ממש קורא (רק עיתונאים המסקרים בלוגים). גם טוויטר לא ממש אפשר לקרוא. העתיד בהשפעה על דעת הקהל הוא אך ורק טוקבקים - הציבור מעריך את הטוקבקים הפחות עילגים ומסנן בעצמו את המידע האיכותי. talktail.com, cocomment.com, ועוד שירותיםדומים, מתמחים בטוקבקים כי טוקבקים זה מהיר, מיידי, קצר ועם ההקשר הנכון! (וזה אין לאף מדיום אחר). לכן תכתבו טוקבקים והרבה, רק תשקיעו קצת יותר באיכות הטוקבק לפני שאתם משגרים ! בהצלחה
TalkTail  |  05.01.09