התאחדות הקבלנים: לשנות את שיטת המכרז בעיר הבה"דים
ההתאחדות מעריכה ששיטת ה-BOT שנבחרה עשויה לגרום לדחות את השגת המימון לפרויקט, כפי שקורה במכרז הרכבת הקלה
התאחדות הקבלנים והבונים קוראת למשרד הביטחון לשנות את מכרז עיר הבה"דים באופן מיידי, מאחר שלהערכתה שיטת ה־PPP/BOT - שבה ממומן הפרויקט על ידי המגזר הפרטי - אינה מתאימה למצב הכלכלי בישראל ובעולם. ההתאחדות מעריכה כי הקושי למצוא מימון לפרויקט יגרום לדחייתו.
להערכת ההתאחדות, המכרז בשיטתו הנוכחית ימנע עבודה ממאות קבלני ביצוע ישראלים, ולכן היא דורשת לשנות אותו למכרז תקציבי. ההתאחדות מציינת כי במכרז שפורסם השאירה מערכת הביטחון פתח לשינויים בשיטה שבה יתנהל.
מבדיקה שערכה ההתאחדות עולה כי כבר היום יש בישראל פרויקטים תשתיתיים שאין אפשרות לממנם, וסגירתם הפיננסית נמשכת כמעט שנתיים, למשל הרכבת הקלה בתל אביב. בנקים זרים שהשתתפו בעבר במימון פרויקטים בישראל כבר הודיעו שלא יחדשו השקעות במדינה בתקופה הקרובה, ולכן אין ספק שפרויקטים מתוכננים בשיטת PPP/BOT ייכנסו להקפאה עד חלוף המשבר או ייצאו כפרויקטים תקציביים בסופו של דבר.
לדברי אשר גרין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים ויו"ר האגף לבנייה חוזית, השיטה שבחר משרד הביטחון היתה אולי טובה לתקופה של לפני שנה ושנתיים, אך בנסיבות הנוכחיות ברור שיהיו קשיים רבים במימון הפרויקט, שהיקפו יותר מ־3 מיליארד שקל. "משרד הביטחון יצטרך להרים תרומה תקציבית משמעותית מעבר למה שתכנן ומתוך תקציב משרד הביטחון", אמר גרין, והוסיף שהשיטה שנבחרה למכרז תפגע בכל מאות קבלני הביצוע במדינה, הבינוניים ואף הגדולים.
לא רק בישראל, גם בגרמניה ובאנגליה יש האטה ניכרת בביצוע פרויקטים בשיטת PPP/BOT. בשנת 2007 בוצעו בגרמניה 33 פרויקטים בשיטת BOT, אולם ב־2008 בוצעו רק 18 פרויקטים עד חודש ספטמבר. בבריטניה נחתמו 35 חוזים בשיטה זו בשנת 2008, אולם רק ארבעה מהם נחתמו ברבעון האחרון של 2008.
תגובה אחת לכתיבת תגובה