אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עלייה של 2.6% בלבד בהוצאות הפרסום ב־2008 צילום: בלומברג

עלייה של 2.6% בלבד בהוצאות הפרסום ב־2008

יפעת בקרת פרסום ואיגוד השיווק הישראלי: ענף הפרסום ירגיש ב־2009 את המשבר הכלכלי במלוא עוצמתו

06.01.2009, 16:21 | מיטל זדה

המשבר הכלכלי העולמי השפיע על תעשיית הפרסום הישראלית שרשמה ב־2008 עלייה של 2.6% בלבד בעוגת הפרסום. מנתוני איגוד השיווק הישראלי ויפעת בקרת פרסום, עולה כי ההוצאה לפרסום בשנה החולפת עמדה על 3.87 מיליארד שקל, לעומת 3.77 מיליארד שקל ב-2007. הצמיחה שהחלה ב־2007 והמשיכה בחציון הראשון של 2008, נעצרה כמעט לחלוטין ברבעון האחרון של השנה, עם פרוץ המשבר הפיננסי.

עם זאת, את נתוני הצמיחה המינוריים אפשר לייחס לא רק למשבר הכלכלי, כי אם לירידה בהיקפי הפרסום של קטגוריות שונות במשק הישראלי, כמו קטגוריית הסלולר ובתי ההשקעות. 2007, בעיקר בחציון השני, עמדה בסימן תוכנית הניידות וכתוצאה מכך חברות הסלולר נערכו עם תקציבים בשווי של עשרות מיליוני דולרים, שהצטמצמו משמעותית ב־2008. מגמה ברורה נוספת היא צמצום ניכר בפרסום של בתי ההשקעות השונים.

המדיום הטלוויזיוני רשם בשנה החולפת הכנסות מפרסום בהיקף של 1.5 מיליארד שקל, וחלקו בעוגת הפרסום עומד על 39%. העיתונות תופסת נתח של 38% מכלל העוגה, בשווי 1.4 מיליארד שקל.

את הגידול הגבוה ביותר, בהיקף של 19%, מציג גם השנה האינטרנט. היקף ההכנסות מפרסום (כולל פרסום במנועי החיפוש) עמד ב־2008 על 450 מיליון שקל, המהווים 12% מעוגת הפרסום. נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, ציין בהקשר זה "שהאינטרנט הוכיח כי הוא יודע לקחת נתחי פרסום מהעיתונות. השלב הבא יהיה להראות כי הוא גם יודע לקחת נתחי פרסום מהטלוויזיה".

שלטי החוצות שתופסים 5% מעוגת הפרסום שומרים על אותו היקף הכנסות כמו בשנה הקודמת - 210 מיליון שקל. הרדיו והקולנוע מדווחים על קיטון בהכנסות בהיקף של 5% ו-3% בהתאמה.

תלמה בירו, מנכ"ל איגוד השיווק הישראלי, מציינת כי "על פי התחזיות ירגיש ענף הפרסום את המשבר הכלכלי במלוא עוצמתו ב־2009 וכספים רבים בתקציבי השיווק במשק יוסטו מהפרסום המסורתי לאפיקי שיווק אחרים שעלותם נמוכה יותר".

תגיות